|
|
|
|---|---|
stenen |
Så här är det: För ett tag sedan upptäckte jag ett oljeläckage vid utgående axeln på automatlådan. Jag bytte själv packboxen och lämnade sedan bilen till en verkstad som skruvar BMW för att få oljan påfylld. (Oljan är nyligen bytt så jag valde att bara fylla på till rätt nivå.) Det gick i en knapp liter. Jag har kört bilen sedan dess (måndags) och lådan har funkat klockrent och ingen olja har läckt ut. Men idag efter att ha dragit en hästtransport ca tio mil såg jag att den har tryck ur sig olja igen. Detta händer alltså vid tung belastning och beror inte på en sliten packbox. (Det var antagligen inget fel på den gamla packboxen.) Min egen slutsats är att lådan blir för varm, oljan expanderar och pressas ut. OBS! Jag har grön skylt på lådan. Någon som har en aning? Tacksam för svar! Mvh Stenen |
stenen |
Jag ska lägga till att draget kan vara eftermonterat. Skiljer det något på oljekylningen av lådan på en bil men drag monterat på fabrik? Tacksam för svar! Mvh stenen |
stenen |
Kom igen nu! Hjälp mej med det här. Nån måste väl ha en aning om vad som är fel? Är lådorna så dåliga att de inte klarar att dra släp? |
|
Jag antar att det finns en automatoljekylare? Eventuellt kan du få reda på det här: Länk Molle325 kan allt om automater: Länk Länk Mvh |
|
stenen |
Tack för engagemanget rob!! Ja, det sitter en oljekylare kopplad till lådan. Idag såg jag att kylvattennivån var låg i kylsystemet. Jag hade ingen glykol hemma och var tvungen att använda bilen idag, men nu har skaffat glykol och väntar på att motorn ska svalna. Sedan blir det till att tanka upp till rätt nivå. Att det här skulle ha att göra med oljeläckaget i lådan tvivlar jag starkt på eftersom tempmätaren alltid ligger stabilt. Men men, vattennivån ska ju vara riktig ändå. Vore trevligt om Molle kunde komma med en fundering om oljan! Mvh stenen |
|
SKiljer det på oljekylningen omman har drag eller ej? Oljekylningen sitter väl där oavsett fall? Märkligt fel du har måste jag säga. |
|
|
hej stenen.. jag tror att packboxen till axeln pa convertern e dalig.eller att axeln e sliten .det kan ge lekage vid belastning. mvh mika |
|
stenen |
Jag blir så glad när någon hjälper till!! Tack för svaret mika! Det är ju bak på lådan vid utgående axeln som det läcker. Packboxen är bytt, men det kan ju vara axeln som är sliten som du säger. Jag tycker ändå att det är konstigt om den är så sliten efter 13500 mil. Eller? Har någon hört talas om något liknande? Visst kan jag riva isär grejerna igen och byta axeln men är det nästa steg att ta i felsökningen? Kan det bli för högt oljetryck i en låda med rätt oljenivå? Om något annat i lådan defekt menar jag. Mvh stenen |
|
hej stenen du kan ha haft osis när du montera p-boxen . det kan ju vara så att den utbytta packboxen gått sönder vid montaget. så det behöver inte vara så att axeln är dålig. mvh mika schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
en liten fråga bara ... när "bmw" killen fyllde på med en liter extra olja så var väl oljan varm (+40 celcius) ? det kan annars bli för myket olja i lådan om man häller i kall olja, troligtvis så har nu överskottet trycks ut via packboxen, ta och tvätta rent vid utgående axeln (packboxen), far sedan ut på en testkörning ett par mil. notera att även oljan som fanns i lådan måste vara varm innan man fyller på. jag tror att det kommer att vara tätt i fortsättningen. ######## # PAJALA # ######## |
|
stenen |
Obs! Det läcker ut olja endast när jag drar hästtransport med bilen. Med andra ord vid stor belastning. När jag fick tillbaka bilen efter oljepåfyllningen körde jag bilen fem dagar och kollade varje dag efter läckage, inte en droppe läckte ut. Körning med tungt släp = läckage Körning utan släp = inget läckage |
|
jag hadde samma problem med min ford v6a när jag drog husvagn ..det läckte enbart under hårdbelastning. jag fick renovera konvertern..1500 krför själva renoveringen av den.. + 16000 för resten av lådan :?) schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
stenen |
Varför ska jag drabbas av ett sånt här märkligt fel? Jag funderar på det här med automatlåda. Det är ju så bekvämt och skönt att köra, men jag börjar bli skeptisk pga att de verkar vara ganska veka och känsliga och kostar en massa pengar att laga. Jag funderar på att skaffa en manuellt växlad istället. (Tänker bara högt, och i skrift.) stenen |
stenen |
Hej! Idag pratade jag med mekanikern. Han har inget bra svar att ge mej angående oljeläckaget. Han har även ringt till andra som är kunniga och de menar på att de här lådorna brukar aldrig ha problem med oljeläckage. Han skulle forska vidare i ärendet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.