|
|
|
|---|---|
|
Ber om ursäkt för långt/Knepigt inlägg, hoppas att någon har tid/ork att hjälpa mig! Jag har ett riktigt irriterande problem med min M3 -94, Den läcker bensin vid kallstart! Jag kan se att Bensinen bokstavligen rinner ned på oljetråget och över avtappnings pluggen för olja. Har lämnat in bilen 3ggr, 1:a gången på "mekonomen" verkstad då dom hade bilen i 3v, bytte slangarna vid torped väggen och jag fick tillbaks bilen. Mekanikern sa "Vi har aldrig fått den att läcka?" Okej sa jag, första kallstarten hemma i garaget, och en pöl blev på golvet! Då ca 1 månad senare så bokade jag tid för en inspektion 2, på Jarls i HBG. Bad dom att ta ett kik på det hela, berättade syndromet osv. Länk Han trodde att det var del nr: 13 på bilden som spökade, men han hade ingen hemma så han kunde inte hjälpa mig. Påväg hem från servicen i HBG ringde jag min lokala bmw verkstad, (Bor i västergötland) bokade in en tid, berättade syndromet samt vilken del jag ville ha bytt osv. Fick ett pris på 2800:- efter som man var tvungen att "lyfta hela insuget" Hämtar bilen 1 dag efter, då visar det sig enl. mekanikern att den delen jag hade beställt inte behövde bytas, och att dom bara hade bytt en slang klämma samt en liten bit slang! Gött tänkte jag, betalade 800:- startade bilen kall åkte hem riktigt glad i hågen utan Läckage. Dagen efter startade jag bilen och skulle åka till jobbet, kollar upp under bilen, då läcker det på samma ställe igen! Besviken ringde jag till samma lokala bmw verkstad igen, mekanikern låter förvånad och jag får vänta 1v på en ny tid. Hämtade bilen igår, bytt ytterligare en slang klämma, ingen kostnad för arbete etc. Startar bilen kall åker hem utan läckage. Nu idag på morgonen (Torsdag 1 maj) startar jag bilen för att åka och tvätta, då är det läckage igen på samma ställe, bensinen rinner ut med olje tråget. Nu sitter jag här, lite smått desperat utan att ha hittat felet? Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel? Någon som råkat ut för samma skit? Hur som helst, ber om ursäkt för att långt inlägg, tänkte att det var bäst att berätta hela historien. Ha en fortsatt trevlig dag! // Sebastian | |
pg_ice |
ta bort insuget själv då ser du med egna ögon vart det läcker. att byta enbart en slang när man har borta insuget är ju bara löjligt du har slangar från 94 sitter på så då byter man alla på engång. givetvis helt nya slangklämmor också. köp 0.5 meter 8mms bränsleslang och slangklämmor för 12-13mm och byt rubbet. se även till att dra åt slangklämmorna ORDENTLIGT! det kan vara så enkelt så dom inte har gjort det. kör hårt |
|
Tack för ditt svar! Har tyvärr tummen halvt mitt i handen, det är därför jag lämnar in bilen. Annars hade det ju vart precis som du nämner, riva insuget byta alla slangar + klämmor. Men det luriga är att den inte läckte när jag hämtade den, jag börjar undra om dom ens har provkört bilen? |
|
|
Länk prova byt o-ringarna på nr 11 & 12 på bilden. och alla slangarna. jag hade exakt samma fel på min bil. slangarna vara torra och spruckna så jag byte både slangar & o-ringar så sluta den pissa soppa vid kallstart |
|
|
Tack för tipset! Ska ringa och lägga till det på service ordern. Har fått en ny service tid, får dessvärre vänta 1v igen. Nöjd med din M3 annars? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.