|
|
|
|---|---|
|
tjenare. har en m3 3,2.. inga fel på vanosen vad jag vet men funderar lite på att byta oringarna till magnetventilerna och när jag tog bort locken så såg jag en röd tätningsmassa som satt runt om magnetventilerna. lossnar inte denna om man tar bort magnetvetilerna? måste jag dit med ny sådan isf ? och är det bara att dra magnetventilerna rakt ut ? är det något mer jag ska byta när jag ändå är igång.. gå gärna in på realoem och skriv ner nummren på oringar osv som är bra att byta... sedan undrar jag om man kan mäta upp magnetventilerna på något sätt ? så man vet att alla funkar eller måste man in till bmw ? mvh | |
pg_ice |
det som gör att magnetventilerna går trögt att dra ut är just O-ringarna går ventilerna lätt att dra ut så är det ett tecken på att oringarna är slitna. inte bra med andra ord. greppa tag med en polygrip (utan att repa sönder höljet på ventilerna!) sen är det bara att dra ut dom. när du har bytt dom två oringarna så ska du känna ett motstånd sista biten när du trycker dit dom. OBS! tryck dit dom i exakt samma vinkel som dom satt innan. du kan alltså vrida på dom steglöst så kolla upp det innan. tätningsmassa? låter som förra ägaren inte orkade byta oringarna? jag bytte även skruvarna och packningen till locket. kollar du på insidan på locket så ser du troligen repor efter ventilerna det är ett skapligt tryck mot locket och då är det säkrast att ha fräscha skruvar. just skruvarna till locket vart väl utbytta på 3.2orna? då vissa gick av vilket gjorde att ventilerna lossnade och oljan sprutade ut..vanos ras? innan du tar bort ventilerna så lossna på oljerörer till höger så du släpper på trycket. lyyycka till! |
pg_ice |
det går att mäta upp ventilerna men annars är det bara att åka in till BMW och köra en diagnos dom ser på diagnosen om kammarna blir vridna i rätt vinkel vid olika varvtal. ska själv boka tid och kolla upp det |
|
okey.. tack för hjälpen.. men frågan är hur fan jag ska få in ventilerna i exakt samma vinkel som förut.. menar du att jag ändrar kammarna om jag råkar få dem någon grad fel ? ingen som har sett tätningsmassa runt om sina ventiler ? ser original ut. vågar man verkligen ta bort denna ? eller ska man föröska få tillbaka ventilerna med massan kvar ? ska försöka ta kort på den röda massan får ni se. mvh/v |
|
|
vad döljer sig bakom de två andra locken där de inte sitter magnetventiler ? behöver man byta skruvar till dem med ? någon får gärna beskriva hur man mäter upp sina magnetventiler ?!? mvh/victor |
|
| upp måste ha hjälp snarast !!! | |
pg_ice |
du får väl kolla hur dom sitter nu och sätta dit dom likadant efteråt :) jag har hört att man kan förstöra ventilerna snabbare om man sätter dom i fel vinkel. det tvivlar jag på iofs då skulle det ha funnits en styrning/spår att sätta dom i. vart ser du tätningsmassan på realoem? det har jag aldrig hört talas om att man måste sätta dit varför finns det o ringar att köpa om dom inte håller tätt? tänk lite logiskt grabben så löser det sig nog :) |
|
okey.. så dedär med att ha dem i rätt vinkel kanske inte är i millimeter precision. det störiga är att jag ska byta koppling i veckan men har nu ingen packning till luckorna för magnetventilerna.. tror ni man kan köra typ 5 mil utan packning ? är ju ändå hål för kablarna så de kan ju inte vara så noga med att det är helt tätt ? eller ? men ska självklart beställa alla skruvar packningar och oringar imorgon.. och TACK!! pg_ice för hjälpen. uppskattas verkligen! /victor |
|
| den röda massan sitter orginal på 96 års modeller på min 97 sitter det ingen massa,att dom ska sitta i rätt vinkel är för att man ska få på locket och har inget med fuktionen att göra. | |
| den röda massan lär finnas på 97or då jag har papper på att min är uttagen i december 97 i tyskland. om du inte har ngn massa har väll någon bytt oringar eller liknande ? | |
| kanske din är bytt?har två lösa vanosenheter i garaget en 96 där den röda massan sitter och en 97 där magnetventilerna sitter löst plus min egen som sitter i bilen som ventilerna sitter löst,alla tre är rolls royse vanos,polarns sach vanos var det oxå lösa ventiler | |
| okey. kanske är bytt.. det är bara bra isf. men vad jag har förstått så har den röda massan ingen direkt funktion ? för jag har tänkt byta oringarna och då måste man väll ta bort massan ? men det ska alltså inge spela ngn roll ? mvh/v.r | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.