|
|
|
|---|---|
|
Min bil: BMW 320i, 2002, 7000 mil. Förra året så upptäckte jag vibrationer i kopplingspedalen när jag växlade, speciellt kraftiga var vibrationerna när jag växlade ner/motorbromsade. BMW bytte kopplingspaketet och svänghjulet samt nåt kullager - 13000 kronor kostade det. Man kunde se att svänghjulet bara var slitet på ena sidan. Nu efter bara 4-5 månader och 500 mil så har exakt samma sak börjat hända igen, vibrationer i pedalen och kraftiga skakning/vibrationer när jag växlar ner och släpper upp kopplingen. Det blir bara värre och värre. Om jag krypkör på tomgången och trycker ner kopplingspedalen så hörs ett tydlig "klonk" från bakvagnen nånstans, samt att bilen är lite trögväxlad. Frågan är vad jag gör nu? Finns det garanti på arbetet? Uppenbarligen har man ju inte kommit åt orsaken till problemet - jag kan ju inte byta kopplingspaket och svänghjul två gånger per år. Jag har dessutom bytt försäkringsbolag efter förra reparationen, kan detta ställa till det för mig? Jag har dock motorskydd i min försäkring upp till 10.000 mil. Tacksam för svar!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt är väl minst 12 månader garanti på reservdelar och utfört arbete kanske tom mera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag ska ta detta med verkstan.. Men om det blir ett försäkringsärende av det hela, vilket försäkringsbolag ska då ersätta mig? Det nuvarande eller det som jag hade när förra skadan åtgärdades? Denna skada hör ju garanterat ihop med den förra.. |
|
| Finns det någon som vågar sig på en gissning angående vad det kan vara för något? | |
| inte något stödlager elr hardyskiva som är dåligt? iom det klonkar tänkte jag | |
J.B |
Borde väll gå på garanti ,,endera från verkstaden eller om ditt nya försäkringsbolag tar det ?. Sen måste dom väll kolla upp det ordentligt då det hän 2 gånger nu , något måste ju vara snett om det slits ojämt !? , kan ju inte bara byta delar igen .. Hoppas det löser sig i alla fall J.B |
|
Jag har gett upp hoppet om BMW's verkstäder.. Masa nyutexaminerade gymnasieungdomar under tidspress.. kolla datorn och byt.. Ska lämna bilen till "bosses bil och bowling" nästa gång.. |
|
|
Har de gjort något fel när de bytte grejerna sist så bör du få det åtgärdat igen utan kostnad. Däremot så kan det ju vara så att felet beror på att någon annan del i transmissionen är sliten och isåfall blir det ju att punga upp nya pengar. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Hur gick det och vad var felet? | |
Roffa1 |
Vet du om den inre packboxen till vevaxeln byttes i samband med kopplingsbytet? Om inte så kan den fukta på lamellerna, vilket resulterar i bl,a huggande koppling. Brukar oftast ge sig tillkänna när motorn är riktigt genomvarm. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.