|
|
|
|---|---|
| Har problem med min m3:a 3,0. Den sticker iväg rätt bra vid 3000rpm och bibehåller den upp till 5500rpm. Sedan känns den mest ansträngd,lika bra att växla då. Så ska väl inte en m3:a vara. Hört mig för och alla jag snackat med som har m3 säger att dem typ drar till varvstoppet med typ ingen mattning. Och om jag ska vara ärlig känns den inte direkt lika vass som den borde vara. Hade uppe den i 240km/h och den började sega rätt bra redan vid 220km/h. Befarar att vanosen börjar ge sig. Lät endel med mobil 5/50 olja men låter mycke mindre med tws oljan. Men tror ni det är den som spökar eller kan det vara nåt annat tro? Tomgången är inte pendlande eller så. Tacksam för svar. | |
| Hej...Jo det är ju ett ganska vanligt fel på M3 3.0 och 3.2...att de blir trötta när vanosen börjar spöka..vet faktiskt inte exakt varför...men skrammlandet har ingen direkt anknytning till att den känns slö....jag hade nog åkt till bmw för råd.....även om den börjar få några år på nacken....:-) | |
| Den ska dra utan avmattning till varvstoppet sen skulle den nog varva 1000 varv till minst om den kunde och va frisk.Tyvär vet jag inte vad felet är men det kanske är värt att lämna in den till någon kunnig bmw mekaniker på felsökning. | |
| Bilen kan typ tveka lite/bluddra lite vid 2000rpm. Kan det inte vara o ringarna på magnetventilerna alt ventilerna? Hade gärna rivit isär det men jag känner mig inte riktigt så säker på att man får ihop det sen. | |
| Sådär då. Då har jag precis vart ute på vägen och kollat 100-150km/h, då ser man ju rätt lätt ifall nåt e fel på bilen. Rullande start från 100 på 3:ans växel blev 5,7sek. Vet dock ej om dem är bra eller dåliga. Men saken va faktiskt den att den drog allt rätt bra till varvstoppet. Varvade 7300rpm sen slog varvstoppet till. Tacksam för komentarer. Hoppas bara på att det är skapliga tider för jag personligen tycker det låter rätt ok ändå. Mvh | |
| Måste bara förtydliga mig lite. Låg på 3:an i 100km/h och sen gasa. Mvh | |
|
Kolla magnet ventilerna du, sök på de på forumet så finner du mycket intresant fackta, en vanos som funkar ska börja dra redan strax före 2500r/min, gjör min i alla fall efter att jag fixade en omlödning på magnetventilerna, är för övrigt inte svårt eller krångligt att ta bort dom. Mvh fricke |
|
|
Börja med att kolla felkoderna! |
|
pg_ice |
5.7sec 100-150 är normalt för en 3.0a problemet är att du inte varvar ur i det intervallet testa 100-200 istället du bör hamna på ca 15sec om den är frisk jag hade också problem med att den inte varvade ur jag har bytt och rengjort rätt mycket men det som faktist gjorde susen var när jag nollade styrboxen. kopplade ur batteriet över natten och startade upp och lät den stå på tomgång i några minuter. då läser styrboxen in nya värden. troligen hade den gått in i nåt felsäkert läge när jag hade kopplat bort LMM tidigare. iofs så hade jag lite andra skit fel.tjulvulft på en cylinder(en gummihatt borta)/läckage på fästet från grenröret till katten/bränsle läckage vid torpedväggen. första bänkningen hade jag maxeffekt vid 6400rpm nu ligger max effekten på 6900rpm som det ska. prova först att koppla bort batteriet över natten och låt den sen stå på tomgång i några minuter. |
pg_ice |
exempel på effektförlust med kass vanos 250hp vs 313hp med frisk. Länk nu vet jag inte hur kass den vanosen var men motorn lägger av efter 6500rpm. |
|
Jag har ju ingen 3,0 utan en såndär högexlusiv 3,2:) skojar bara givetvis! Hursomhelst så efter jag hade min inne på renovering så va de lite skit på magnetventilerna och den va ungefär som en 320 (jag skojar inte) på låga varv, men gick SKITBRA på högvarv. Märktes alltså bara på låg/mellanregistret... vet inte om 3,0an beter sig likadant vid vanosstrul men jag tror faktiskt inte att de är den av nån anledning. ..Jag tycker precis som en annan att du ska testa en längre mätintervall som ex 100-200. M3or avsett motor vill varvas för att prestera sitt yppersta så den ska absolut inte lägga av så tidigt. För att va lite oseriös men ändå ge lite förståelse så, hade min inte haft varvstopp hade den nog varavat en 7500 varv extra.. du fattar innebörden även om de va med ironi:) Hursomhelst är de förbannat trist när de strular oavsett va de är. Oavsett hoppas jag de löser sig smärtfritt för dig! |
|
| Hej alla. Har läst lite på forumet och det verkar ju som att m3 3.0 ska ligga runt den tiden jag har kört så vanos enheten lär ju inte vara kass. Ska in med bilen den 9/5 för silentbussnings byte till powerflex ;) . Kan ju säga till dem att dem tittar om vanosen funkar som den ska. Om inte utgår jag ifrån att det är magnetventilerna alt det ni har beskrivet ovan. För det verkar inte som att någon haft problem med själva vanos enheten på 3,0. Nä om allt står rätt till åker jag raka vägen till trollspeed och chippar + handlar feritta avgasstem. Efter att frågat tjejen hur bilen går verkar det som att jag har blivit van vid m3powern. Är nog lätt hänt. Men fasen vad rolig den blir på krokiga väger. Mvh | |
|
Kan inte så mycket om M-motorerna men... du kan ju slänga ett öga på katalysatorn/katalysatorerna så att den/dom inte är trasiga eller täta. -Ingenting är omöjligt- |
|
| a_Wingard. Samma här, när jag köpte GTn så gick den sämre en vad min 328 gjorde på låga varv, fanns liksom inge vrid alls, men efter att jag tog ur magnetventilerna och rengjorde dom samt löde om koplingarna och fixade glapet i kontaktstycket, finns där en jäkla massa vrid från cirka 2400r/min sedan drar den utan att mattas ett uns till varvspär, käns som att varv spären sitter på tok för tidigt :) men nu ska chipet från RnB racing sättas i imorgon, så får vi se hur mycket den vill varva då :) | |
|
Fricke: Jasså det gör sån skillnad alltså. Måste ju känt dig ruskigt nöjd när det blev de resultatet. Inget du vill hälpa mig med eller? fast jag vet inte om jag ska byta magnetventilerna också. |
|
pg_ice |
Fricke 8300rpm :) kan du förklara lite närmare hur du gjorde med rengöringen? plockade du isär ventilerna?? förstår inte vad det skulle göra för skillnad att göra rent på utsidan? möjligen då om man har läckage men då ska det ju vara inihelvete med skit på ventilerna. hur såg den gamla lödningen ut? totalt sönderbränd? kom igen och förklara nu då jag misstänker att flera undrar vad du håller på med ;) |
|
inga hemligheter alls, jag tog helt enkelt och togbort kåpan till magnetventilerna (se figur 17) Länk sedan tar man och försiktigt tar ut figur 11 och 12 kan behövas vika lite innan dom losnar med ett klick, ett tipps här är att ta en polygrip med gummi eller tjockt tyg i melan tången och ventilen, och för guds skul inte nypa hårt. Sedan när dom är ute så löd om kontakt anslutningarna, de var vad jag fick för tips i alla fall och rengjör vetilerna från eventuel smuts med renatrasor och tops, använde sprit ja har jag för mig eller om de va elkomponentsrengöring, titta så de inte glappar mellen de lilla typ krets kortet och själva pinarna som går in i ventilerna, hade ett glapp där på en av mina, där jag tröck in lödningarna mot ventilen och staga med en gummi bit mot megnetvetilslocket. När allt är löt kollat och klart sätt i ventilerna i gen, tryck tills du hör ett klick. Titta så inte Oringarna är slut bara då får du byta dom, de vet pg_ice bätre än mig vad de inebär, lycka till. MVH Fricke |
|
|
Kan för övrigt även vara en krets som är bränd i vanos styrboxen, den som sitter över styrboxen i färgen svart, i sådana fall måste de även där eventulelt lödas om kanske även byta något motstånd, fick förklarat för mig av Lotec_m3, att de kan hända när magnetventillerna hängersig på grund av fel, blir då ett svagt surande strömljud, på en frisk ventil ska där höras att den knackar, knepper. Men börja med ventilerna en gång och ute slut fel ;) |
|
pg_ice |
ok tackar tror jag har fullt fungerade ventiler eller? :) jag provade med ström på dom när dom var borttagna och då klickade det till,som det ska. det sjuka är att ventilerna kortsluts när man slår på strömmen. ingen annan som har upptäckt det? 2 stift i kontakten med + i ett stift och - i det andra. hur fan det kan göra så att ventilerna får + på båda stiften är en gåta men det kanske ska vara så. aja hade det varit en riktig kortslutning så hade nog ventilerna varit sönderbrända och det är dom inte antar att dom kortsluts när man slår på tändningen och sen får ström som vanligt när dom ska aktiveras. eller fick du Fricke dom att klicka till när du hade dom monterade? isåfall så får jag nog fan köpa nya för mina ventiler kortsluts som sagt. |
|
De var en bra fråga, har alldrig lysnat på mina faktist efter som dom som jag annser de funkar, men om dina klickade så är dom vell okej :) ska vell inte kunna klicka alls om dom är bränd som jag förstog. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.