AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.328

auto eller inte på klima?

ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Undrar lite över kliman.
När kliman står i autoläget så kommer det ingen kalluft (inte nog kall iallafall), så fläkten ökar i varv för att kompensera värmen i kupén. Trycker då på kylknappen på högersidan av displayen, och kall luft (mycket kallare) kommer, så kylningen funkar som den ska.
I alla bilar jag haft med acc, ecc har det där skötts automatiskt i autoläget.
Ska det vara så, eller är det nåt fel på min klima?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Autoläget fungerar som i vilken bil som helst, med den skillnaden att du kan stänga av och slå på kylningen med "snöflingeknappen". Om du alltid kör med autoläge+snöflingan sköts allt automatiskt.
ic
87
ice.
Jag måste alltså ha snöflingeknappen intryckt jämt annars funkar inte kylningen?

Njuren
Precis, flingan ger kyla. SÅ ha den alltid på för att slippa strul i framtiden med klimaten.

Mvh
ic
87
ice.
Okej Tack för hjälpen. Fick ingen riktig bra info från instruktionsboken.

Jo
55
John87
530i -93
Som jag förstått det på min bil (låter som att det är liknande system trots åldersskillnaden) så kyler den lite på auto-läget, men använder inte AC'n någonting.

Trycker man in "fling-knappen" så startas AC'n vid behov.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
kör flingan hela tiden...på sommaren kommer kyla å på vintern håller den borta fukt imma mm...har kört min jämnt å inga problem med nått av dom.../M
Är det inte någon typ av "termostat" som slår av AC:n när utetemperaturen når ett visst gradantal ( +4-5 grader, kanske???) så att inte saker och ting fryser sönder. Har för mig att vid maximal kylning så är luften som blåses in i bilen runt +4-5 grader. Blir det kallare ute hjälper ju inte AC:n till så mycket då.

Så man kan ha på "snöflingan" året om. Om man inte vill vara snål och spara på bensinen förstås. ;-)
Proctologist
Dumfråga kör man på auto läget på en 523 e39:a, går ac:n då eller måste man trycka flingan för att den ac:n ska gå i gång?
Du måste ha "snöflingan" på, annars fungerar inte kylningen. Om det är tillräckligt kallt ute fungerar inte AC:n.
Jag trodde det var allmänt känt att man inte kan få in luft kallare än yttertemperaturen i bilen såvida man inte använder ACn, vars funktion är att bl.a. kyla luft...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.