AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.188

Varför försvinner kylarvätskan? Topplockspackning?

Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Hej allihop,

Under en längre tid har jag tyckt att kylarvätska försvinner i lite väl snabb takt. Redan för drygt ett år sedan hade jag bilen inne för felsökning och provtryckning och då hitta man en slangklämma som var lite löst spännd.

Men sen dess har jag ochså fyllt på kylarvätska lite väl ofta kan jag tycka. Så jag börjar bli orolig faktiskt. Särskilt då jag fyllde på drygt 8 dl för ca 1-2 månader sedan. Och igår lös varningslampan igen för låg kylarnivå. Fyllde på de sista deciliterna jag hade kvar i flaskan men mätstickan rörde inte sig alls..

Har försökt titta själv i motorn men ser inget som verkar läcka direkt. Varken med motorn på eller av! Har därför beställt tid hos BMW i eftermiddag men jag undrar ändå vad det kan vara. Med tanke på att verkstan skrämde upp mig vid ett tillfälle.

"Det kan vara topplockspackningen som gett upp" kostar ca 12 000 kr att fixa!!" Eller var det ca 20 000 kr?? Jag minns inte men FÖR mycket pengar hursomhelst.

Vad är symptomen om topplockspackningen skulle ha gett upp?? Bilen går ju som vanligt, oljan ser ut som vanligt och inget i övrigt verkar stå underligt till. Inspektion 2 gjordes för ca 2 månader sedan.
Tja, kanske skulle det vara att jag inbillar mig att bensinförbrukningen gått upp något.. Men jag vet inte ännu om det är så. Kan ju vara att jag skrämmer up mig själv.

Uppskattar all hjälp/kunskap jag kan få i frågan!!

Bilen i fråga är en 318i från 2000. Ca 11300 mil på mätaren.
Kan vara kylaren som läcker. Kolla och känn noga under. Jag fick byta min kylare i fjor. Den var helt slut. Bilen var då knappt 9 år gammal.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag fick byta kylare i vintras. Cirkus 15.000 mil och en -01'a.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Okay,

Vad går ett sådant arbete loss på då?? Något som "måste" fixas av BMW eller skall man satsa på annan "billigare" verkstad??

Får se nu när man felsöker/provtrycker idag.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Vattenpumpen läcker!! Så där är svaret med största sannolikhet.

Dom plockade ner själva kåpan över pumpen och så syntes att det verkar ha läckt lite!! Ny pump inkl. arbete ca 2000 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.