AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
870

Växellåds konvertering

Le
10
Leppen
320i -91
Hallå!
Har spenderat lite tid att söka efter om inlägg automat -> manuell konvertering.. fanns ju många såna inlägg.. men i alla inlägg jag hitta så verkar alla svar bara inkludera svar om att regbes är uteslutet, och att det är mycket jobb bakom det.. men ingen svarar på frågan VAD som behövs. Så därför skriver jag detta inlägg i hopp om att få svar av nån kunnig som kan skriva en checklista på vad jag behöver för delar för att byta ut min automat till manuell :)

Jag har en 525 -92 auto.. sen så har jag en 525 -91 manuell som står helt sönderrostad.
Nåt inom denna konvert som jag hört om är om att montera dit pedalstället, en del säger att det behövs kapas ut och dona, andra säger att det i princip bara är att montera dit pedalstället från manuella.. så som sagt.. all hjälp är välkommen. Är ingen höjdare på att meka, men får som tur va hjälp av polare som kan skruva-delen iaf :)
Är tacksam för all hjälp jag kan få (allt utom svar om regbes och sånt man sett svar om i alla andra trådar).

/Crille
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om pedalstället vet jag ingenting, men om motorn är fräsch i 91:an skulle jag överväga att flytta både motor och låda som ett paket in i 92:an. Det skulle bespara dej en massa arbete med att konvertera en "automatmotor" till att funka med manuell! Flytta sedan även alla styrboxar så har du en större chans att få allt att "lira" ordentligt ihop.

Och, som parentes: Din bil är en 92:a. Då går det numera alldeles utmärkt att besiktiga bilen konverterad, fast bara med delar från -93 eller nyare... men det kanske går att övertyga besiktningsmannen om att din motor/låda från -91 egentligen är från -93? (oops)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.