AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.685

Vem har rätt nu,jag eller säljaren? :)

Sida 2 av 2
Mats;

"Konsumentverket" är bra men du kan inte förlita dig på att dess yttranden täcker hela juridiken - verket går mest in på grunden (vilket iofs. är förståligt) varför du inte kan utesluta ev. problematik...

Läs igenom det jag skrev... Som jag skrev kan KommisionsL mycket väl vara tillämplig beroende på om det undertecknades ett k.avtal eller inte. "Bilförmedlingen" tror jag använder sig av k.avtal och således är KL tillämplig... Däremed inte sagt att vissa lagrum inte hänvisar till KKL.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
En liten fundering gällande alla tips om att kolla mätarställning med Bilprovningen och ringa BMW för att kolla service-boken etc...

GÖR INTE ALLA DET INNAN KÖPET???

Om jag ska köpa en bil för stora pengar så gör jag följande:

* Kollar med tidigare ägare om ev problem som funnits med bilen (och vad som ev är bytt genom åren).
* Kollar med Bilprovningen hur mätarställningen verkar stämma + vilka ev fel som det anmärkts på (förutom däck och andra likn anm).
* Kollar med BMW (el annan agentur) hur service-historiken ser ut.
* Jämför miltalen och datumen mellan besiktningen och service-historiken.

Är inte det ganska självklara saker?

///Magnus
Nej tyvärr. Hade alla gjort så hade vi förmodligen inte haft problemet med skruvade bilar...
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej det är det inte. På en bilfirma ska det inte heller behövas. Tyvärr har vi fått alldeles för många ohederliga småhandlare som lever just på att man litar på bilfirmor.

//Lövet
ve
69
ventus
320D -02
Jag ska kolla upp lite grejer så återkommer jag med svar.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Lövet:

Även om du köper på en bilfirma lär du behöva kolla det eftersom om inte de gör samma background check...

Keiser: Skruvade mätare är ganska enkelt att hitta, det är värre med de som
har varit urkopplade varannan vecka eller månad... Då spelar det inte någon
roll om bilen är svensksåld eller inte...

På t ex BMW E34 är det löjligt enkelt att koppla ur mätaren (min pensionerade
mamma utan körkort kan göra det utan verktyg om hon får en enkel anvisning).

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.