AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.686

Vem har rätt nu,jag eller säljaren? :)

Sida 1 av 2
ve
69
ventus
320D -02
Köpte en 320D häromdan utav en bilförmedlare i Skaraborg. Nu visar det sig att det den här bilen är chippad vilket inte säljaren talat om för mig. Sedan så köpte jag bilen med tanke på att den gått 12.000mil och att det är en 2002.
Men kollar jag på VV så står det Fordonår: 2001

Så jag undrar har jag rätten på min sidan här? bilen har något oljud som typ ventilknack eller något,sedan är den chippad,och till slut så är det ingen 2002:a utan en 2001:a Helst så skulle jag vilja lämna tillbaks skiten helt och hållet,för först så trodde jag att det är en 02:a men det verkar inte så...
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Som det var tidigare så var en bilförmedlare jämställt med en bilhandlare, och i o m det så har du som kund konsumentköplagen på din sida.

Du kan därför reklamera köpet hos bilförmedlaren. Vidare så är bilförmedlaren ansvarig för ev garantier.

Kolla med konsumentvägledaren hos din kommun för mer info.

///Magnus
ve
69
ventus
320D -02
I kontraktet står det Årsmodell:2002

Kollar jag hos VV så står det Fordonsår: 2001 och i trafik första gången: 2002-03-27

Det blir omöjligt för mig sälja den här bilen sedan som 2002:a om det står Fordonsår: 2001 eller har jag fel???
ve
69
ventus
320D -02
Förresten så har bilen nya faceliften,alltså inte som på äldre 00-01....

Länk:
Länk
Länk
ve
69
ventus
320D -02
Förresten så har bilen nya faceliften,alltså inte som på äldre 00-01....

Länk:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Faceliften kom modellår 2002 vilket betyder att den är tillverkad 20010901-20020831 och i ditt fall förmodligen under hösten 2001. Vägverket sätter då fordonsår 2001.

Årsmodell som begrepp är borttaget sedan flera år men används trots det av bilhandlare, på annonssidor och av folk i största allmänhet.

Jag ser din bil som en 02:a och det gör säkert många andra också förutom vissa bilhandlare som vid ett inbyte säkert skulle hävda att det är en 01:a. Just när det gäller 320D så är ju skillnaden mellan modellår 2001 och 2002 ganska stor då både utsida och motor skiljer vilket gör det lättare att hävda att det är en 02:a.

___
//Ulf
ve
69
ventus
320D -02
Ok,då måste den väl vara en 02.a med tanke på att motorn som sitter i är på 110kw ett mindre problem :)

Någon som vet bra bmw mek i västa götaland? hade bilen inne idag på bmw i skövde,dom var överens att något knackade ljud kommer vid gaspådrag,men dom visste inte vad det var för något. Enligt dom så har dom aldrig hört liknande,kan säga att det låter ungefär som ventilknack,dock ej på tomgång utan endast vid lätt gaspådrag, ej fullt.
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Precis.
Om bilen har faceliften och därmed alla modelländringar som kom på 2002 års modell, och bilen dessutom är tagen i bruk först i slutet av mars 2002 så tycker jag inte det är mkt att klaga på.
Blir om inte annat väldigt svårt för nästa köpare att hävda att det är en -01:a :)
bilförmedlare, 12000 mil och 320d ger vissa varningsklockor. Här du tagit ut ett garanti och serviceutdrag hos BMW? Risken för mätarskruvning är stor!
ve
69
ventus
320D -02
Frågade BMW i Skövde om dom kunde kolla mätarställningen,fick som svar NEJ

Bilen är servad hos Bilcentralen och Auto Qlinique i Stockholm

Svensksåld
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW Skövde kan inte speciellt mycket överhuvudtaget :) när det gäller felsökning. Kolla med Grästorp finns väl en BMW handlare där som har bra rykte. Har du ingen återlämnningsrätt inom 7- 14 dagar eller nått sånt, är bilen import så är 3 serie dieslar överreprensenterade i mätarskruvarsammanhang och 12.000 mil är väldigt lite mil på en import -2002 en bil som inte alls lönar sig att importera då den är dyrare i EU än i Sverige om den inte rullat över 15-20 tusen mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ve
69
ventus
320D -02
Min bil är svensksåld utav Bilcentralen i Stockholm. Servad några gånger hos Bilcentralen,sedan hos Auto Clinique. Jag får la åka till Grästorp så får jag se...

Går det på något sätt överhuvudtaget kolla mätarställningen,och vad kostar ett sådant ingrepp??
Det finns inget ingrepp som gör att du kan se mätarställningen. Det du kan göra, som martink påpekat, är att begära ett service/garantiutdrag. Där kommer det stå mätarställningen när bilen var inne hos BMW. Hade den tex mätarställningen 13000 mil 2005 så är den mao skruvad...

Sånt bör man dessvärre kontrollera innan köp! Aja, lycka till.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om bilen är svensksåld så kan du få ut alla besiktningar om du kontaktar bilprovningen. Eftersom mätarställningen är lagrad på varje besiktning kan du få en bild över hur långt bilen gått.

Bilens mätarställning, eller om det skruvad eller inte, är intressant för sakfrågan nämligen att bilen knackar. Kräv att förmedlaren åtgärdar felet, alternativt lämnar in den till någon som kan det och sedan betalar. Sannolikt så kommer han att skruva på sig och skylla på att han bara förmedlat bilen och därmed inte har något ansar. Detta är FEL, han har samma ansvar som en bilfirma.

Detta kan du kräva

1. Bilen lagad
2. Kompensation
3. Häva köpet.

Notera att det måste följa den gången. Du kan inte gå tillbaka och kräva återköp direkt, detta har du inget stöd för i lag. Säljaren har rätt att försöka åtgärda felet inom skälig tid.

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"är INTE intressant för sakfrågan" ska det stå.

(När kommer editfunktionen Tommie?)

//Lövet
ve
69
ventus
320D -02
Jag har varit i kontakt med säljaren. Han kan stå för alla reparationer,dock så tar han inte tillbaka bilen :)

Märkte idag (på väg till Örebro) att på tomgång med lite gas så knackar det,men över 3 och 4 tusen varv,så låter det mer. Igår när jag hade bilen hos BMW i Skövde sa dom till mig att 2-3-4:ans glödstift inte fungerar. Vet ej riktigt om det här knackandet kan ha med det att göra...

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Till er andra som läser denna tråden: gör alltid ett M-test innan köp ,väl värt investeringen. Finns bilen hos en handlare/förmedlare tycker jag de kan stå för kostnaden även om det ej blir affär.
/J

Surf Or Die!!!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns inte en säljare som kommer att gå med på att betala en köpares M-test utan att vara 100% säker på att det blir affär.

//Lövet
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Så riktigt "Lövet", det finns ofta inte så stora marginaler på begagnade bilar, i denna prisklass, att en firma kan bjuda på en sådan test.
En besiktning på Svensk Bilprovning görs ju oftast dock, men är förstås tyvärr inte så omfattande.

Wargen
Vad var det för typ av avtal du skrev på? Säker på att det inte var ett sk. kommissionsavtal? Bilförmedlare är verkligen inte per automatik jämställt med bilhandlare - frågan måste prövas från fall till fall... Ev. kan lag om Kommission vara tillämplig, lite beroende på handelsbruk men framförallt det avtal som undertecknades. Ett litet tips bara...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Konsumentköplagen gäller vid förmedling, se sid 2.
Länk

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.