|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Sitter och kikar på Z3or, och har läst en del om dem här på forumet. En sak som många nämner är att de är väldigt rostkänsliga, jag tänkte bara fråga ifall detta gäller alla årsmodeller, eller bara de tidigare? Tack för svar! | |
|
Det gäller nog de flesta BMW skulle jag vilja säga, inte bara Z3. BMW har generellt lite "skakigt rostskydd" även om dom får utmärkta resultat då rostskydden granskas på nya bilar. Men efter några år i trafiken så håller det inte måttet. Z3 brukar väl vårdas ömt och köras mest sommartid så dom torde väl klara sig bättre. Om det piggar upp så är rostskyddet inte ett dugg bättre på Miata mfl. Ägarna brukar som regel kompletteringskydda sina vagnar. Därför ser man sällan rostiga roadsters på vägarna :) /L |
|
|
Jag anser att det är skitsnack att det är dåligt rostskydd på Z3... jag har aldrig varit med om nån Z3 med rost... inte ens på såna som gått vintertid... ärg vid backspeglarna men det är på aluminium"klossen" som backspegeln sitter på. Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
To 84 320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96 X3 3.0 -05 318 is E36 -96 VW 1303s -74 VW Golf V5 -99 VW Golf 3 GTI -93 VW Caddy -89 SAAB 99 - 80 |
Måste hålla med Magnus.. Jag har inte råkat på någon rost när jag kollade för att köpa min, och då var det även en hel del långmilare jag kollade på som då borde hunnit med en vinter eller 2. längst ner i skarven mellan framskärm och tröskellåda var väl det enda jag kunde hitta, men det var liite det :) |
|
moderna bilar som man kan säga Z3 är så har de flesta bilar idag galvaniserad kaross, men icke Z3! vi i forumet har diskuterat den här saken tidigare och det finns de ägare som tagit bort trösklar och lossat skärmar för att i efterskott göra ett fullgott rostskydd och vid dessa jobb kunde konstateras att det fanns inte tillstymmelse till någon rostskyddsbehandling,men varför har inte BMW och MB som är dyra märken i inköp inget rostskydd? jag har min egen filosofi att nybilsköparna till dessa dyra bilar kör inte så länge innan byte till ny bil, så varför kosta på en dyr behandling nybilsköparna köper sin nya bil iallafall och de håller bra den tiden, vi som beg.köpare får ta problemen, nu till Z3:an igen, då de allra flesta av oss har bilen till hobby på sommaren så torde den hålla länge iallafall, mitt eget ex. gick året om de första åren och jag köpte bilen precis i skarven då några fläckar uppenbarade sig på några skärmkanter, så en tre fyra år till har säkert satt sina spår vilket det inte har på min galvade vardagsbil som nu snart är 10 år så visst måste man ha i åtanke vid köp av Z3 att vara ytterst observant på hur bilen tidigare har använts för det sätter mer spår än om karossen har ett modernt rostskydd, en sak till som jag tror spelar roll är de moderna vattenbaserade lackerna som inte har samma motståndskraft som de gamla lösningsmedelsbaserade färgerna hade och därför kanske karosserna skulle varit galvade bara av den orsaken, men fortfarande finns det utannonserade lågmilare som bara sporadiskt gått något lite någon vinter trots att Z3:an nu har några år på nacken Uffe/bildock |
|
|
Z3 Magnus: Nej Magnus... det är inte skitsnack ... och det beror på den icke-galvade karossen .. |
|
|
Bildock. Enda som är vattenbaserat idag är basen, klarlacken är fortfarande lösningsmedelsbaserad. Och eftersom basen läggs så tunnt typ 50my så spelar det inte nån roll om den är vatten eller lösningsmedel. Har den gått igenom klarlacken så är det klippt. Vill man vara på den säkra när man ska åtgärda rosten så lägg en etsande grund innan grund primern och sedan en hårdare klarlack typ "standox platinum" för bästa resulat. Eller i förebyggande syfte, matta ner klarlacken och lägg på ett extra lager. Bättre en tia i näven än en tjuga i foten. |
|
|
Bildock; Tolka mig rätt nu... Dina inlägg är alltid läsvärda och innehåller alltid god kvalitet rakt igenom men läsningen skulle underlättas markant om du delade in texten i stycken och kanske använde punkter då och då..? Vill verkligen inte klaga men jag tror läsarna skulle bli flera om du gjorde ovan nämna sak... Tack för läsvärda och mkt innehållsrika inlägg! //Anton |
|
|
Tvesovla ja det var inget dåligt betyg du ger mig ang. innehållet, det är klart jag förstår dig med dina synpunkter ang styckesindelning, då jag tycker det är roligt att skriva av mig med de kunskaper jag kan förmedla så kanske ivern kan vara för stor att få tankarna i skrift, ska försöka ändra på skrivsättet mvh uffe/bildock |
|
|
Lovemachine bra faktainlägg ang färgernas lösningsmedel, när det gäller redan uppstådd skada så delar jag dina åsikter och det kunnandet har jag för min egen del, jag ville bara ge en blänkare om varför en lack kan vara mer ömtålig än andra, och med det i bakfickan kanske trådskaparen har lite mer kött på benen innan köp Uffe/bildock |
|
|
Ugge/bildock; Skönt att du inte missuppfattade mig - fortsätt med dina läsvärda inlägg! Ps. Om det verkade som att jag ville framställa mig själv som den optimala skribenten, ber jag om ursäkt. Jag har säkert mkt kommateringsfel o. dylikt i mina inlägg men då de inte håller samma informationsklass, tycker jag det är mindre viktigt... =) Ds. Mvh Anton |
|
|
Rostar inte alla Tyska bilar extra mycket? Just nu så toppar väl Mercedes rost listan tätt följd av Opel och Ford. I vilket fall som helst så används de flesta Z:or inte på vintern och då klarar dom sig fint! |
|
|
Anmith Att Mercedes haft prblem med rosten det är väl allom känt, dessutom har väl tonen hos dem varit lite arrogant enligt vissa ägare då de velat ha saker tillrättade på garantin, så de var väl illa ute ett tag med nybils försälj. De andra märkena du nämner trodde jag hade galvade karosser så rostskyddet var av bra klass idag, själv har jag en Golf-99 med galvad kaross, och det är så skönt att slippa att "gå över bilen" på våren med skrapa slippapper och grund o.s.v. den är faktiskt väldigt fin idag helt intakt ingen skada någonstans, så det är förnämligt med galvad kaross. Däremot hörde jag , om det är sant attt man manglar ut plåten ännu mer nuförtiden då man galvar, för att galvningen bygger på lite grann så plåtens tjocklek är på så sätt inte mer idag än förut, jag trodde att galvningen plussade på den gamla plåten så man hade "lite mer" idag man kan nästan tro det är sant i besparingstider mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej! Enligt BMW Sverige har de Z3:or som kommit till Europa extra rostskydd jämfört med vad de kallade "Tropic"-version som säljs i USA. Kan det stämma? |
|
|
Art: Varför skulle det inte stämma? BMW har ingen anledning att ljuga. |
|
|
Nej, jag säger inte att de ljuger. Men enligt tidigare inlägg i ämnet så ska rostskyddet helt lysa med sin frånvaro. Det kanske är just en Tropic-version de pratar om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.