AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.169

750ia-92 stryper sig själv och tappar all ork, varför?

Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Jag ber om ursäkt om jag missat nån tråd i forumet som behandlar samma ämne, men jag skulle verkligen behöva hjälp.
Har ägt bilen i ca. en månad. 750ia-92 17600mil.
Till en början var det inga problem alls. (förutom att växlarna slår i lite väl hårt ibland) Men sen började det hända något märkligt. Bilen ville inte reagera på gasen utan ett dovt, kvävt molnande ljud uppstod och motorn tappade effekt för att snart gå över till vanligt gaspådrag igen.
Jag tänkte inte så mycket på det utan trodde det bara var något tillfälligt. Sen började det komma allt oftare och även min oro över detta. Lämnade in bilen på service för byte av stift, olja och samtliga filter till en kostnad av 6000kr men bilen är likadan än! I skrivande stund har bilen snarare blivit värre och detta på bara kanske 5 mil körda sista veckan.
Har läst att LMM kan vara ett problem, hur ter sig bilen då?
Kollat EML lampan och den tänds och slocknar som den ska vi tändning.

Är novis men tacksam för svar och upplysningar, om inte annat så för att kunna delge dem till meken. (Kommer f.ö byta mek!)

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan vara en katalysator som satt igen sig. Om innehållet lossnat i den kan det sätta sig på tvären och blockera flödet för avgaserna. Är det så så skall du ta det lugnt och inte gasa för mycket.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kom på en sak till, det kan vara bränslepumpen för ena cylinderbanken som börjar bli dålig.

/Mats J
E-
51
E-Bagge
530ia Touring -01 ,530d Touring -11
Tänkte just det också , bränslepumpen , innan den lägger av hellt
så går den lite till och från , när den inte pumpar runt så går bilen
endast på 6 cylindrar och blir fruktansvärt trött.

/Erik
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Slå i 2% olja i soppan och dansa i skuffen (eller lägg planslipen på sidan under tanken för att skaka igång pumpen) . Det gjorde vi i en saab mitt ute i USA vildmark och pumpmissljudet försvann. Det räckte med en engångsbehandling konstigt nog.

perantoniohansson@hotmail.com
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Tackar för era svar! På fredag kommer bilen lämnas in till en annan verkstad. Kommer självklart framföra det som sagts här på forumet.
Om intresse finns så kan jag skriva vad det var för fel när den väl går som den ska igen.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Självklart: Det är det som är vittsen med ett forum, SVARET

Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Jaha ja.. Svar var det ja.
Som jag skrev tidigare så var det alltså idag som bilen skulle fixas. Har en bit att åka till meken, 1,5 mil, och det helt otroliga är att nu helt plötsligt fungerade bilen helt klanderfritt hela vägen. Inte en enda gång visade sig problemet. Meken testade han med. Vi åkte en bra sväng men inget hände! Körde hem bilen igen och bestämde att jag skulle dyka in om problemet kom tillbaka.
Ibland undrar man verkligen..
alain
Det är alltid så att när man går till läkare då är man friskare
Jag skulle tippa på att du ska vara bered med en ny bensinpump.
Går den på bara 6 cylinder? stor sjukdom på 750 92a, min slutade på skroten pga att den slukade för mycket pengar att leta efter fel.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Tack för tipset Alain, skulle tro det med. Fick f.ö samma tips från meken som här ovan, att hälla i en skvätt tvåtakts-olja. Bilen har gått bra under hela helgen och har inte tappat ork nån gång. Knepigt värre. För att svara på din fråga ang. om den gick på 6 cylindrar så är det precis vad jag misstänker att den gjorde. Vore ju trist att lämna den till skroten med tanke på hur fin den är i övrigt:) Har faktiskt bara rullat 17500 mil. Vi får se om det blir en följetong av detta..
Trevligt forum måste jag säga så jag får försöka dra mitt strå till stacken om det händer fler grejer!
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Jaha, samma fel igen då.
Nu började bilen gå som skit igen och gjorde så hela vägen till meken denna gång. Han har nu haft bilen ett par dagar och inväntar nu en ny bränslepump. Hoppas det ska räcka med dumheter nu.

En helt annan fråga. Vad kan det vara för fel när fönsterhissen på passagerarsidan bara går ner men inte upp. Går att stänga den genom att vrida om nyckeln i låset tills allt stängs. Samma sak gäller för takluckan, går att öppna men inte stänga, bara via nyckel i c-låset. Har läst om att det kan vara något relä, men var och hur ser jag om det är paj?
P.s har testat knappen till hissen och den är hel. Ds.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Inte för att det är detta fel du har, men kablarna vid dörrgångjärnen är skitkvalitet. isoleringen är hård och spricker, sen går kopparn av. Jag hade 2 döda fönster pga detta.

Elhiss relädosa sitter under baksäte, öppnar man den så kan man tvångsköra hissarna genom att peta direkt på relän. Obs flera relän drar samtidigt offtast. tryck på lite knappar för att se hur reläna slår.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.