AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
693

vilken dimension på nya fälgar?

mi
8
micke32
320-e90
Hej, jag hade däck med plåtfälg på min bil med dimension 205-60-15 och fick fälgar av nån med dim. 225-55-16 men när jag satte på fälgarna så nuddade däcken back precis vid skärmen och fram när jag svänger helt så hörs det en konstig ljud.
Är det nån som vet om jag köper däck med dim. 205-50-16 kommer det att gå bra då?
tack för hjälpen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hjulen du fick har en orginaldimension som sitter på 5-serien så jag gissar att det är 5-seriefälgar med ET20? Du skall ha ET35 minst. Fälgarna hamnar i så fall för långt ut. 225 är inte alls för brett med rätt ET.
Är fälgarna dessutom från E39 är centrumhålet för stort och fälgen kommer inte centrera med vibrationsproblem till följd.

AE
mi
8
micke32
320-e90
Tack Anders-72 , du har rätt fälgarna satt på en 5 serie.
Så du menar att det inte alls kommer att passa på min bil med vilken däck som helst?
För innan jag gjorde affären gick jag till en lokal däckhandlare som sa att om de inte kommer åt bromsoket så passar det nog, men jag kanske borde ha ställt frågan här istället, verkar finnas mycket kunnigare personer här.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E36:an har ET47 som standard. Länk
Med ET20 flyttar du ut hjulen med 27 mm/sida. Det är alldeles för mycket, framför allt för styrgeometrin. Den kommer bli orolig på vägen och lagerlaster m.m blir högre. Som grädde på moset tar däcken i skärmkanterna.
Kort sagt, sikta på 3-serie fälgar istället. Här hittar du de flesta BMW orginalfälgar med lämplig däckdim. o.s.v:Länk

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.