AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.846

Bmw 523i pågående rättegång

9-
14
9-F-K
BMW 523i
tjenixen alla.

För ca snart 6-8 månader sen drog jag igång en tråd om en bmw 523i som jag hade köpt, som mätaren var manipulerad på. service boken en förfalskning. nu äntligen börjar det ta hända saker :) alla papper inför kommande rättegång har blivit färdiga, och väntan på datum hos tingsrätten inväntas. det tråkiga med det här är att firman jag köpte bilen av har ju vägrat ta tillbaka bilen, och nu så svarar dom inte på dokumenten iheller som advokaten har sänt efter. hemskt tråkigt att dra ut på tiden på detta sättet. har inte kört emd min bil på snart 8 månader. men å andra sidan, så ska jag banne mig se till så att inte fler personer blir lurade.

Får hoppas att väntan har varit värt det hela. så tänk på det ni som har blivit lurade, sälj inte bilen vidare, utan sätt ditt företaget som sålde bilen till er. hemskt tråkig process, men man lär sålänge man lever. slut på godtrogenhet.

P.S håller på leta efter en 850 =) får bli nästa projekt när rättegången är avklarad.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Härligt med människor som kämpar för rättvisan istället för att raskt blåsa nästa köpare.
Hoppas allt löser sig och att det får kosta en del för bedragaren. Detta land börjar bli ett allt för trivsamt land att bedriva bedragarverksamhet i. Det enda som hindra det är eldsjälar som du. All heder och lycka till!

AE
9-
14
9-F-K
BMW 523i
Det enda som jag kan känna lite oro över , eftersom han inte har svarat på min stämmning ansökan, så vinner jag automatiskt efter viss tid, (vet ej tidsfristen) samt, om jag nu vinner, vem är det som betalar det jag begär? finns där en fond som går in och täcker? som han sen får stå i skuld till tex? för om det är han som ska betala pengarna till mig, så lär jag ju alldrig se röken av dom. han lär väl bara kånka företaget och sätta det på någon annan, så har inte staten något att ta ifrån honom.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet faktiskt inte hur det funkar, men som du säger, vid en konkurs brukar konkursförvaltaren vara den som skor sig, medan de som har fordringar affärsmässigt hamnar längre ner på listan tyvärr.
Klen tröst kanske, men hur det än går kommer du alltid ha ett värde som människa i mina ögon om du står på dig.
Har för mig att det skulle bli hårdare att behålla näringstillstånd för de som kånkade och startade företag på löpande band, men det är nog fortfarande förhållandevis godtroget, vilket odlar skitstövlar så det står härliga till..

AE
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hoppas du vinner fallet, och att man slipper alla dessa "lågmilade" "pendant" bilarna på blocket.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
förresten, för oss som inte var med från början. Kan du dra lite av historien igen? Hur långt har bilen gått, vad står på mätaren osv.

All heder åt 9-F-K!

//Bjersér

9-
14
9-F-K
BMW 523i
Bilen en 523i , inhandlades från en bilhandlare i malmö, vet inte om det är rätt eller fel att gå in på företagsnamn, men man bör väl beakta att all information är korrekt vid den tidpunkt då rätten fast ställer det., då det jag säger nu är mina tankar om det hela.

Bilhandlaren jag köpte bilen av Bilkoncept, verkade i mina ögon väldigt seriösa, bilen såg skit fin ut, ingen rost i balkar eller någon alls, några få stenskott, motorutrymmet upp putsat och fint, och bilen var alldrig krockad. men efter ca 1 månads tid, så rasade svänghjulet, i början så slira kopplingen bara, så jag ringde till honom och berätta det så fort jag kände av det. Handlaren ville att jag skulle köra ner med bilen till malmö då kopplingen fortfarande slirade, för att få det byt eftersom det var inom garanti tiden. men jag kom till jobbet, men kom inte hem därifrån, men han envisades med att jag skullle försöka, och det gjorde jag, till sist lukta det bara bränd koppling om hela ekipaget. så nån dag efter så kom handlaren till bilen istället, och påstod att jag hade racat med bilen, då det lukta bränd koppling, och vägrade därför också betala reparationerna...

nåväl, han gav mig några tusen för att vara "hygglig" så jag nöjde mig med vad jag kunde få enligt råd från närstående. efter en viss tid senare så börja servo pumpen skrika, så jag körde ner till min lokala bil reparatör, som då fastställde att där var ju ingen servo olja kvar, och då hade rören som går in i kylaren sprungit läck. av någon anledning. så fick inhandla ett nytt kylsystem till servo pumpen, då det inte gick att byta ut endast rören. så fick jag det byt, vid denna tidpunkten hade jag lagt ut ca 15.000 på reparationer. inom loppet av ca 1 månad. så då var jag måttligt trött, så jag tänkte, kanske byta in bilen så jag slipper detta elände, så jag körde upp till Påarps bilförsäljning för att se om där var något av intresse i inbyte, och dom tog en titt på min bil och det såg ju fint ut, men då hade jag märkt att färgen på ratten börjat flagna, och Anders på bilförsäljningen la märke till att växelspaken inte var original.

Han testade med sitt instrument, och kom fram till att miltalet var fifflat med, men kunde inte ge exakt, då siffrorna i key memoryt inte stämmde alls med övrig data. så jag fick tid bokad på paulssons bil i helsingborg för ett M-Test, där dom fastslog att bilen hade gått ca 20.000 mil. enligt vad dom kunde bevisa. men tvivel verkar finnas för att den har gått mer. En titt på service boken, skrek förfalskning, då den var servad med en Fabriks stämpel som inte fanns. och alla stämplar var från "fabriken" och den var servad på julafton enligt stämplarna.

Det är väl hela historien i ett kort format, detta har tagit mig ca 6-8 månader och få alla papper på detta fast ställt, så nu hoppas jag att det ger någon form av vinst. om inte minst, att folk blir varnade.

Åter igen, detta är min uppfattning av det hela och detta är inte fastställt av rätten.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Så länge som du insisterar på att det är din privata åsikt är det inga problem:)
Helt rätt att kollen ska skruvas åt rejält, det finns på tok för många vimpelhandlare utan seriöst AB och insikt vad långsiktig kundvård betyder. Sen är nästa ting att många svnenskar är inte uppfostrade att klaga eller säga ifrån när något är fel. Tidigare i samhället behövdes det knappt men nu för tiden, öppna gränser och EU, hilfe säger jag bara med tanke på den uppväxande generationen....
Lycak till och Powerposta om du behöver moraliskt stöd!
Asken
9-
14
9-F-K
BMW 523i
Man måste ju vara försiktig vad man skriver :) så det inte påverkar rättegång etc :)
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Lycka till i den stundande rättegången. Det finns alldeles för många skumma vimpel handlare med "kontoret i fickan" och hotmail adresser.

//D_D
Bakgrund Länk

/Udo Dirkelsniff
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Angående att få in pengarna så tror jag Kronofogden hanterar detta vid fällande dom. Eller så tar du domslutet till Kronofgden och startar en indrivning själv. Man kan förresten anlita Kronofogden för privata skulder utan att behöva gå via domstol. Så länge motparten inte motsätter sig ditt krav så driver fogden in dina pengar och om du har ett domslut så kan dom inte motsätta sig betalningskravet.

Pysslade en hel del med detta då jag stämde en privatperson som sålde en skruvad 540 till mig (12,000 mil på mätaren 32,000 mil i verkligheten). Jag skötte hela kalaset själv utan advokater och lyckades kohandla till mej 45,000:- av deras advokat.

Tråkigt att ha blivit lurad men det var riktigt kul att leka detektiv och sätta in sig i lagar m.m. för att sedan förhandla med en riktigt vidrig översittar advokat som ljög som en bortsbindare så att man skulle skrämmas till reträtt. Men jag hade pluggat på mina rättigheter och ställde ett ultimatum att betala eller så går jag till tingsrätten och då damp pengarna ner efter ett par dagar :)

Lycka till 9-F-K
/Thomas
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Hejsan!
Tråkig historia! Hoppas de löser sig!
Såg att de va påarps bil som hittade dom första misstankarna..
Vi skulle faktiskt me byta in en Bmw 523T där för några år sen..
De tog dom inte lång tid innan dom förstog att bilen vi skulle byta in var skruvad, runt 12000 mil har ja för mig att de felade..
Man såg verkligen inte det på denna bilen heller!
9-
14
9-F-K
BMW 523i
Creeds till påarps bilförsäljning, sjukt bra service, och ställde upp för mig till 100%, utan dom hade jag nog inte vetat vad jag skulle göra eller vart jag skulle vända mig. så det blir en bil ifrån dom när det är dags helt klart :)
9-
14
9-F-K
BMW 523i
Hejsan, nu har det förhoppningsvis blivit ett lyckligt slut på detta. då rättegång nu har varit, och efter en snabb förlikning så gick bilkoncept med på att ta tillbaka bilen mot en summa av 65.000. så nu väntar vi bara på att han ska höra av sig och hämta upp bilen. summan som vi får ut av bilen är varken vad vi hade hoppats på eller vad man ville ha. men ja en dyr läxa helt enkelt. sen så hjälper det ju inte att vi får betala självrisken till försäkringsbolaget på 9500 ca för rättsskyddet. väldigt synd på en fin bil som jag annars gärna hade velat behålla men jag hade ju aldrig kunnat sälja den utan att gå back ännu mer tyvärr.

Bojkota
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Trevligt att du följer upp ärrendet!

Grattis till vinsten, måste kännas skönt att veta att man hade rätt och "nu är det över". Tyvärr blev det visst en ekonomisk förlust, vilket är för djävligt rent ut sagt. Men det är väl bara att gå vidare, man kan inte gräma sig för en dålig affär resten av livet :)

//Bjersér

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
65tkr för en 523-97 +20,000mil och knepig historik får väl ses som en mycket bra affär marknadsvärdet vid en försäljning är kanske i bästa fall 35tkr.
Powerposta mig gärna regnumret så jag får lägga den till övriga samlingen på skruvade BMW. Den lär ju dyka upp igen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
9-
14
9-F-K
BMW 523i
du har så rätt hasso, men jag köpte ju den för 80.000, och då jag inte visste detta så var 80.000 ett skäligt pris för en så fin bil i det skicket, med all utrustningen, men som någon föregående talare handla först tänka sen det hör till ungdomen :P man lär väl sig sålänge man lever :)

Bojkota
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.