|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kör in bilen på ok/q8 gör det själv och byt till ny olja och oljefilter av hög kvalitet helst från bmw eller mekonomen. Köp nya kolfilter hos biltema dom är billiga och nästan bättre än orginal. Damsug rent luftfiltret eller byt till nytt om det ser allt för slitet ut. Kontrollera noggrant samtliga kontrollpunkter enl. serviceboken. Om du är tveksam finner du information här på forumet. Remmarna hålller minst 20k mil så dom behöver du säkert inte byta. Den här servicen kostar inte mer än ca 1500kr i material. Tror nästan vem som helst klarar att göra den. Skriv i serviceboken och spara alla kvitton som bevis tills du säljer bilen. Den "magiska" stämpeln kanske saknas men vem bryr sig? |
|
| Att det står BMW ovanför dörren till verkstaden är ingen garanti för att man får arbetet utfört på ett bra sätt. Originaldelar förvisso, men vi vet ju att delar från Meknomen och Autoexperten är lika bra. Själv har jag mycket dåliga erfarenheter av en stor auktoriserad BMW-verkstad i Malmö. Detta har inträffat flera gånger så det kan inte vara fråga om någon slump. Numera anlitar jag en liten oberoende verkstad med mycket duktiga mekaniker. | |
|
Backard, Slitagevarnare till e36 fram är billigare hos bmw än hos mekonomen tex ;) |
|
| Det vore bra om uppgav priset också. | |
|
Kommer inte ihåg priset exakt men ca 50kr billigare tror jag det var. |
|
|
Läste ett av de senare numren av "Vi Bilägare" där Mekonomens framgång beskrevs rätt bra, samt att de med rätta utgjorde ett hot mot märkesverkstäderna. Mekonomen är inte direkt små, de omsätter 2.7 miljarder och klättrar snabbt. Borde innebära att de gjort en del rätt på vägen... Den lilla erfarenhet jag har av BMW´s verkstäder gör att jag med lätthet skulle välja Mekonomen, eftersom där finns en företagare som oftast startat eget p.g.a av att han haft god eller bäst kompetens från den verkstad han kom ifrån, ett brinnande entreprenörskap samt att han därigenom blir mer personligt engagerad i bilarna som lämnas in. Ett dåligt jobb på en liten verkstad skojas inte bort lika lätt som det kan göras på exempelvis BMW´s eller för den delen Volvos märkesverkstäder. Eftermarknaden är egentligen den enda biten som är lönsam, något jag tror vi kunder kommer att märka ännu mer tydligt i takt med att konkurrensen ökar. |
|
|
Jag tror man måste skilja lite på Mekonomen som koncern och fristående verkstäder anslutna till Mekonomen. Omsättningen för koncernen kan se imponerande ut men man måste kolla djupare på årsredovisning osv. Nettomarginal på 9% är OK men inget exeptionellt. Styrelserna brukar gärna vilja se 10+ på sista raden... Man har lite bekymmer i Danmark t.ex men sett till allmänna konjunkturen så har de ändå klarat sig bra, och man har gjort en del uppköp, Meca t.ex, och även slutit en del större avtal. Jag tror man har höga marginaler i butikerna, därav prisnivåerna osv medan verkstäderna knappast skär guld. FP |
|
| Att service är dyr hos BMW är inte så konstigt när man ser vilka kostnader de måste ha för administration och lokaler. En liten verkstad har låga lokalkostnader och minimal administration. Detta avspeglar sig på priset. | |
|
Om det enbart ska göras en vanlig service så kan det lite grann kvitta. Men om det ska göras en felsökning och ett eventuellt större ingrepp känns det säkrare att lämna den till BMW, då killarna i verkstan i princip jobbar med BMW-bilar hela dagarna. Men som sagt, byta tändstift och kolla bromsar behövs det nog ingen speciell BMW-utbildning för. |
|
| har en ford cougar som jag lämnade in på den lokala mekonomen verkstan för service, det första han frågade, var om jag visste om några fel!!! sen efter 3 timmar fick jag tillbaka den, och parkeringsljusen som inte fungerade var inte lagade, och service återställaren var inte fixad, inte mekonomen mer för mig. | |
|
Jag lämnade in min Volvo 740 för dämparbyte, fjädrar och framvagn. Gick på totalt 4000kr UTAN delar, för de köpte jag själv. Inte många firmor som tillåter att man köper egna delar. Jag är helnöjd med resultatet. |
|
|
Jag bir förbannad när jag ser mekonomens priser. Minns när det skrev på sin hemsida "Delar direkt från fabrik utan mellanhänder" Jag kan omöjligen förstår hur ett oljefilter kan vara dyrare än att köpa på bmw. Det är ju ett antal tusen stycken de köper in. Ser man att ett filter är dyrare så ska man påpeka det och gärna visa att det är det. Det är det enda vi kan göra för att påverka priset eller vända i dörren. |
|
|
Robert du har en BMW äldre än 5 år och kanske du får rabatt på jobb o reservdelar hos BMW. Så är det hos BMW i Norrköping värt att kolla upp där du bor. |
|
| Priset har egentligen inget med kompetensen att göra, det finns många bra mekonomenverkstäder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.