|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en 520 -02 som ska in för inspektion 2 service och jag lyssnade med Mekonomen, som verkade vara billigast. Är det någon som har erfarenhet av deras kompetens? Jag bor för övrigt i Märsta och vi har en bit till närmaste auktoriserade BMW verkstad. | |
| Min granne har Mekonomen-ansluten verkstad och jag anlitar honom hellre än allt annat, men det är nog individuellt likaväl som märkesverkstäder kan vara olika. Mekonomen har bra varumärken i sitt sortiment. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Behövs ingen speciell kompetens för att göra en servcie/inspektionII på en E39, elimentärt. Finns serviceprogram att följa till alla bilmärken, dessutom har kompetensen inget med priset att göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Nej, kompetens och pris går absolut inte hand i hand. Hasso är väl ett lysande exempel på det, för jag misstänker att han inte fått många kronor för sina dryga 15000 konsulterande inlägg ;) | |
|
Värt att känna till är att Mekomen i vissa fall är dyrare än BMW på reservdelar. Verkstan vet jag inget om, men har du kollat vad det kostar på BMW eller andra verkstäder? Anders: Då borde du ha högre dagslön, du har ju fler inlägg per dag än hasso ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för era svar men jag undrar mer om Mekonomens serviceprogram är det samma som BMW följer. Mekonomen säger att de t o m gör mer än BMW:s serviceprogram. Kompetens för att byta filter och stift kan väl de flesta göra - det borde inte vara några problem och då kommer till vad det kostar på olika ställen. 1. Novation Uppsala - 6000 kr 2. Borgs bilar Vällingby - 6300 kr 3. Mekonomen - 4500 kr 4. BMW Group Solna - håll i er: 7900 kr. Vad säger ni? Valet verkar enkelt. |
|
| Mekonomen.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
90 procent av konroll punkterna är ju att nysa i däcken och kolla spolarvätska , batteri mm + att bilen varnar för en del av kontrollpunkterna som slitna belägg mm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
När man servar en Volvo hos Volvo så använder de argumentet att de alltid kör med Volvo Original delar som i sin tur ska borga för högsta kvalitet. Hur är det på BMW? |
|
|
Det är samma leverantörer på delar till Mekonomen som till "Volvo orginal" och BMW. Dock kan BMW-delarna vara billigare än Mekonomendelarna ibland. Lemförder, Mann, Mahle, Brembo o.s.v står det på kartongerna. På Volvo står det Volvo.. |
|
|
Kan någon ge ett exempel på delar som är dyrare hos mekonomen än hos BMW? Jag har testat och handla på filter hos Meca, Mekonomen och BMW. Då har BMW varit dyrast med en tia ungefär. |
|
| Köpte torkarblad, en uppsättning på Mekonomen. Veckan efter dimper det ner i brevlådan ett erbjudande hundringen billigare hos BMW. Det är det enda jag själv varit med om, resten är jämförelser från folk här på forumet. Tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika delar. | |
|
Nu vet inte jag vad du har för bil, men försök att sälja en bil (för ca. 100.000Sek och upp) med MEKONOMEN stämplar i serviceboken och se vilka som vänder i dörren. Har man en äldre bil man skiter i så var så god, men jag, personligen, hade tyckt det varit bättre med i så fall köpa delarna från BMW (spar kvitton) och gör jobbet själv... Danjel Min bil: Länk |
|
|
Som sagt BMW tillverkar inte olja, oljefilter, luftfilter och tändstift. Dom låter däremot leverantörerna tillverka "BMW-kartonger". Om man skall köpa delarna i NGK-, Mahle-, eller i BMW-kartonger tycker jag priset kan avgöra. Ibland är Mekonomen billigare och ibland BMW, men du får inte sämre delar på Mekonomen. |
|
| BMW tillverkar inte heller mekaniker, utan de tillverkas på samma sätt som Mekonomen-mekanikerna och de är ofta driftiga ensamföretagare som är måna om sitt rykte ;) | |
|
naturligtvis är det som du skriver Anders 72 i inlägget ovan, jag pratade nyligen med försäljare hos VAG i all vänskaplig mening om livet i allmänhet och så kom vi in på bilar förstås och med dessa stora kolosser som de stora verkstäderna är, i detta fall VAG, hos dem hade resonemanget verkligen gått hett till, när man diskuterade internt om Mekonomens verkstäder, ja de kände av konkurrensen rejält och att lev. av reservdelar var supersnabb till dagen efter med reducerade priser emot org.dels. priserna. Det stod helt klart att de kände av Mekonomens prisbild tillsammans med ett väl utfört jobb, reagerar alla de större märkesverkstäderna på det sättet, ja då har Mekonomen verkstäderna vunnit den här kampen. En annan sak jag funderat mycket över, det är det här med service, vad ingår som behövs? Olebyte samt filter, ev kupéfilter, slitage på bromsbelägg, och ibland tändstift men det är visst var 12000 mil, och sedan uppkoppl för en dataremsa, men ska dessa saker behöva kosta 4-7000 kr? Jag hade min bruksbil på en service av dess första år, det måste vara ett smörjobb, bilen hissades upp, olja byttes sedan gick montören i stort sett och bara torkade händerna ibland med en trasselsudd och petade lite här och där, ja det gällde att ta ut den stipulerade tiden som var avsett för jobbet, och till sist kopplade in och tog ut dataremsan, resten var tilläggsjobb som man tog extra betalt för På moderna bilar finns ju inget som måste göras, som förr i tiden då man ställde ventiler ,tändn, och rundsmorde o.s.v. , men verkstäderna kanske måste ha dessa servicar och locka med stämplar för att hålla en stab av mekaniker till hands då riktiga reparationer behövs. Jag önskade att det fanns enkla serviceinsp. till våra hobbybilar hos märkesverkst. för stämplarna skull och rester sköter vi ju iallafall själva, jag förstår de som har bilen som sin arbetsplats, dom uppskattar säkert att få spolare och däck fyllda samt gångjärn smorda, men vi är inte betjänta av den servicegraden, endast oljeservice med stämpel i bok kostade visst 2500-3000 senast jag gjorde den, ska det verkligen behövas? Hälsn Uffe/bildock |
|
|
Hej Har någon av er erfarenheter av följande serviceverkstad Länk De verkar vara billigare än märkesverkstäder... |
|
|
Borgs ger 10% till medlemmar i BMWcs :-) Tidigigare BMW-auktoriserade Bromma Bil o Motor är numera Mekonomenverkstrad, så vad ska man tro? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag har de senaste åren lämnat in till Mekonomen. Bra och billigare och samma grejor som hos Originalverkstaden. Om det har varit billigare eller dyrare grejor har jag ingen aning om då jag inte kollat med märkesverkstaden först. Detta har gällt mina bruksbilar: SEAT och Peugeot. Nu senast var det dags för BMWn att få en Insp2 och efter litet övervägande och priskoll blev det igen Mekonomen. Eftersom killen som gör servicen äger butiken själv sedan 20 år så tror jag att han kan mecka bilar och eftersom Mekonomen står bakom med serviceprotokoll och datastöd så litar jag fullständigt på denna service. Dyrt är inte alltid bättre.. Tror inte det spelar nån större roll den dagen bilen ska säljas, de flesta som köper bil kollar, i bästa fall, att det finns en servicebok och att den är stämplad. Jag har dessutom en hel pärm med kvitton och alla papper till bilen. Varenda liten "skruv" jag köpt finns i den. Skulle det vara någon som backar att köpa just min bil för att den inte skulle vara servad hela tiden på BMW så gråter jag inte för det. Tror som sagt att det större märkeskedjorna måste börja tänka om och att det är till fördel för oss kunder att Mekonomen dyker upp och sätter press på märkesverkstäderna. Se exemplet med BMW Solna, hur kan dom hävda att deras service skulle vara så mycket bättre eller mer värd att det befogar det avsevärt högre priset??? Kör du lugnt på den verkstad där du får bäst bemötande och bästa priset. Obs, inte alltid det lägsta priset men om det skulle sammanfalla och även vara en Mekonomen så kör på det :-D Niklas Fransosen |
|
|
Tror inte att BMW märkesvärkstad gör bästa servicen på bilen. På den bil jag har nu satt däcken dragna så in i ... Fastskruvade på märkesvärkstad. Var på däckia för att få spik urdragen och däcket lagat. (skruvdragaren räckte inte för att lossa hjulbulten) 1,5 meter skaft och en spräckt hylsa... På däckia i Katrineholm drogs alla hjulbultar med momentnyckel efter att fälgcentrum och bult smorts in. Han som skruvade kollade noga i en manual hur många NM det skulle vara, imponerande (gör de så med alla bilar även när kunden inte ser på?). Jag tror det att man får bästa service genom att lämna in bruksbilen på samma ställe varje gång (bygger relation). Den bästa servicen av hobbybilen gör sannolikt en väl påläst ägare själv. När alla garantier är borta så kan du spara alla kvitton själv som Niklas gör, det värderas mer av mig än stämplar i en bok. E |
|
|
Mekonomen vill (måste) tjäna pengar, de är som reda nämnts inte sällan dyrare än BMW på reservdelar. Ett exempel från dagens diskussioner på 5-forumet: Generator till 540 E39 runt tusenlappen dyrare hos Mekonomen. Hos BMW (eller andra) kan man möjligen använda förtjänsterna hos verkstad, reservdelar och bilförsäljning tillsammans, Mekonomen osv har "bara" reservdelarna. Mekonomen Verkstad drivs som ett separat bolag, helt skiljt från butikerna. Originaldelar är allt som håller samma eller bättre kvalitet och egenskaper som det som tillverkaren använder på sin bil vid leveransen. Reglerna för detta (EU-regler) ändrades för ett par år sedan, minst, och det är egendomligt att många biltillverkare, Volvo inte minst, förtfarande försöker få oss att tro att de gör torkarblad och oljefilter i Torslanda.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.