AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.095

Klonk i framvagn E46

Hej alla,

Jag har kollat runt lite på forumet men inte direkt hittat något som passar in på min bil som är lite nyare än e36.

Jag har noterat ett klonkljud när jag kör sakta i gupp. Det låter som att det kommer från framvagnen. Jag har även testat att gunga lite på bilen och då hör man rätt tydligt att det låter från framvagnen på höger sida. Nu har jag inte lyft på bilen och kollat närmre men kan ni ge mig några tips om vad jag bör inrikta mig på. Gäller alltså en 320i E46 03'a som gått 12.600 mil.

Stort tack på förhand!

//V
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Länk

Mvh/ Niclas
Juventini
Klicka på Gör-det-själv till vänster, gå sedan in på mekartips,och skriv in på sökfältet:

Byte krängningshämmarstag E46

Jag kan tänka mig att en el. båda av dina krängninshämmare skall bytas.
perfekt.. tror jag far och köper det där på bmw imorgon så har man lite pyssel i helgen :-) Det borde väl fungera bra att palla upp bilen med en pallbock på vardera sida?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annars kan man följa länken som Heden fixade till samma mek-tips ;)
Juventini
haha jag skrev i samma stund som heden hade redan skickat sitt inlägg, såg det dock när mitt inlägg kom in. Det skadar aldrig med dubbla hänvisningar, en kort variant och en längre :-)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag kan flika in att mektipset är lite felaktigt tyvärr. Jag utförde denna reparation för någon månad sedan. Det som är felaktigt: Du behöver EN 16 mm fast blocknyckel, EN 16 mm spärrskaftshylsa samt EN 18 mm fast blocknyckel som måste slipas ned ca. 5 mm för att passa.

Man kommer mao. åt perfekt med spärrskaftet, därav är behovet av två 16 blocknycklar obefintligt.

Annars är det ganska straight forward :)

Mvh/ Niclas
vars behövs 18mm blocknyckeln...?? Är det en inre "muttern" ?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Stämmer, BMW har bytt den från 16 mm till 18 mm, därför behöver du 16 mm för att lossa de gamla stagen, och 18 mm (som är tunn alt. nedslipad) för att få dit de nya stagen :)

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du säger att det klonkar när du kör sakta i gupp. Kan även vara en spindelled. Stabilisatorstagen brukar klappra på småknölig väg typ "tvättbräda".
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det kan även vara en stötdämpare som är dålig. Men Pendelstagen är relativt billiga samt väldigt enkla att byta, så det är nog bäst att börja felsökningen där :)

Mvh/ Niclas
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
SPINDELLEDERNA kompis!!! ;-)

Kan nästan lova att det är dom som spökar. Hade nämligen samma problem själv förra sommaren. Klonkade i gupp.

Typfel no:1 på E46:orna

Lyft upp bilen vetja och vicka på hjulen så får du känna!! Minna "glappade" 2-3 cm vilket kändes ganska läbbigt minst sagt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har själv samma erfarenhet.

Krängningshämmarstagen byttes på BMW i samband med service. kostade 850 kr och då slapp jag bli skitig också

//amullo
---
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Samma här!

Min E46:a "klonkade" också i mindre gupp, bytte krängningsstagen, blev inte bättre. Vid ett besök hos BMW dömde de ut spindellederna direkt... Min bil hade gått ca 11000 mil när det började "klonka"

Mvh Johan
OK, jag ska hissa upp bilen i helgen ´så får vi väl se om det är spindellederna eller krängningsstagen. Jag har varit och köpt krängningsstag så är det dom så blir det bytt i helgen.. är det spindellederna så blir det att lämna in. Vad kan det kosta att byta spindellederna?

//V
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
5600 kr betalade jag hos BMW i Grästorp

Tar en stund även för dom att byta!!

Framvagnsinställning behövdes inte för mig.. Hade kostat ca 2 loppor till!
Jag hade tur.. var bara ett av krängningsstagen som var dåliga. Gick väldigt snabbt att byta dom! Precis som Heden sa så behövs en 18mm blocknyckel som man har slipat ner lite.. i övrigt så var det inga som helst problem.

Tack för hjälpen!!
Jag fick också det där klonket förra veckan. Det gick fort, från att ha varit tyst till tydligt klonk på ett par dagar.
Min felsökning gick ut på att ruska bilen och framhjulen i de riktningar som spindellederna påverkas av - inte ett ljud. Sen tog jag tag i en öppen dörr och gungade upp och er - tydligt klonk. Alltså krängningshämmarstagen!

Nya inhandlades och istallerades illa kvickt. 308kr/st (eller 129 på Biltema för den som vill det). Jag yxade till en 18mm nyckel av en plåtbit istället för att offra en riktigt verktyg - fungerade perfekt.

Skönt med klonkfri bil igen.
Jag kom på att jag filmade ju klonket, ifall någon vill veta hur en glapp krängningshämmarstagsled låter:

Länk
Haha.. det där var ett rejält klonk. Jo jag märkte också att det gick väldigt snabbt.. I början hörde man det knappt och någon vecka senare lät det riktigt mkt..
ka
204
kaell
330xi -01
Vill bara tipsa om gamla hederliga eBay när det gäller reservdelar man byter själv.

Beställde igår 2st Pendelstag (OEM) till min 330xi, då den har börjat föra oväsen vid ojämnheter. 350kr för 2st stag, inkl frakt från New York, måste anses som billigt tycker jag.

Dock måste man vara noga med vad man beställer så att de inte blir fel, då det i stortsett är omöjligt att byta...

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.