AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.665

knasig tankmätare

To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Hej igen.

Nu är kärvande rutor, suffletter och handbromsar åtgärdade, hux flux dyker man på ett nytt problem.
tankmätaren ställer sig på tom tank när man tankat fullt, sedan väljer den omväxlande att visa full och tom tank fram till man kört upp ungefär halva tanken, då börjar den fungera hjälpligt iaf.

Någon som kan lista ut var felet sitter? i mätarhuset eller tanken, samt hur åtgärdar man?

Mvh Tobbe
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag har för mig jag hade ett liknande problem på en av mina förra z3'or...

Jag tänkte byta tankmätaren som sitter i tanken... köpte en ny för dryga 1000-ingen... plockade bort den gamla och insåg att det bara var en grej som hade hoppat loss så jag satte tillbaks prylen och monterade tankmätaren igen... vips så var problemet löst... fick lämnat tillbaks den nya och fick nästan alla pengar tillbaks.

Tankmätaren sitter bakom passagerarsätet (har för mig det räcker att dra fram det i främsta läget) sen skär man i mattan (ja det är meningen att man ska göra så) det är en halvmåneformad urstansning i mattan bakom sätet som man skär efter.
Bakom mattan sitter det ett täcklock som du lossar... sedan är det bara att lossa bränslekablarna och skruva loss mätaren och plocka ur... så ser du direkt om det är samma fel som på min.

Lycka till!!

/Magnus
www.snajdarn.se
Länk

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Ja se på fan... jag hade faktiskt gjort en beskrivning på hur man får loss den gamla mätaren :)

(pump och mätare sitter i samma enhet om jag inte minns fel)

Länk

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Töm tanken på bränsle tror du kan ha 15 liter kvar ca utan att drälla med bränsle i bilen, bort med polansl på batteriet ut med armaturen, koppla loss ansl.donet ta en multimeter mät ohm för att se om armaturen ändrar resistans medan du påverkar den. Okej? Koppla nu åter donet anslut batteriet sätt på tändningen med armaturen i luften påverka den och kolla med vakna ögon på tankmätaren...var resistansen okej o den fortf inte funkar kan det vara motstånd som sitter vid anslutningarna som ska förhindra "vågskvalp" akt sist instrumentet...men jag tror på tankarmaturen vet flera med Z3 som haft liknande problem. Lycka till, //Z3Kent.

Min bil 2007Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Eller så provar man den snabba vägen innan man börjar riva..
Ställ bilen plant, lossa jordkabeln på batteriet låt stå typ 10min.
Sätt tbx jordkabeln & soppamätaren fungerar igen =)

Man kan alltid hoppas =)

Mmm Coupe
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Tack så mycket för tipsen.

får sätta igång så fort jag kört upp tillräckligt med soppa då. :)
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Jag ett annat problem med tankarmaturen. Den är mycket olinjär. Om jag kollar på färddatorn hur långt jag kommer innan soppatorsk så kan det ändra sig flera kilometer på knappt en kilometers körning när nivån kommer ner i de trakterna då det är intressant att få informationen.

När jag köpte bilen begagnad i höstas så fungerade inte bränslemätaren alls, men bilfirman fixade det hela tills det var dags att hämta bilen. Han sade att han köpt en ny armatur och satt in, men man vet ju inte.

Har någon haft liknande problem?

Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Min soppamätare funkar fint ner till att soppalampan börjar lysa. sen har man typ 2 mil på sig innan den ligger i botten.
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Jotack.. det märkte jag idag... fick soppatorsk för första gången på 10 år... puh, rena turen att en jobbarkompis kände igen bilen och skjutsade mig till macken. Svårt att få någon obekant att stanna på motorvägen annars...

Min tankmätare funkar med andra ord bra mellan halvtank och fram tills det börjar lysa.. i övrigt är den icke att lita på.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej
! kollade lite i mina gömmor ang mätningen vid tom tank så mätvärdet vara 10 ohm +-2ohm och vid full tank 250ohm +-5ohm mätt på stift 3och 6 på tankarmaturen stift 3 och 6 är de som sitter diagonalt högst upp. Är tom resp full tank okej kolla så längs banan att ohmtalet ökar/minskar sakta åt båda hållen. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.