AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.189

Billig hemtrimning

Sida 1 av 2
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har nu fått tag på en ny motor till min 323i. Undrar om det finns något smidigt sätt att trimma motorn utan att behöva köpa några komponenter, med undantag av portning och planing...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Fixa ett billigt turboaggregat från någon skrot!

-ridern-

525i 1990 24V
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Vet någon var de finns en sida om hur man fixar turboaggregat?????
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hmm... Men om jag skall klämma dit ett turboaggregat behöver jag väl kompsänka och skaffa intercooler (för större effekter), men ett nytt grenrör och ett tillskottssprut lär jag väl behöva i vilket fall som helst?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Länk

Kolla där efter turbo aggregat. Välj till exempel Volvo>850>Motordetaljer>Turboaggregat och sen får du upp en massa träffar. Sen sätter du bara igång och ringer till olika skrotar där det står att de har aggregat så får du garanterat tag i ett agg till bra pris!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har nu fixat ett aggregat (T03) för ett schysst pris. Vad behöver jag mer? Jag har två stora krav på bygget:

Det skall vara billigt!
Det skall vara driftsäkert!

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Alecci: Hur mycket kostar de ungefär?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag lyckades fixa ett aggregat för 800 spänn.

Nu har jag dock ett problem... Jag känner endast en kille som kan svetsa, och han vägrar svetsa ett turbogrenrör, eftersom han inte gjort mycket annat på sistone. Kan jag få aggregatet att passa mot orginalgrenröret med hjälp av något slags adapterplatta eller något dylikt?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Säger besiktningen nått om de eller?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vi har alla konstaterat flera gånger att det är fullständigt omöjligt att få igenom en BMW med turbo. Enda alternativet är att bilen är importerad som flyttgods... men det är inte säkert att du får igenom den i en besiktning ändå.
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Men finns de inga andra sätt att gå indan me??
Montera bort före besiktningen!

-ridern-

525i 1990 24V
Alecci,
På en av mina bilar har jag en adapter mellan originalgrenröret och turbon. Vi kapade helt enkelt röret som sitter efter grenröret och monterade dit ett krokigt rör som vi avslutade med en fläns för aggregatet. Inte optimalt, men det funkar.
Den här killen har gjort ungefär som jag:
Länk
-:BeeMWe:-
Plocka bort nån del från turbon så sen inte funkar när du besiktigar och den ska gå igenom enligt nån på forumet här.

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Ska tillverka ett tillsatsrör att sätta mellan grenröret och avgassystemet när bilen skall besiktas. Ska bara fundera ut ett smidigt sätt att ta bort och sätta tillbaka turbon. Målet är att det skall ta max en timme att sätta dit/ta bort turbon varje gång.

Hur pass mycket kan jag ladda utan kompsänkning och intercooler? De flesta säger 0,5 bar, vissa säger 0,6 bar. Inte för att det gör så där värst stor skillnad, men någon enstaka hk bör det ju göra.

Hur pass mycket hk kan jag tänkas ha när det är färdigt. Orginal är 143 hk. Förutom att montera turbo på 0,5 eller 0,6 bar så har jag sportluftfilter och sportavgassystem... Min egen gissning hamnar på någonstans mellan 200 och 210 hk. Korrigeras?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Betyder det här att B7an får leva vidare med alla organ intakta? :)

jimpa
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Japp, jag har ett annat projekt på gång. 323:an skall jag endast använda som bruksbil/vinterbil i framtiden.

Har dock sett till att en riktig orginalfantast antagligen kommer köpa bilen. Och med stor säkerhet kommer han att renovera upp Alpinan och återställa den i orginalskick (med undantag av trimningen).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci,
Se till att motorn får tillräckligt med bensin när du har laddtryck. Använder du originalspridare så kanske de inte räcker till. Varför ingen intercooler?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Därför att jag inte kan få tag på en intercooler för billiga pengar, och jag känner ingen som kan fixa en själv. Tyvärr snackar vi i så fall en intercooler för extremt billiga pengar (max 200-300 kronor)... Det är inte lätt att vara student.

Jag skall väl använda minst en extraspridare, hade jag tänkt. Har ni annars några tips på större spridare man kan hitta BILLIGT?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Läste nånstans att det var rätt bra flöde i Opel Rekord 2.2 spridare, nån som vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.