AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.620

Rost + E60?

Sida 1 av 2
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vet inte om det här har disskuterats förut men med tanke på att gamla 5-serien E39 har en del problem med rost tänkte jag kolla hur det är med E60:n? Nu har modellen funnits i några år, hur är det med rost på dom?

Min bil
Länk
Intressant fråga, är också nyfiken. De första bilarna kom ju ut under hösten 2003 och är idag ca 4.5 år gamla så om liknande problem föreligger på E60 som för E39 och E46 så borde det märkas vid det här laget.
Sedan införde ju BMW 12 års rostskyddsgaranti på alla BMWs tillverkade efter 2004-04, så det dröjer kanske innan det börjar märkas?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har fiskat i det tidigare, utan några direkta napp: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Provar med en länk igen: Länk
pr
259
protos
E60 520I-04
Framskärmar .motorhuv,baklucka är i aluminum.
Front och bakparti i plast(kofångare).
Det som kan bli problem är filtmattan i skärmar och under bilen som dämpar ljudet.Den blir fuktig och plåt på baksidan kan rosta.
Har dock inte märk någon sk.E39 rost .Därimot släpper lacken lättare på aluminum partierna främst motorhuven.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Filtmattan sitter på plast och det ser ut som det är betryggande avstånd mellan filten och plåt, så därför tror jag inte att det är någon fara med filten.

Inga problem med min, men den har bara rullat tre svenska vintrar och en sydtysk.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Min har rullat på saltade vägar i norrland i 6 vintrar.
Kan då bara säga attt någon rost inte föreligger.
Ingen begynnande rost vid falserna för dörrarna.
Som Protos skriver mycket Alu och plast samt att laken släpper lättare vid stenskott på på motorhuven.

Kan då säga att klumpen (bakaxeln) har rostat ordentligt.

Mycket nöjd över rostskyddet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lyfter denna tråd.
Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
I lördags gjorde jag en stor-rekond av min nya bil och hittade till min förvåning början till rost. Precis som på min förra bil var det på bakluckan i skarven/listen när man öppnat glasrutan. Små små bubblor under lacken. F*n vd besviken man blir, bilen är ju endast 3 år och i övrigt nästan som ny.

Kommer kontakta BMW Group Göteborg eller Wölkes idag för byte av lucka.
Hur lång är rostgarantin på E60/61?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

E60/61 har 10års rostskyddsgaranti.

//H
Bmw har from 2004 12 års rostskydsgaranti. Jag gissar att Grandys bil inte är en engångsföreteelse på E60 med tanke på vilka ENORMA rostproblem bmw haft genom åren. Men det får tiden utvisa. Den enda trösten är att frikostigheten angående att få rost årgärdat är väldigt stor från bmws sida.

Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Visade upp min bil idag och det var inget snack om saken. Rostskyddsgarantin täcker det. BMW Group Gbg har tydligen bytt någon enstaka E61-lucka. Tyvärr så skulle dom ha bilen i en hel vecka då dom inte byter luckan utan slipar ner och lackar om. Enligt tyskarna så är det den svarta gummi/plastlisten som är för lång och vatten och smuts stannar kvar.
Märklig attityd att inte byta ut karossdelen som de gjort på MASSOR av E46 och E39. Att de bytt någon enstaka karossdel då och då sade de till mig även på de E46:or jag ägt och haft inne på byte och omlack av karossdelar.

Det finns flera hundra mäniskor på detta forumet som fått byta karossdelar på sina e46 och e39. Det är snarare så att man höjer på ögonbrynen när någon säger sig ha en bil utan rostangrepp som är mer än 2 år gammal och har rullat mer än 1500 mil.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Å andra sidan har jag sett lagningar av rost som hållit längre än en utbytt karossdel, vilket jag tidigare inte trodde var möjligt. De utbytta delarna är av exakt samma kvalité som orginal. D.v.s man behöver inte jubla över delarna man erhåller kostnadsfritt.
Som vanligt behåller man bad-pölar och plastflärpar som samlar smuts o.s.v lika från generation till generation...
Visst är det så, en god vän har fått bagagen utbytt 3 gånger på sin E46Ci cab. Förbättringar verkar vara underskattat i Bmws fabriker.

Just omlack av rostskador har jag hemskt dålig erfarenhet av, senast på Sambons ford(-06) där nerslipning och omlack höll i 5 månader. Arbetet gjordes på en välrenomerad lackeringsfirma som var auktoriserade hit och dit av diverse högre instanser.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om rostskadorna ligger dolda i omvikningar o.s.v är det ju omöjligt att reparera utan stora ingrepp eller byte av delar, men BMW´s "skarvrost" t.ex i fågelbadet kommer ju utifrån, så också troligen Grandys skador på luckan och då är chanserna lite större till ett hyfsat resultat om rätt typ av grundfärg och lack används.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är medveten om att jag kommer få bassning nu av de som inte tror att vatten kan gå genom billack, men jag är svårövertygad där :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anders-72 - varför tror du inte fukt ("vatten") tränger igenom billack?

----
BMW CS #6212
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Narvselius, jag skrev:
"-Är medveten om att jag kommer få bassning nu av de som inte tror att vatten kan gå genom billack, men jag är svårövertygad där :)

D.v.s jag har inga problem med det faktum att fukt kan passera en billack, men jag väntar mig reaktioner från de som är av motsatt åsikt, men det verkar som om jag kan räkna med dig på min sida.. ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
De svarta listerna vid sidofönsterna och under speglarna har börjat korridera på vår E60 :( BMW säger att det inte går på rostskyddsgarantin, då det är påmonterade delar... Vad är det för skitsnack? Jag har inte monterat det.

Bilen är endast handtvättat och pedant skött sedan vi fick den ny. Ingen antydan till rost någon annanstans.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där med lister/bländare runt fönster o.s.v. verkar ha varit lika tvärnit även för tidigare modeller. Konstigt då det är både billigare delar och enklare montering än att byta dörrar och luckor, som väl också är "påmonterade". Kanske har vissa kundmottagare problem med definitioner. Jag skulle tro att det är karossdelar inkl. dörrar och luckor som omfattas av good-will.
Däremot tycker jag det är mycket svagt att man skall få köpa nya lister till en bil som har den prislappen som ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.