AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.284

En ordentligt rosting E39...

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Nu har rosten kommit på huv samt båda framdörrarna + vi tanklock.
Jag har varit åp bmw och dom kommer byta dessa under garanti.
MEN jag undrar om dom nya delarna är lika dåliga?
Dom vägrade svara på om dom gjort några förbättringar.
Eller ska man vara beredd på att byta dessa delar var 5:e år i framtiden?

Snällt av bmw att byta men om dom inte gjort några förbättringar så blir jag tveksam till kvaliten. Det är ju inga billiga grejer att byta...

Någon som fått rost åter på sin utbytta huv?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
O ja, det är exakt samma visa med de nya delarna. Har bytt rost på vänster sida av huven till höger på den nya.

AE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och dessutom är garantin förbrukad nästa gång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, då får man knacka porslinsgrisen själv istället..
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
hehe...ok Verkligen dålig kvalitet alltså.
Rostar balkar osv. också lika snabbt på E39 ?

Vet ni om någon E39 har skrotats pga. rost?

Det ni kan göra är att efter åtgärden av rost så lämnar ni den på kompletterande rostskydd, då lär det inte komma igen på dessa ställen iaf.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
men det går väl bara att göra under bilen?
Hur ska man rostskydda huvuen?
Visst kan man måla den svart med rostskyddsfärg men hur snyggt är det...?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
kamel2: läs här: Länk

Min bil
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Generellt rostar väl inte E39:orna extremt. Problemet ligger i något olämpligt kemikalieval vad gäller de kittade skarvarna vilket även förekommer på E46:orna. Jag är inte helt säker på att en hålrumsbehandling hjälper även om den aldrig är av ondo om den utförs korrekt.
Anledningen till att jag misstänker att fukt tränger in utifrån är t.ex alla "fågelbad" som rostar samt att det kan rosta runt dräneringshål på dörrar vilket torde vara det torraste stället invändigt på en dörrunderkant.
Man har valt att bjuda kunden på nya delar tillverkade på samma sätt. Att ändra processen har tydligen varit för jobbigt..
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är man smart så rostskyddar man extra noga på sina nya delar så kanske man slipper rosten.
Kamel2:
Du har även hålrum i en huv, mellan förstärkningarna på undersidan och ytterplåten, riktig komplettering av rostskyddet behandlar även sådana hålrum.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har sprayat linolja på plåtomvikningarna och insidorna på samtliga dörrar och luckor på min e46:a. Huv och baklucka är utbytt för ett par år sedan men de nya är helt rostfria.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Anders-72 har egentligen sagt som jag skulle sagt. Dock vore det lustigt om kittet skulle vara kemiskt olämpligt, det har hängt med i decennier, borde vara löst. Tror snarare att konstruktion med vikt kand och kittrörelser som ställer till det.

Men jag har också noterat att det är skillnad på E39 o E39. Oftast, de som sett mindre salt o fått mer kärlek, har klarar sig bäst.

T.ex. vid varje tvätt, tvättar jag så gått det går mellan dörrlist längst ned på insidan o kittskarv, innanför baklucka osv. just för att tvätta bort salt o skit som kan gro sig fast där.

Mina har klarat sig grymt fint, likaså farsans 01:a.

Mvh:

Zoltan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E39 före facelift har klarat sig bättre än E39 efter facelift.
Föräldrarna har en tillsynes rostfri 523i-99 med ca 17 000 mil på nacken. Bilen är svensksåld och har rullat på västkusten hela tiden.

Jag kontrollerar karossen lite då och då och det enda jag kunnat notera är lite bubblor på insidan av tanklocket. Bortsett från det har jag inte kunnat hitta något.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog möjligt att någon uppsträckning av miljölagarna gjorts och man bytt lacken mot någon som i kombination med "mjukt underlag" som kitt inte håller tätt. Tycker det vore knepigt om t.ex rost i fågelbadet alltid kom inifrån. jag har aldrig hört att någon fått problem med invikningen i överkant på tankholken någon gång utan endast där det står vatten. Dessutom när det kommer små bubblor runt dörrarnas dräneringshål där vattnet rinner ut.
Jag vet ju inte säkert, men det känns som att fogarna kan ta in vatten utifrån. Så rostig som min första huv var på vänstersidan när jag bytte den borde kittet någonstans ha släppt om allt kommit inifrån, men kittningen satt helt intakt.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
så vad är bäst att spruta inne i dörrarna och andra håligheter ?
Linolja?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har använt genomskinlig sprayvax för hålrum.
Både för bakluckan och nederkanten på alla dörrar.
Håller tummarna för att det ska hålla bra..

Svekke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min utbytta baklucka hade inte tillstymmelse till rost på underkanten. Åtminstone inte det minsta som krupit igenom till utsidan. Däremot fanns det rost vid kittningen under "hyllan" som sticker ut under bakrutan (touring), d.v.s i ´taket på nedre luckdelen.
Invändig behandling i dörrar och luckor är alltid bra i längden ändå. Men den snabba kittrosten tror jag beror på vatten utifrån. Motorhuvskanten håller fukten kvar under gummilisten på strålkastaren och spolarvätska matas in t.ex. tvättning och vaxning av kittsträngen tror jag kan vara av godo. Den verkar fungera lika tätande som en tvättsvamp annars i kombination med miljölacken.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Anders:

Jag gav min en dusch vax på utsidan också :)
Längst ner vid kittet på dörrarna och kittet
längst ner på bakluckan. Ja även på en del andra
strategiska ställen som t.ex. i fågelbadet (tankluckan).

Sprayen jag köpte på mekonomen hade även en
lång vit slang (ca 40 cm) så hålrumsbehandlingen kunde
komma åt hyfsat bra.

Svekke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog inte så dumt. Med både hängslen och livrem borde byxorena sitta på länge ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.