AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.013

Ja då har man låtit bilen få sig en INSP. 2 då...

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ärligt talat så gruvade jag mig väldeliga för det, tyckte det var dyyyyrt. Eller kanske bättre uttryckt, mycket pengar.

Men jag ville inte att det skulle bli en lucka i den fina serviceboken, så jag bet i det sura och betalade för första gången i mitt liv för en service på en bil. Jag har alltid skött mina bilar service själv tidigare. Just därför så baxnade man för priset på runt 7800 kr för en INSP. 2 på min 740iL.

Men, när man nu suttit och klurat lite med näsan i det kvitto och specifikation över servicen, på delar och arbete, så blir man ju lite förbryllad, över att det inte var dyrare än så.

För benar man isär det hela så ingick ju i priset delar för 5722,45 kr ink moms.
Hela sevicen ink. byte av recirkulationsluftfiltrena och byte av bromsvätska gick på 8724 kr ink moms. Det tillkommer byte av bromsvätska och R-cirk-filtrena vart annat år och därför blev det lite dyrare än de ca 7800 k som en vanlig INSP. 2 kostar.

Hur som helst så känns det som om kostnaden till största delen är delar och inte arbete, och det känns ju skönt.

Nu har jag även låtit dem byta bromsbeläggen runt om, och beställa hem nya framfjädrar då båda är av. Men de byter jag själv. På servicen upptäcktes det att de nedre yttre kullederna bak glappade, så de kommer jag att byta och sen får en fyrhjulsjustering innan de nya Michelindäcken monteras.

Ja, det blev ett nytt batteri från Tudor på Goodwill också idag, då det gamla Tudor Technica 90 Ah kroknat bara ett par månader efter garantitiden gått ut. Så de var mycket vänliga att låta mig få ett flång nytt Techtronic 2 på 100 Ah för 1000 kr ink moms och frakt. Det är nog mindre än halva priset det.

Nu ska jag bara ladda för att ta tag i vårputsningen med vaxning m.m.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bra att du sköter om din vagn. Tycker inte heller BMW:s Inspektioner är så dyra, inte sett till den tid det tar att genomföra allt. Är skrämmande att inte fler gör riktig service på exklusivare äldre BMW:s (M3, M5, 750, 850, vissa Alpina o.d). "Sköter det själv" brukar allt som oftast tyvärr bara innebära oljeskifte och möjligtvis tändstift. Inte undra på att det sedan blir problem om bilen aldrig får sig en genomgång där begynnande brister och slitage kan upptäckas. Jag sysslar mycket med äldre M5:or och det är väldigt sällan man råkar på nån som servar sin bil själv på samma sätt som serviceboken föreskriver. Sen är det förstås inte försvarbart att kosta på en Insp 2 på en riktigt häckig vagn som man aldrig tänker renovera, men har man en bil i hyggligt skick tycker jag man ska låta någon kompetent med rätt utrustning och verktyg gå genom den, om man inte har all sådan utrustning och kunskap själv.

E34 M5 register Sverige
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Ja, jag kunde i princip ha skött det mesta själv då jag är tämligen van att skruva på bilar. Men jag har ju inte hela den datoriserade felsökningsapparaturen som en auktoriserad verkstad har, liksom heller inte den gedigna erfarenhet på den och dessa vagnar. Det avgjorde saken för min egen del med just denna vagn. Har som sagt alltid servat själv förut på mer "jordnära" bilar som inte haft särskilt stort pengavärde. Och gjort både ordentliga servicar och mer bantade, allt efter egna krav och bilens syfte och behov.

Min egen 740iL det nu handlade om är absolut inte i perfekt skick, men bör väl kunna sägas vara i ganska bra bruksskick.

Tjosan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...en annan litar ju inte på verkstäderna någe vidare..Gör dessa allt som står i kvittot?
Byts verkligen bromsvätskan på det sätt som föreskrivs,dvs tappa ut vid varje ok osv?...kan man ju undra.
Kollas/byts allt annat då?...tveksamt.

Jag tappade då lite "sug",efter min gratis "förbesiktning" iaf...det var en hel del prylar som var slitna/glappa,skulle ha kostat "multum" om jag sagt...Oj då,byt ni detta nu!

Gjorde ingenting innan besiktningen som dessutom gjordes flera månader efter förbesiktningen...Resultatet på besiktningen då?
Bes u.a.
Say no more..

Mvh Janne.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att en bil besiktas utan anmärkning innebär definitivt inte att den är i toppskick.

//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Andreas:
Ne...det vet jag också...naturligtvis.
Men tanken med min "berättelse" ovan var att verkstäder gärna försöker "lura kunden" på ett eller annat sätt.

Min bil,dvs 523:an pratar jag om nu(för övrigt är jag andra ägaren) är i ett välvårdat skick, lugnt körd bil...första ägaren var pensionär när han köpte den ny ,sedan tog jag över den i somras..

Jag är visserligen inte pedant uti fingerspetsarna,men jag(och många med mig) tycker att bilen är fin för sina nu dryga 17000mil..Länk

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Menar nu med>>>"Lura kunden" att de gärna vill byta ut "hela bilen" på studs trots att grejorna är fullt godkända för "några år till"...egentligen.

Mvh Janne.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag känner igen det där Janne T, jag tänker ungefär likadant och det är en av de tyngst vägande orsakerna, tillsammans med pengabesparingen, till att jag alltid servat själv på alla andra bilar jag ägt.

Men nu har jag turen att personligen känna de som äger och verkar på den BMW-firma jag servade bilen på, och har känt dem i många år långt innan jag blev med BMW. Så jag känner mig helt trygg och vet att de snarare ger min bil lite extra omtanke och kärlek när de jobar på den.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.