AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
818

För mycket olja i en M5:a?

Tänkte bara kolla... Fyllde av misstag lite för mycket olja i min M5:a, och nu står nivån lite (1-2mm) över kanten av övre "timglaset" på stickan. Detta är alltså mätt enligt instruktionerna (som jag förstått dem), på plan mark med driftsvarm motor som stått avstängd ett tag, gått på tomgång i 15s och sedan stängts av för ca. en minut innan mätningen.

Måste faktiskt erkänna att jag aldrig ens kollat vad som egentligen är maxnivå, är det nedre kanten, mitten eller övre kanten av "timglaset" ? Jag tycker att instruktionsboken och stickan kunde vara en hel del klarare när det gäller något så viktigt som olja, men har alltså ändå inte ansträngt mig själv att säkert tolka den på rätt sätt.

Jag kan inte kolla själv nu, eftersom jag är på semester, men undrar ifall någon kunde säga ifall det är tryggt att köra bilen eller om man borde tömma ut olja först ? Lämnade bilen åt mina föräldrar och skulle gärna få detta uppklarat så jag vet ifall de kan använda den.
det är ingen fara om det är 1-2mm ovan för det övre kanten på stickan bättre mer olja en för lite olja m5:or är törstiga när de gäller olja o bensin så kör ett tag så ska du se att den sjunker till rätt nivo...

mvh
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Är det inte mängder med för mycket olja så är det lugnt, 1-2 mm spelar ingen roll. Den sjunker snart till rätt nivå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.