|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har precis gått och blivit med min första Z3a. Det är en -96a och med den lilla motorn, min tanke var mer att jag börjar där och uppgraderar mig senare :) men nu till sommarn måste jag bara ha en så ett litet impulsköp senare sitter jag här :) ...Så nu sitter jag här med en hyffsad problemfri Z3.a men med nååågra små grejjer som jag skulle behöva få lite hjälp med... Tex; 1, Jag har satt in nytt ljud (från orginal kassetspelare :D) från BRL i dörrarna och givetvis en ny stereo, MEN hur ska jag lösa strömmen från batteriet till slutsteget?? måste jag gå lös med borren? och isf vart? 2, Jag var ute på alldelles för sunkig grusväg och körde på en sten som stack upp. Och någon slags (vad jag tror) hållare för avgassystemet slogs sönder, så den måste ja byta, vet ni vilken jag menar? Som en metall "arm" ser den ut, och fäster på avgasrörets främre del. 3, När det regnar droppar det in genom sufletten på passagerarsidan. Framme vid själva låsningen av sufletten. Några idéer på vad den kan vara? hittar inga direkta hål, och tätningslister e svåra att se... har ju inget att gämnföra med heller :S Oj mycket blev det, men kanske någon har lite svar eller tips på vad ja kan göra så jag slipper lämna in bilen för 300 miljoner kroner ;) mvh Martin R | |
|
Hej och välkommen till Z-familjen! Om jag fattar rätt gällande stereofrågan har du batteriet under huven och tänker placera slutsteget i bagaget? Det finns två hål för kabelgenomföring i väggen mellan stolar och bagage. Enklast att hitta dessa är att ta bort alla mattor i bagaget så syns det ett hål längst in till vänster respektive höger i bagaget. Dessa hål mynnar sedan ut under den plastkåpa som säkerhetsbältet går in i. Denna kåpa måste bort för att kunna komma åt. När denna kåpa är borta är det enklast att sticka in en lång, smal vajer från bagaget som man får fiska upp vid säkerhetsbältets infästning. Använd sedan denna vajer för att dra kablaget genom hålet. Observera att detta gäller för facelift-modellen (-99 och framåt). Jag vet ej hur det ser ut på tidigare modeller. Eftersom min Z:a är sexcylindrig har jag batteriet bak och strömkabeln går på höger sida bilen. Av den anledningen drog jag kablaget (lågnivå, högtalarkabel mm) på vänster sida. Hur det ser ut på en fyrcylindrig vet jag ej. Om det bara är ett tomt hål på höger sida föreslår jag att du drar kablaget där. Man behöver nämligen all plats man kan hitta eftersom det är rejält trångt. Men du får väl som sagt börja med att riva ut bagagemattorna och se var det verkar mest lovande. Hoppas du blir lite klokare. Lycka till! |
|
|
tack tack =) jag ska genast kolla upp det! Faktum är att mitt batteri är i bagaget, men jag ska köpa en bas med inbyggt slutsteg som skall vara i kupén. Det finns ju en pluspool underhuven, men min vän påstår att man inte får tillräckligt med kraft därifrån... så det ela bäst om ja drar det genom väggen där du sa! Ska kolla upp det med en gång :) kommer bli grymt om det funkar :) grymt taggad till att lösa det! funderar på att köpa 1 eller 2 st GAS ASX-80 [link]Länk typ sätta under stolarna, eller en vid passagerarens fotutrymme... jag vet inte ritkigt... klarar absolut inte av att göra en egen bas i consolen mellan stolarna iaf...=S AAANYWHOO.... tack för hjälpen =D |
|
|
Var ska du ha basen? Har du hittat nåt ställe där den får plats? Det är ju inte direkt gott om plats i en Z3. Själv bytte jag stereo samt alla högtalare och driver dessa med ett slutsteg i bagaget. Det blev bra men jag saknar de låga frekvenserna som 5,25" fram inte orkar leverera. För att lösa detta har jag beställt den här baslådan Länk 80 v.2) som jag hoppas ska lösa problemet. Har enbart hört positivt om denna produkt. Dessutom är den riktigt snygg. Det blir montering nån helg framöver och jag kan återkomma när jag vet hur det låter. |
|
|
Blev galet med länken. Här är förhoppningsvis rätt: Länk |
|
|
Jag driver min aktiva sub från anslutningen under huven. Har mätt upp den och det är inga som helst problem att ta ur ordentligt med ström därifrån. Du driver utan problem en eller två aktiva subbar därifrån. Det finns dessutom en bra genomföring i torpedväggen strax till höger om batterilådan ner mot passagerargolvet till där det är väldigt smidigt att föra igenom kabeln. Mvh Henrik |
|
|
Ztephan, dom jag har kollat på är bara 7 cm tjocka, jag tror inte dom får plats under sätena, men har inte direkt mätt, det vore iof det bästa under sätena, men annars gör ja en fulig och sätter den på den vänstra sidan vid passagararens fötter. eller nått sånt... aah, för det systemet jag satte i drivs inte på nått slutsteg som det är just nu, och det blir fan ingen kräm alls nästan, när ja köra cabbat så blire knappt att ja hör =S Hur är det med ditt system när du har cabbat?! Jag har sett den där du länkade oxå! den verkar grym, men jag e skrajj för att hårdplasten som sitter där kommer vibrera så att det kommer låta krszh krshz krshz varenda basdunk... =S du får jätte gärna komentera den sen när du fått dit den :) oså har ja la inte så stor lust att köpa nått vrål dyrt heller, då ja kanske kommer uppgradera mig efter till nästa sommar... we'll see we'll see :) |
|
|
Henrik, Grymt att höra, för jag och min polare har stridit om den där jävla pluspoolen underhuven, och jag har sagt att det ska bannemej inte spela nån roll :P hehe tji fick han! Okej, men det e nog kanske smidigare då att ta den via torpedväggen, jag vet inte, jag ska ta o titta närmre på det där, men fanimej va bra med alla tips! från att vara helt ovetande till två grymma vägar! Vart har du din sub nånstan?? länka gärna en bild eller nått :D martino |
|
|
Jag har min sub upphängd under handskfacket. En liten aktiv Pioneer sub. Det låter faktiskt bättre än vad man kan tro. Gav ett väldigt lyft åt orginalljudet. Mvh Henrik |
|
|
Länk Jag köpte två kit om det är någon som är intresserade av det ena. |
|
|
Nu har jag monterat baslådan från Roadster Sound och resultatet blev mycket bra. Snygg installation och en distinkt och tydlig bas. Jag är mycket nöjd med resultatet. Ska man hitta något negativt är det isf att man måste kapa bort några små fästen som ska hålla prylfacken. Det går alltså inte att återställa till original utan att köpa några nya kåpor. Dessutom tappar man även det lilla prylfacket och får ett hål som måste täckas med något. Jag funderar på att antingen köpa det galler som sitter där om man har originalbaslådan alternativt gjuta ett eget täcklock. Är det någon som har något förslag? |
|
|
Jag tycker inte att min bas blev riktigt nå tryck i. Har jag inte tätt nog eller vad har du gjort med den mer. Jag har gallret där fungerar bra för mig. |
|
|
KungenBlom: Jag har inte gjort något speciellt. Jag var dock väldigt noga med att täta alla skarvar med medföljande silikon för att få riktigt tätt samt klistra på medföljande dämpmatta. Läckage eller ett för svagt slutsteg är väl det jag ser skulle kunna orsaka en klen bas. Eller också har vi olika uppfattning och krav. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.