AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.340

325 E91 känns trött

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Har ni erfarit att 325an med 218 hk tappar lite kraft just innan den ska in för service? Min visar 80 mil kvar till första servicen,den har snart gått 2500 mil.
Kan det vara så att motorstyrningen sänker effekten?
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du skojar!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nix, gjorde min första service för ett par månader sedan, vid 2800 mil. Motorn gick lite jämnare efter servicen, annars ingen skillnad.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Det ska inte ha någon betydelse alls att servicen närmar sig. Beror kanske på vart du tankat bilen och vad du tankar den med för bensin. Har du tankat på en avsides ensamstående bensinmack där det är extra billigt så kan bensinen vara gammal och tappa oktan, men det är mycket sällsynt.
Själv tankar jag V-power och tycker bilen är riktigt pigg vid gaspådrag jömfört med misstaget jag gjorde att tanka på JET och klarade med nöd o näppe av 40 mil med den tankningen.

Första servicen är inget annat än oljebyte, oljefilter, luft- och kupéfilter. Dessa saker påverkar inte mycket av effekten på bilen.
Visa användare
741
fastEddie
Jag har läst att bränsleförbrukningen går ner efter första servicen. Kan ju inte göra det bara för man byter oljan. De skickar väl in ny software med.
Jag tankar 98 oktan på en sunkig Preem mack. Jag har 38 öre rabatt på Preem genom arbetet. Den känns piggare på motorvägen. Kör jag gamla landsvägen trivs bilen inte alls bland de andra i rusningstrafiken. Jag har ju även läst om att BMW är gjorda för Autobahn. Några månader till så beställer jag en med större motor.
Men hörni!
V-Power myten är genomskådad sen länge, när du inte har turbo eller extremt trimmad motor är placeboeffekten större än den effekten som den "finare" bensinen ger.
Och bensinen som säljs i vårt land är av hög kvalité, att det skulle vara någon effektskilnnad de olika försäljningställena emellan är ju inget annat än en utopi då det som bevisat knappt skiljer något mot V-Power...
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Att bränsleförbrukningen skulle gå ner efter första service är ocksp en myt! Många, men inte alla bilar får en minskad frånsleförbrukning efter de att de är inkörda, dvs, efter ett visst antal mil. Att oljan smörjande egenskaper skulle förbättras så markant att du märker en minskad bränsleförbrukning efter första service är heller inte sant. Någon mjukvaruuppdatering görs heller inte regelmässigt vid första service.
Visa användare
741
fastEddie
Intressant.
Men trodde att ny software kom automatiskt när bilen var inne.
Hmm. Min dricker över litern per mil. Man kör väl som de flesta i rusningstrafiken. Tycker det är för mycket för en BMW.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
BMW uppdaterar bara mjukvaran om det finns generella fel som måste rättas, eller om din bil är inne för reparation och felet på bilen har med mjukvaran att göra.
Visa användare
741
fastEddie
Om man säger såhär,jag köper en ny 325 får man en bil med annan config i?
Då menar jag inte nya 325 med treliters motor den har antagligen en annan konfiguration men den senaste 325 med 2½liters motorn. En förbättring.
Men den kommer inte gamla kunder tillgodo utan att man gnäller?
Vad jag förstått när jag frågat om min egen bil så måste jag betala för det.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Snackas mycket om myter här men mycket är fakta!
Myt om att bilen skulle gå bättre på V-Power än normal 95 Oktanig bensin. Tro fasiken bilen går bättre med renare bensin och större kolkedja! Vad annars??!
Fis-kör man som en söndagsbilist runt om i stan så e de skit samma vilken bensin man tankar, men är man kräsen, buskör lite, kör på motorväg så ska man ha finare bensin. Det märks även på förbrukningen och hur långt man kommer med en tank.

En annan myt om att bilen ska dra mindre brännsle när den börjar bli inkörd är inte heller någon myt. Alla lager, bussningar, packningar osv kommer lägga sig när bilen fått rulla några hundra mil och kommer därför inte behöva anstränga motorn lika mycket som när den va ny. Varje bil som tillverkas är inte lik den andra (samma motor och modell), så är det bara. Jag kör nytillverkade bilar varje dag på Volvo som precis rullat ut från bandet så jag vet vad jag snackar om.
Nu kommer skillnaden inte vara så jättemarkant med förbrukningen, men siffrorna kommer putsas till något iaf.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Renare bensin i V-power? Nu börjas det igen...
Högre oktantal ja, märkbart i praktiken? Mellan 95 och 98, mycket måttligt. Mellan 98 och V-power, knappast.

Att bilen drar mindre bensin allt eftersom den blir inkörd är ingen myt, ingen har heller påstått att det är en myt. Det är ren fysik.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
På turbobilar märks skillnaden mellan 95 och 98 tydligt. Skillnaden mellan 98 och V-power är mindre men den finns. Men tänk då på att turbobilar är väldigt mycket känsligare för oktantal än vad en 325 är.

//Lövet
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Anders S. : Jag kan citera för dig om du inte läst ett inlägg längre upp där det står skriver "Att bränsleförbrukningen skulle gå ner efter första service är också en myt! " Detta är ett påstående på ren svenska.
Första servicen gör man i det syfte att tillverkaren anser bilen blir inkörd vid ett visst antal mil och behöver byta ut tex olja, oljefilter osv osv. Därför skrev jag att det inte är en myt utan fakta, annars hade man inte gjort dessa servicar.

Vad gäller bensin så finns det olika klasser på bensin för jag har jobbat inom branchen. Det finns Klass 2 bensin, finns en på en obemannad Shell i Kungälv utanför GBG, vilket knappat är renare än Klass 1 bensin. Eller?! Sen är 1 oktan inte stor skillnad, syftar på mellan 98 och 99. Det märks bättre på chippade turbobilar före en sugmotor som BMW kör med...undantaget 335 såklart :)

Tycker dock att man ska testa sig fram för skillnaden finns...om man
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det har stor betydelse hur motorstyrningen kan hantera det ökade oktantalet också, med knacksensorer osv.
Jag menar, tändpunkten är säkert bara "flytande" inom vissa ramar.

Jag själv minskade bränsleförbrukningen på min 325-01 med ca 0,09l/mil då jag testade 2fulla tankar 95oktan och sedan 2 tankar V-power.

samma körföhållanden, samma däck osv..

ingen slump skulle jag tro.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.