|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande problem på min Z3:a nämligen att ytterspegeln på förarsidan vibrerar hela tiden, den på passagerarsidan är det inga problem med. Vad kan vara fel, kan glaset lossnat från ett av sina fästen eller kan det vara något annat. Om glaset har lossnat kan man bara stoppa dit det igen eller är det nytt glas som gäller då? //Daniel | |
|
Intressant Daniel! Jag har samma fenomen på min bil oxå! Jag har då inte tappat nåt glas än och tycker inte det är så kraftiga vibrationer så det ska behöva hända. Mina vibrationer börjar vid ca 90 och håller sen i sig uppöver i hastighet. Kan det vara ett generellt fenomen? /Pane |
|
|
Ja men det har jag också!! hum... fast min högerspegel är nästan mer lös i fästet?! vette sjutton hur man lossar på dom eller så, det måste ju finnas nått slags fästa som är lite glappt i som gör dessa vibrationer. Är det någon som provat att lossa dom? / Martin |
|
|
Jodå jag har haft loss spegeln på förardörren men det vibrerar lika som tidigare så det gjorde ingen skillnad. Jag funderade om det inte är så att de kanske sitter alldeles för stumt i dörren så att inte fästet klarar att absorbera dessa vibrationer trots gummimellanlägget som sitter där. Fler förslag? /Pane |
|
|
okej... skumt som fan... Hur lossar du den? / Martin |
|
|
Hmm... det känns inte som om det skulle sitta för hårt utan mer att glaset har lossnat från ett av sina fästen. Pane: Tog du loss glaset från spegeln eller var det själva spegeln från dörren? Ska kolla på det på torsdag när jag gör min oljeservice på mitt gamla jobb, ska ta loss dörrsidan och se om jag kan lirka loss allting och sen plocka ner det i molekyler- //Daniel |
|
|
toksmurfen: Jag tog loss hela spegeln i samband med omlack av dörren. Det mesta jobbet ligger i att plocka ner dörrsidan sedan går det som en dans. dansaren: spegelhuset är vridbart i sin fot och om du vrider in (eller ut) huset så ser du 2 insexskruvar. Själva spegeln sitter bara med dessa 2 skruvar. Sen måste du ta bort dörrsidan och elkontakten till spegeln för att få loss den. Snajdaren här på forumet har en bra site med förklaring hur man tar bort dörrsidan. /Pane |
|
|
Själva glaset sitter fast med en plasthistoria som i sin tur sitter i ett plasthus där själva utväxlingen till spegeljusteringen sitter. Jag lärde mig den hårda vägen och vet hur det ser ut då mindre begävade individer ansåg att backspegeln var ett lämpligt sparkobjekt. Om inte plasthistorian på spegelbaksidan sitter fast med dom 4 clips som ska fästa i plasthuset så kan glaset vibrera. Metoden, enligt BMWs TIS, att ta bort glaset är otrevlig och innebär att bända medelst läpligt objekt i kanten tills glaset poppar ur i clipsfästet och lossnar. Metoden innebär att det är väldigt stor risk att spräcka glaset, tar man i tills man är övertygad om att det går sönder så lossnar clipsen, om inte glaset spricker först..., och man kan roa sig med att se hur plasthusets utväxling fungerar. Att montera tillbaka innebär är att trycka till glaset på plats så att clipsen låser igen. Mitt tips för att bota ev vibrationer är att trycka in glaset med väl avvägd kraft för att se/höra/märka om något av clipsen låser, du hör då ett "clips ljud-knäpp" när det låser fast. Finns fyra clips kl 12, 3, 6 och 9 som sitter monterade i en plasthistoria i en cirkel i centrum av glaset. Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.