AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Svårt att hålla jämnt varvtal

Ampe
Jag har ena problem som jag försökt få svar på genom erat forum men ingen tycks ha haft samma problem tyvärr. Jag har VÄLDIGT svårt att hålla jämnt varvtal när jag ska hålla jämn gas utan att ha i växel då förståss!!! Bilen som är en 540 -93 går dock jämnt på tomgång. Det hela hade väl inte varit ngt speciellt stort problem om man nu inte var tvungen att besikta holken *ler* Mitt problem blir då att jag får för högt Co-värde på "förhöjd tomgång" (2500-3000V/min) eftersom motorn går upp & ner i varv som en jävla jojjo..... /Vore trevligt om ngn hade svar på denna fråga.... /MVH Ampe
jag är ganska säker på att det är luftlekars
alltså att det är en tätninge elle pakning som har gått sönder på insugs sidan.
Det blir ju en annan bränsle blandning om det inte är tät där bränslet ska sugas in

men det kan var bränsle(spridarna)inställningen-ar

men jag tror huvudsakligen att det är luftlekars
om då kan ju inte co-mätaren bestämma ett rätt värde
heller
Ampe
Jag får tacka för detdäringa svaret Niclas. Har sökt lite mer på forumet & fått lite mer tips om membranet men borde inte motorn ha ojämn tomgång oxå om membranet släpper in luft? Har oxå läst att membranet oftast är dåligt om de bakersta tändstiften är oljigare än de andra. De bakersta tändstiften var oljigare men alla stift är nu bytta. Jag ska kolla hur svårt det är att komma åt membranet idag.
Ampe
Nu har jag tagit bort membranet. Såg då att det var mycket olja bakom. En amatörmässig gissning av mig men det ska väl inte vara ngn olja där heller? Hmmmm ja e då ganska säker på att det inte ska vara olja där så den torkar jag bort. Membranet sitter fast i "gaveln" med 7st torx-bultar för er som inte vet det. 3st på ovansidan & 4st på nedersidan.
Keep on Bôrning! /Ampe
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
Lämna in bilen på Wölkes för 10 papp.
Dom fick den inte att sluta jojja på tomgång.
Jag bytte bränslefilter...
Sen sluta den att "jojja".
Fan vad sur jag blev, men nu går den bra också.
Ampe
Det gamla membranet hade en spricka i ytterkankten på ca 7-8cm!!!!!
Nu är det nya membranet på plats & jävlar va glad ja vart efter provkörningen.... Näst intill 100%ig tomgång samt problemet med att hålla 2,500varv jämnt var inga problem. Efter några mil så blårök han ingenting heller!!! Testade värdena inför besiktningen & fick Co tomgång:0.08 Gammalt värde:0.08 Co vid 2,500 varv: 0.18 Gammalt värde ca1,1!!!! Lambdavärde: 1.015ca gammalt värde: 1.7ca. Så nu bär det av mot besiktningen med kanske lite väl höga förhoppnngar.. *ler*
/Ps. stort tack till Niclas85 samt "Tomten" *ler* för era tips!!!!
/Keep on bôrning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.