AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.850

E36 byte av hjullager bak HJÄLP

cl
20
clawfinger
735il 90a
528ia toring 99a
320Cab 96a
Hjälp!fått haveri på hjullagret bak på min e36 96a,Oket samt broms skivan har jag fått loss,Men hur fasen sitter resten?? skivan som broms skivan är skruvad i kan jag rucka på(Måste man ha en avdragare elr sitter det någon låsning som jag missat?Provade att putta in drivaxlen men det räckte inte.Vågar man lpocka ner hela paketet tycker det ser lite lurigt ut m.a.p spiral fjädern,hade bilen kunnat rulla hade det blivit verkstaden.

MVH ClAwFInger
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tja, det bästa du kan göra är att du plockar (skruvar) bort hela den där bärarmen så att du har den lös. Du behöver en press ( på minst 5 ton) för att pressa ut den gamla och pressa in en ny hjullager, OBS! Du använder den gamla hjullager sedan för att pressa in en ny. Har du inte det så kan du lämna in din bärarm till nån verksta så fixar de det, självklart kostar det mindre än att lämna hela bilen, då du har gjort helften av arbete när du skruvar ned den.

Börjar med att skruva los handbromsarna, de där tre skruvarna som holler bärarmen inne i karossen, stora mutern på drivaxlen, stötdämpare, fjäderbestag elr vad den hetter osv......

Lycka till

PS. När du skruvar bort de där tre bultar som håler bärarmen, försök att markerar den runt om med nån färg så att du sätter den dit sedan exakt hur den satt innan så att du inte få fel hjulinstelning.
cl
20
clawfinger
735il 90a
528ia toring 99a
320Cab 96a
Ok Tack,får testa vete fasen va jag skall göra med spiral fjädern bara,kanske kan ha en domkraft under elr nått

MVH ClAwFInger
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
du behöver inte göra något med fjäder, låt den sitta kvar

Lycka till.
27
JÖNS
318ik.- 89.
Om du lossar stötdämparen i neder kant.
Så behöver du bara trycka ner axelpatiet
i ytterkant nedåt några centimeter så trillar
fjädern ut. Så blir du av med all spänning
när du lossar allt annat.
Tvärt emot när du monterar ihop igen.

cl
20
clawfinger
735il 90a
528ia toring 99a
320Cab 96a
Får tacka för alla eminenta förslagen.blir till att mecka till helgen
Åter kommer hur det gick.
mvh //Claw

MVH ClAwFInger
Jag lånar tråden lite bara!

jag har nämligen ett liknande problem. Jag har tagit av navet (det som man skruvar in skivan i) och ska sätta tillbaks det. Då ska den där stången gå inom 2 kullager. Mitt problem är att det inte går igenom, har smällt hårt och länge med slägga och en träbit emellan, men går helt enkelt inte in så långt som det ska. Det är kullagerna som tar emot.

Hur ska jag göra för att lösa detta? Finns det något annat sätt att pressa in navet? Jag kan inte ta det till en verkstad och låta dem pressa, för då måste jag ta av handbromsvajern, och då får jag inte på den igen eftersom navet sitter för...

Kan man kanske pressa på kullagerna på navet (på den stången) och sen sätta in hela den direkt? eller ska kullagerna monteras ett från varje håll? jag har försökt förklara så gott jag kan, men kan ta ett par bilder om det är någon vill se. Som sagt... Hjälp! :)

//Marcus
ingen som vet något om detta?

//Marcus
cl
20
clawfinger
735il 90a
528ia toring 99a
320Cab 96a
Nu e lagret bytt,lämmnade in det på verkstaden,vilket meck det var att få loss.fick offra handbroms viren,så nu skall jag bara montera i hop det,får hoppas det blir lättare..

MVH ClAwFInger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.