AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.461

Nöjd SMG ägare..

@l
6
@lex
Bmw M3-02
Måste bara rätta in mig i ledet med nöjda smg ägare,hade tidigare en m3-02 manuell över förra vintern och köpte nu en m3-03 smg med 5000mil på mätaren..

Hade aldrig kört en smg innan jag flög ner och hämtade bilen,men vart helt såld direkt!

Så alla som går i valet och kvalet mellan smg vs manuell så lägger jag min röst på smg,man måste iaf testa smg innan man köper en manuell..

//A
Kl
37
Kleiv
Porsche 997 turbo (650 hk)
Jo man vänjer sig vid skiten efter ett tag och sen så börjar man faktiskt gilla den.
@l
6
@lex
Bmw M3-02
En grej som slagit mig bara är att smg bilen verkar vilja ha ca 0,2l mer bensin per mil än den manuella drog, finns det ngn logisk förklaring til det eller är det mera inviduellt från bil till bil?
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
I vilka intervaller drar den mer?
Om jag ska gissa kan jag tänka mig statstrafik.
Min m3a har jag kört som snålast 0,88 L/milen utmätt på en sträcka på 10 mil då var det motorväg hela vägen. Men ligger väl i snitt på 1,4-1,5 ;)
M3
81
M3smg
M3 -02
Jag snittar 1,15 över senaste 1000 milen (med SMG).

Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Min drar mellan 1.1 och 1,3 beroende på var och hur man kör. Den drog lite mindre med vinterdäck (med dubbar) vilket förvånande mig lite, men jag antar att det är pga att sommardäcken har större rullmotstånd eftersom de är bredare. (Eller så drar man bara på lite mer nu när det är fint väder...;-)

Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
haha, precis som October1st så tyckte jag att den drog mindre med vintersulorna (med dubb) än sommardäcken.
Snittar 0,86 på enbart motorvägskörning, 11,7 blandad och 1,5 i stadstrafik.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har alla SMG II 'shiftlights' som visar när man ska växla?

// M.V.H. Daniel
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Shiftlights har alla SMG II. Det är svårt att hålla ner förbrukningen i en M-bil :)

Jonas

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tack för ditt svar BMW-Jonas :)

// M.V.H. Daniel
Tjena
jag hade smg förra året på min cab , och har nu i år köpt en manuell faktiskt :) angående förbrukningen så nu kommer jag bara upp i 1,3 blandad körning och med smgn förra året låg jag fan över 1,5 i snitt hela tiden.. vet inte varför ?

jag gillade smg starkt , men jag gillar manuella riktigt mycket med =) kul att prova båda .

mvh
@l
6
@lex
Bmw M3-02
SMG´n drar ca 1,1l/mil när man ligger jämnt i 140km/h medans när jag körde manuella i jämn fart 140km/h drog den ca 0.9l/mil...

Tänkte bara om det fanns ngt "uttalat" att smg lådan drar lite extra bränsle,blandad körning kan jag förstå men inte att det kan skilja när man kör på högsta växeln i jämn fart..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.