AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.611

Är fordonsår samma sak som Årsmodell?

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hej!

Ibland när man tittar på bilannonser, så står det t.ex att bilen är av årsmodell 2005, dvs en 05:a. När man sedan tittar på ägar och fordonsuppgifter via vägverket får man fram att bilen har fordonsår 2004, är tillverkat exempelvis 200410, och för första gången i trafik i Sverige 200411 etc...så hur tolkar man detta? Är bilen en 04:a eller 05:a?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fordonsår = Vägverkets begrepp som egentligen bara återger viket år bilen har tagits i trafik (min tolkning i alla fall)

Årsmodell = tidigare ett officiellt begrepp som användes av vägverket, bilhandeln, privatpersoner, etc. Borttaget sedan ett antal år men lever fortfarande kvar delvis i bilhandeln, bilannonssajter och bland privatpersoner. Som regel var årsmodell något biltillverkaren satte och problemet var väl att årsmodellerna kom tidigigare och tidigare året innan.

Modellår = används av biltillverkarna och är i princip det som tidigare också var årsmodell. BMW's modellår startar oftast den 1/9 året innan.

Vad man ska kalla en BMW tillverkad 200410 är därför lite upp till var och en samt i vilket sammanhang det gäller. Ringer du till BMW för att beställa någon reservdel så är det väl lämligt att kalla det en 05:a (även om dom oftast ändå går via regnr -> chassinr). Personligen så går jag efter BMW's modellår när jag säger att mina bilar är en 01:a och en 03:a även om fordonsåren hos Vägverket är 2001 respektive 2002. När jag letar en begagnad BMW så är det ju modellåret som berättar när bilen är tillverkad vilket ger info version på motor och utrustning då detta är detaljer som kan skilja mellan modellåren. Sen finns det ju andra både här på forumet och när du t ex vill byta in ovanstående bil som hävdar att det är en 04:a. BMW-handlarna ska i alla fall enligt uppgift betrakta det som en 05:a.

___
//Ulf
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Tackar!

Det är bra att veta när man ska köpa en ny bil, man vill ju inte betala för en 05:a som egentligen "räknas" som en 04:a...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Min numera sålda Navara (King Cab) var en 2006 enligt både Nissan och Vägverket trots att den var tillverkad juli-05 och tagen i trafik nov-05. Så det är inte alldeles självklart. Det var en helt ny modell så det kanske påverkade?

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.