AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.903

Vibrationer vid gaspådrag vid låga varv - Efter ESS kompressor montering.

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Har precis installerat kompressor från ESS.

När jag nu provkör så vibrerar bilen vid gaspådrag vid låga varv.
Exempel:
90km/h 6:e växeln, ca 1400rpm - vibrerar kraftigt.
90km/h 4:e växeln, ca 2500rpm - vibrerar, men inte så mycket.

Det är samma fenomen oavsett om remmen till kompressorn är på eller inte.

Någon som har en idé var vibrationerna kommer från? Jag har kört denna bil i 5år och aldrig haft några vibrationer.

Min teori än så länge:
Under Kompressorinstallationen så lyfte jag motorn i höger sida för att byta motorfästet till ett motorfäste från ESS. Kan detta ha skadat någon motorkudde? Eller kanske tom. mellanlagret på kardanen?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu börjar det roliga, välkommen till projekt ny bil och upptäcka vad som itne är optimalt:).... 1, byt samtliga motorkuddar, de torkar och slits emd åren. VAd det nya vridet gör på gamla kuddar förstår du nog själv:)
Sen, om du inte bytt termostat+hus, vattenpump, expansionskärl, kylarvästa och tempgivare, gör det i förebyggande syfte. Blåser termostaten elelr vattenpumpen(stdfel på e39 540) så kan det kosta rejält med pengar. Lyft även på locket till stiften och kolla om det fuktar ngt från ventilkåpspackningen, min byttes vid 14k mil. M5-stift med 3 elektroder är finemang det med....
Ytterligare info kommer, lycka till!
Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Visa användare
747
TCG
Vet inte vad jag tänkte med. Det är ju misständningar. Var väl för trött efter allt mek så huvudet hängde inte med. Det är misständningar på en cylinder.
Var inne hos lokala BMW handlaren imorse för felkodsavläsning. Spridaren på cylinder 1 ger felkod:
Insprutningsventil cyl 1
Registrerat som fel 2 i felminnet (ODBII-kod P0201)
Aktuellt fel: Avbrott
Felet föreligger för närvarande.
146ggr identifierad.
och så lite mer info om varvtal, ms, m.m.

Jag får skaffa fram en ny spridare från ESS och hoppas allt är OK efter byte.

Min felbeskrivning som var helt fel, sorry för upptagen tid. Mycket tacksam för ditt snabba svar Asken! Ha en trevlig fortsättning på våren så hoppas jag att vi ses på något BMW evenemang i sommar!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Härligt Jonas!

Gott att det ser ut att lösa sig!

M.v.h. Jonathan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som sagt, kristallkulan är på uppgradering ända tills jul:)
Det där är en klassiker, tändspole el oljefukt i tändstifts(hålet?). Då blir det överslag. Sånt jag skriver om håller normalt ca 20k mil på en std 540 E39. Med kompressor 30% högre effekt=något mer slitage men fortf ESS är dom enda som har genuin erfarehet av Kompressorsatser och håller grym kvalitet på helhetsprodukten.
Mvh
Asken
Visa användare
747
TCG
Jodå, har haft min 540i i drygt 5år nu utan att hitta något jag hellre vill ha. :)

Som jag kommer ihåg på rak arm.
2008:
ventilkåpspackningar nu i samband med kompressorinstallationen (kommer _aldrig_ komma åt att byta dem igen efter kompressorinstallationen...)
2007:
vattenpump, viskokoppling(fläkt), kylarvätska
2006:
expansionskärl, kylarslangen bakom motorn

Undrar om de bytte termostat i samband med vattenpumpsbytet på BMW? Får se om jag hittar kvittot. Annars kanske det är idé att byta i förebyggande som du säger?

Tändstiften såg bra ut tyckte jag, dubbelelektrod, 540 standardstift.
Den bättre sortens stift(alternativ enligt BMW) från BMW kostar 197.-/st. Hittade dem dock för knappt 500.- inkl. frakt från någon firma i USA. Kanske är bluff? De svarad dock på mail inom 30min.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
747
TCG
Nähä, så enkelt var det inte. Bytte spridare, tänder fortfarande inte på 1:ans cylinder.
Åkte till BMW, bytte tändspole och tändstift bara för att vara på säkra sidan att de inte kan vara felet.
Mekanikern lyssnade på spridaren med stetoskop och den öppnar fortfarande inte.

Återstående felkällor som återstår är kabelbrott(kabelstam 7500.- + montering).
Eller så är det hårdvarufel i databoxen(databox 7500.- + programmering).
540in står på BMW nu för felsökning om det är databoxen eller kabelbrott.

Känns som att detta inte kommer sluta på under 10´000.- iaf, känns inte roligt just nu... :(

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NKG Platina 4 elektrod som är standard på BMW från 1999 stiften kostar drygt 150 kr i Sverige(Mekonomen) men bara ca 7-8 dollar i USA st. Har låtit BMW kollegor över där skicka mig stift ett par ggr kostnad inklusive frakt ca 80 kr st.
Biltema sålde ju innan EUs inträde Usa tillverkade NGK stift för under halva priset av vad andra reserddelsfirmor tog.
Så stiften är under halva priset i USA.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
747
TCG
Gissa om jag ville hoppa upp och ner av glädje när jag fick ett samtal nyss!
BMW hade kollat vidare på bilen, det var ett kontaktstycke mot spridaren som inte klämde åt tillräckligt och därför inte gav tillräcklig kontakt.
Nu går hon på alla 8! :D

Okej, det kostar lite med felsökningskostnaden, men det hade det ju gjort ändå. Nu slipper jag köpa databoxar eller kabelstam och jag får tillbaka min bil idag! :)

Här har ni en glad skit! --> TCG! :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Din 540 är riktigt läcker.

Köpte du kompressorn och monterade själv? med mjukvara också?
Visa användare
747
TCG
Andreas1981> Tackar! Alltid kul med positiva omdömen om bilen när man lägger en del pengar på den. :)
Bilderna här på autopower är dock med gamla lampor fram. Nu är det BMW original facelist fram.

Köpte komplett kit från ESS, åkte till dem och programmerade databoxen och sedan monterade jag kitet. Riktigt bra kit, innehåller alla detaljer man behöver för att montera, bra finish/passform på prylarna.
Känns som jag köpt kvalité.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
TCG: *gör vågen* Nu har du en tråd med i stort sett varje tänkbart fel som kan komma de närmsta 10k mil, bonus:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.