AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
527

M42-frågor...

Adam318
Har en 318iS -90 med 21 000 mil på mätaren och ska direkt jag börjar jobba nu efter skolan satsa på att byta lite grejjer, fläktkoppling(oljud och tempmätare som skjuter i höjden vid rödljusen), topplockspackning (slukar kylarvatten och ingen värme på vintern). Och jag undrar om jag ska passa på att byta "allt" då jag lika håller på. Den har ju trots allt en del mil på mätarn. Tänkte köpa en sotningssats, fläktkoppling.

Är det kanske en bra idé att fundera på ny kamkedja o sträckare i samma veva? Eller är det med 40 000 mila-service vi snackar då?

Har även funderat om det inte kan vara idé att byta vattenpump och/eller termostat också för att verkligen vara säker på att jag har värme till vintern, eller är det bara dumt att göra innan jag bytt ovanstående?

Allt om M42-motorn är välkommet, även svar på frågorna ;)

Tack /A

------Sign.------
Brings Me Womens?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vattenpump och termostat skulle då jag byta när jag ändå höll på. Om dessa inte är bytt nyligen förstås.
Kostar inte så mycket och brukar väl kunna börja krångla vid dom milen.
matte22k
Hej. Byt stäckaren alla fall... Sen ang topplockspackningen är det inte den som går sönder utan det sitter en gummipackning som vittrar sönder... Men det är samma jobb efter som man måste lyfta toppen.. När du ändå har toppen nere kan du byta ventiltätningara och planatoppen efter som den har nog gott varm... Glöm inte att byta termostaten... Du kan ju även passa på att slipa in ventilerna...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.