AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.249

Problem med c-låset i e30 kommer ej in i bilen

Har ett problem med min e30 som uppenbarade sig idag. Skulle åka och visa bilen för en intresserad köpare och kom ej in i bilen.. Började med att försöka öppna via bagageluckan... Fick till slut upp den men clåset fungerade ej så jag tog en nyckel och öppnade via förardörren, då öppnades bara den dörren och inga andra dörrar

Dessutom gick det inte att dra upp spärrarna på de andra dörrarna... clåset var helt dött och alla dörrar förutom förardörren var låsta. Gick inte ens att öppna dessa inifrån.

Fick till slut upp spärren på bagageluckan så jag kunde låsa denna och nu fungerar alltså bara att öppna bagageluckan vid bagageluckelåset och förardörren via förardörrlåset. Clåset är fortfarande dött..

Har kikat på säkringarna och dessa såg fräscha ut, nån som vet vad sånt här beror på? Det ska nämnas att senast jag låste bilen så var jag lite lat och visste att jag hade nyckeln i jackan och orkade inte ta upp denna utan öppnade bara vänster bakdörr och tryckte ner låsspärren på förardörren och låste därigenom hela bilen.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter som brytaren till upplåsningsspärren har fastnat på förarsidan. Du får lossa dörrsidan för att komma åt den.
Annars kan du prova att fippla lite med nyckel och knappen samtidigt, så det kanske hoppar i läge igen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Får testa igen då.. Det var rätt pinsamt att åka till en intresserad köpare med "trasigt centrallås" och en bagagelucka som inte gick att stänga..:)

Aja... Blir till att kolla imorrn då.
Dåså. Nu har jag rivit ner dörrsidan på förarsidan och där kan jag ju bara känna hur den tjocka "ståltråden" trycker till en brytare som går ut i ett par kablar.

Det som händer är alltså att förarlåset låses upp ENBART och inga andra lås. Alla andra lås går inte ens att öppna inifrån.

Läste i instruktions-boken att man tydligen kunde låsa utifrån och spärra så att det inte går att låsa upp dörrarna inifrån på något sätt?

Det går alltså bara att öppna bagagen så att den öppnas och sedan går det att öppna förardörren. Passagerardörren går ej att öppna via dörrlåset (vet ej om det har gått innan heller för den delen)

Har även försökt dra lite i "ståltråden" och greja lite med nyckel.. Inget händer..

När man öppnar bagagen och grejar fram och tillbaks med nyckeln så ser man ju hur en stråltråd, ursäkta uttrycket men vet ej hur jag ska beskriva den. Den rör sig upp och ner när man låser respektive låser upp... När man har rört denna upp och ner innan så har ju centrallåset låst upp och låst...

Sitter det föresten säkringar där bak i bagaget på nåt ställe också?
ErikW Ser vidare att du har tipsat om följande länk Länk

Du kanske kan tyska? Är det zentralverriegelung som står för centrallås eller vilket nummer har säkringen för clåset? tänkte byta säkringen oavsett om ingen ser trasig ut.

Sedan det jag pratade om ovan kallas tydligen för deadlock..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Deadlock = upplåsningsspärr på svenska!
Det är den som har aktiverats på något sätt.
Aktiveras normalt sett genom att vrida nyckeln till låsning 90 grader och sedan tas ut. Har du provat att fippla lite runt det läget?

Säkring 27 enligt länken.

Här är instruktioner på hur man eftermonterar clås, kan kanske hjälpa lite:
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Blir en till genomgång ikväll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.