|
|
|
|---|---|
|
Tja allihopa. Har en 535i -91 (E34) som går hur underbart som helst, kanske lite törstig bara. Hur som haver så skall denna säljas nu och jag har ett problem. Det började med att bilen byggdde oljetrycket långsamt vid start. Bytte filterhuset och problemet försvann. Redan samma dag så tappade han trycket på lågvarv, men endast vid varm motor. Har nu efter mycket om och men fått oljepumpen utbytt, men problemet kvarstår. Oljelampan lyser int med fast sken längre utan den flimrar mer, kan lysa med fast sken lite då och då, men flimrar mest. Numer så varnar även datorn bara ibland. Fick tipset att hälla i tjockare olja så jag bytte oljan igen. Oljan som gick till skräphögen hade gått endast 5 mil! Nu är det 20w50 olja i och felet kvarstår. Provbytte med en oljetrycksgivaren från en 530 (sexan) utan resultat. Är en kille som är intresserad av bilen, så det är lite halvakut. | |
| tjo! släng en kik på överströmmningsventilen kan va den som har kilat fast sig så den inte går tillbaka helt å e lite smygöppen pga kocks å diverse annat skit! dock vet ja inte var denna sitter på just bmw, men ja har råkat ut för detta problemet på en dela andra märken | |
|
Kan vara övertrycksventilen men det kan också vara så att trycker är för lågt pga. oljepump eller filtret i botten av tråget som är skitigt. Du borde mäta upp oljetrycket så att du verkligen får reda på om det är för lågt eller inte. Låter motorn illa? |
|
|
Jag har precis fått pumpen bytt, så den ska va okej. Filtret borde ju verkstaden ha tvättat rent i samband med det tycker jag. Har köpt en oljetrycksmätare på Feltema nu som jag ska koppla in nån dag. Nej, motorn låter helt perfekt. Köparen backade för övrigt ur...han hade tydligen köpt en 740 T istället... Så om nån som läser detta och tycker att det är snabbt gjort att fixa till så är det bara att höra av sig ;) |
|
|
Efter att ha suttit och sökt runt lite så har jag börjat fundera lite. Sitter övertrycksventilen i oljefilterhållaren? Finns tydligen nån banjoskruv i toppen som skruvar upp sig ibland. Räcker det att lyfta på ventilkåpan för att komma åt denna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.