AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.483

startar en 530d åm glödning ej funkar?

10
Jäänis
530DA Touring -99
startar en 530d åm glödning ej funkar?? Någon som har erfarenhet? Hur mäter man glödstiften, utan att ta bort insug och stiften. läste att det finns en relä för glödstiften och tempgivaren, från man kan mäta åm dessa är hela. Men hur exakt gör man? Min bil startar inte. Bränsletryck är OK.

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
En 530d startar utmärkt utan fungerande glödstift. Glödstiften används för övrigt bara om det är lite kallare ute, vill minnas att det ska var under 3 grader för att den överhuvudtaget ska glöda.

Steg ett är nog att läsa ur felkoderna antingen på BMW eller med Carsoft.

Får man fråga hur du mätt upp bränsletryck? Det är ju lite svårt att göra när bilen inte startar och att mäta bränsle trycke på ~1000bar är inget man brukar ha grejorna hemma i garaget för att göra =)

Vill du kolla att stiften funkar kan du dels ohmmäta dem, ska vara strax under 1ohm. Bäst är dock att mäta strömmen genom den när de glöder vilket enklast görs med en tångamperemeter, ska dra runt 8A/st vill jag minnas.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Glödningen går alltid igång automatiskt på en 530d vid start för att hjälpa till att förbränna bättre tills motorn är varm..och det är vanligt att de är trasiga..
10
Jäänis
530DA Touring -99
Verkar råda lite delade meningar mellan Ubbe_530d och gto80.. Kan ni styrka era resonamang?

Bränslepumpar och bränsletryck blev kontrollerat på BMW för ca: 100mil sedan i och med en felkodning, där de konstaterade att turbon var slut. Detta gjorde att bilen blev väldigt svag givetvis. Är dock en trimbox installerad på bilen, med den inkopplad blev bilen betydligt starkare men motorn stängde av själv tvärt när man belastade den kraftigare (ungefär som när man stänger av på nyckeln, fast instrumenteringen slocknade inte). Bara att start igen, utan problem.
Enligt förra ägaren betedde den sig likadant för honom, vilket jag inte visste vid köp eftersom jag köpte den frontkrockad från ett försäkringsbolag.

I min snålhet köpte jag en begagnad turbo som verkade i hyfsat skick, iaf. inga oljeläckage eller axialglapp som på den förra.
Bilen betedde sig dock på samma sätt med detta aggregat, förutom att den var svårstartad direkt efter första varmkörningen.

Här om dagen när jag gjorde en omkörning och bilen stänger av sig i normal ordning. Jag startade bilen direkt igen utan problem, körde en bit och stängde av den på eget initiativ. Efteråt har den inte gått igång. Har köpt en ny turbo nu som jag installerade igår, men bilen startar fotfarande inte. Därav började jag misstänka glödningen. Vet nämligen att ett eller flera har varit trasiga.

Börjar få slut på ideer och väntetiderna är långa på BMW..

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Glödningen har ingen betydelse för starten ..det är ingen 525 tds du har en direktdiesel..

Du får nog börja kolla lite givare istället såsom vevaxel och kam..eller att du har något fel på spridare..sen behöver du inte åka till BMW en Boschverkstad är precis lika bra eftersom det handlar mycket om just Boschgrejer..
10
Jäänis
530DA Touring -99
instämmer med dig gto80. Konstigt bara att startsvårigheterna uppkom efter att jag bytt turbo, det hänger liksom inte ihop. man kan väl iaf. utesluta LMM och lambda, den borde väl starta ändå..? Vet någon om trasig vevaxel och kamaxelgivare syns i felkoder?

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jäänis, fick du ordning på din motor med symptomen du hade i april? Jag har en 530dA med "svaghetssymptom" också. Det sitter en tryckgivare på insuget, längst bak mot vindrutesidan som jag tycker visar galna värden och LMM visar flöde även då motorn står still (carsoft live diagnos). Det enda felmeddelande jag får är fel på turbon, men det måste bygga på ovanstående givare - visar dom fel så tror systemet att det är fel på turbon - men min turbo har inget axialglapp, rotorn går lätt, ingen oljeförbrukning, ingen rök från avgaserna och VNT-spjället verkar inte heller gå trögt och rör sig nog som det ska. När felmeddelandet ang turbon nollställdes piggnade motorn till. Det verkar som om DDE går över i ett reservprogram utan VNT-aktivering när felmeddelandet kommer upp... Det är mina funderingar just nu.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Ubbe_530d!

Det är faktiskt så att alla 3.0 cr diesel motor har aktiv glödning hela tiden för att få en mjukare gång och bättre bränsleförbrukning. Vanligt fel är glödningssryrdonet (läs relä) Har detta fel på min 330d -02 och ger felkod på glödtidsstyrdon defekt, Och relä för extravärme avbrott och då sa en tekniker på BMW i sundsvall at tdet var glödtidsstyrdonet som var fel vilket var väldigt vanligt. Kostar 1100kr. Så glödningen har stor betydelse att den fungerar korrekt. men jag tror som du säger att den ska gå och starta utan nå större problem fast denna funktion är borta.

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det är tydligen fler som blir lurade av BMW-diagnosens turbofel... Det här är min erfarenhet: Min 530d blev svagare och svagare. Vid sådär 26-27000 mil talade BMW-verkstan om för mig att det var fel på min turbo - efter att bara ha läst av en BMW-diagnos. Dessutom sa dom att det var fel på EGR-systemet, fick väl ett felmeddelande där också. Eftersom vi hade två bra bilar kändes det som om det var slut med min 530DA... Jag gjorde mina små turer med bilen, gjorde rent insuget och vevhusventilationen, skaffade mig CRC LMM-rengöring. Det enda jag tror gjorde något var LMM-sprayen - men glädjen blev kortvarig - Plötsligt hade luftrenarelementet fallit sönder - möss i luftrenaren och så var LMM full av papperssmulor, som ju dels var ett strömningshinder för luften men värre, ändrade gjorde luftreningen helt kass och mätförhållandena alldeles galna. Det är mycket man kan göra innan man byter turbo(enligt ovan): jag kollade axialspel och reglerspjällets rörlighet och allt var OK. Efter att ha pratat med en leverantör av turboaggregat om saken var jag säker på att det inte var turbon - Nästa steg var att dra ur kontakten till LMM så att den gick över i nödläget. Då hade motorn plötsligt egenskaper som om den var så gott som ny. Accelererade helt förträffligt etc. Jag bytte till en ny LMM och hade redan bytt luftfiltret förstås eftersom det var söndergnagt. Jag vet inte vad andra har för erfarenheter men med den nya LMM fick jag en helt annan motor - den första hade ju suttit där sedan motorn var ny och efter det hade ju BMW modifierat utförandet på den. Med den nya LMM kunde den bara inte dra mindre än med den gamla: Den gamla lurade insprutningssystemet att det kom in mycket mindre luft än vad det kom in i verkligheten och tryckte därför in betydligt mindre diesel än vad som motsvarade luftmängden.

Eftersom luftmängden var för liten så öppnade EGR-ventilen fullt... BMW-diagnostiken hjälper till en hel del om man bara vet hur. Om man bara läser av felmeddelanden kan man lura sina kunder hur mycket som helst - och blir det inte bättre av det ena (turbobyte 18000 kr) kan man ju alltid gå vidare med LMM ovanpå det eller möjligen först göra ren vevhusventilationen eller ta till det med att byta katalysator "om motorn inte kan andas".

Nu har jag kört ytterligare 5000 mil utan att ha gjort så mycket mer än bytt olja sedan dess och bilen går fortfarande bättre än när den var ny... -- efter 31500 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.