AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
29.394

M5 e39 specialmappad

Sida 3 av 3
cado >> Den ena var en cab ja, men den andra en helt vanlig M3 E46 så jag har kört mot båda ;-) Ja storstryk borde jag få på pappret,hehe.Det ska jag komma ihåg när jag väl kör mot dig ;-)

Nu åker ja till Thailand nästa vecka med min Gurkstads-Tjej, så Benzen får vila lite ett tag. När jag kommer hem så vill jag nog se att både du och din bror har besökt R-Tune vid Arlandastad och bromsat era bilar med Rototest maskinen ;-) Skulle vara skoj att se vad dom ger på hjulen :-)

Vi höres... Mvh

..............................
E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Hehe skoj trevlig resa ;)

Här kan man se vad en orginal m3 gav i rototest 312 hk på hjulen vid 7000 rpm

Länk

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Här en orginal m5a

364hk på hjulen

Länk
Perfekt, då har ni båda några siffror att jämföra med när ni kör era bilar i Rototest :-)

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Våra bilar går anningen bättre än en orginal dito så minst 312 respektive 364 på hjulen.

Nu får du avslöja vad du fick ;) Eller är du kanske lite besviken??

Automat själ mycket effekt ca 15% mindre än det du har i motor dvs mellan 290-300 tror jag du har ;)

Rätta mig gärna om jag har fel?
Jo visst kanske det är så att era ger ännu mera, men åk iväg tillsammans med din bror och testa istället på just den anläggningen jag körde på, ni kanske får rabatt om ni är två?
Eller är du kanske lite rädd för att den ska vara för ärlig och att ni ska få en lägre siffra än den Teknikens Värld fick fram? ;-)
Jag kan ju säga som så att det skiljer även mellan Rototest maskinerna, omvän ganska lite. Finns ju en Rototest maskin i Norrköping som tydligen ska vara lite mindre än den jag körde i och därmed kanske har aningen lägre precision. Men fortfarande mycket ärligare än rullande landsväg!

Nej nej, jag är snarare väldigt nöjd med mitt resultat, men vad det blev säger jag först när ni kört med era M-bilar just för att göra det lite mera spännande ;-)
Man brukar räkna på att drivlinan i en sån E55 som jag har stjäl 20% vilket ju tyvärr är ganska mycket.

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Varför skulle jag vara rädd???
Den ända som verkar vara rädd här är väll ändå du, och besviken dessutom verkar det som.

När du kommer från semester kör mot mig en liten rejs så får du se om det är 312 på hjulen eller ej.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Ps.

Du kommer att se mig framöver på en av gustavs event fån m5board mot olika bmw och alpinor, då ska vi se om jag åtminstånde har dem 312 på hjulen ;)
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Rädd är man nog inte det är bara tid man behöver, vilket man inte har lite hur som hellst.

Spelar det egentligen någon roll hur mycket man har på hjulen?, så du är ganska nöjd med dina 290hk på hjulen e55a? :))

Jag vänder på frågan, varför skulle jag vara besviken som du skrev längre upp?? Bara för att jag inte delar med mig av siffran behöver väl inte betyda att jag är besviken?? Nej du, det verkar som att du inte vågar testa rototest för att få reda på vad din bil ger utan hänvisar till en annan M3 från Teknikens värld.
För även om du kör ifrån mig efter min semester så betyder det ju inte att du automatiskt har 312 på hjulen, du kanske har 290 eller 330, det är ju det som är kul att testa vad man egentligen har.
Men men , jag ska inte tvinga dig utan trodde bara ni skulle tycka det vara skoj att testa i verkligheten ;-)

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Det kommer bli så roligt att se vad ens bil presterar mot andra BMWs och alpinor :))

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Visst vore det kul att testa och visst skulle jag bli besviken om jag åtminstonde inte hade 312hk ( som en orginal har) men grejen är den att har dem kunskap att testa min bil i rototest???

Det jag menar är att en m3 vill inte varva mer än 6000 rpm om inte framhjulen också roterar, det vore lite synd och bara få fram effekt vid 6000rpm när max effekt fås fram hos en orginal m3a vid 7900 rpm och i mitt fall vid 8300 rpm ;)
Monster Femma >> Ja men då så, då låter det som att du kommer prova när du får tid? Handlar ju om att prioritera, antingen är man ute och jagar Saabar på Lördagkvällar eller så avsätter man tid till att åka till R-Tune och bromsa bilen (om man nu vill) ;-) Dom har förrestan öppet 7 dar i veckan och är väääldigt flexibla när det gäller dynokörningen :-)

Nej det spelar ingen roll hur många drivhjulshästar man har, men det är ju rätt skoj att se vad sin egen bil ger,eller hur? Verkar ju som att E39 M5 motorn ger duktigt med effekt, så din borde ju ge kanske 375-380 på hjulen om det bara är 7% drivlineförlust?

Ja jag är nöjd med mina 290+HK på hjulen ;-)

cado >> Självklart så borde dom ha kunskap för att kunna testa en så pass vanlig bil som M3. Ring och fråga annars?
Går det inte att koppla ur systemet så att den kan varva mera än 6000 rpm? Typ med att dra ur nån sladd eller säkring,eller att den kanske har ett dyno mode? Taknikens värld grejade ju det?
På min fick jag rycka ur ESP sladden till antisladden i motorrummet, för den aktiveras trots att man stänger av den med knappen eller drar säkringen, det är nån form av säkerhetssystem. Men med sladden urdragen så funkade det perfekt utan att antisladden gick i trots att framhjulen stod helt stilla :-)

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Jag har alltid tid över att slakta saabar, det är prioritet nr1 :))

Anngående min så tror jag inte att jag har så mycket. men har jag 360hk så är jag nöjd.

290++ är bra om man hade nu en honda civic på 1100kg :) men bra att du verkar nöjd iaf, det är huvudsaken.

Kom ihåg att kolla upp vad ni har för utväxling i slutväxeln plus vilken av växlarna som är 1:1 när ni ska testa (det är den växeln man kör på som har 1:1), det underlättar för dom så att testet går snabbare och dom slipper leta fram vilka siffror som gäller för respektive modell.
Ser fram emot lite siffor när jag kommer hem från Thailand ;-) Har ni inte vågat/hunnit testa när jag kommit hem så får jag väl bjuda er oxå på ett test ;-)

Dags att sova nu :-)

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Våga pallra dig hit du så vi kan köra mer och snacka mindre :)

Bon voyge!
Blir perfekt det, både köra och kika på era effektpapper när jag kommer hem :-) Ser fram emot det!!

Mvh Mange

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
E55 AMG
lägger du upp ditt papper här för att se hur mycket du har på hjulen så bänkar jag min bil säkert innan du kommer från thiland :)

Monster Femma >> Nice att du kommer testa. Men du får nöja dig med att vi helt enkelt byter dynopapper med varandra när vi träffas i Västerås och på så sätt ser vad våra bilar gav.Om vi byter papper före eller efter vi kört spelar mindre roll för min del,kanske roligare efter för att höja spänningen innan,hehehe...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.