AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
29.391

M5 e39 specialmappad

Sida 1 av 3
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Har gjort en liten specialare på min bil, nämligen mappad om programvaran så att det finns skillnad på när man kör utan sportknapp och med sportknapp.

När jag kör utan sportknapp så är det ca 320-330hk och när jag kör med sportknapp så är det ca 410-420hk. Har inte bänkat bilen eftersom det inte fanns tid då men det kommer nog inom en snar framtid.

Det som är gjort är
Pedalläge - Spjällläge modifierat
Normal knapp reducerad till 80% effekt
Maximal fyllnadsgrad ökad
Gasspjäll max läge uppjusterat
Maximal luftmassa höjd med 20%

Har filmat lite med och utan sportknapp.
Det var en otrolig solig dag så man kunde inte filma riktigt bra men man hör på bilen hur motorn ändras när man trycker på sportknappen.
Länk
Länk
Jag kan bara säga det är som att få en helt annan bil när man trycker in sportknappen.

Ska försöka köra lite med Cados M3:a och spela in lite filmer imorn så ni ser skillnaden med och utan sportknappen.

Och just det bränsleförbrukningen har minskat med ca 2dl :)

Mvh

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Coolt, vem är det som har gjort mappningen?
Är det ryska som ni talar med varandra?

//Daniel
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
He-he... Man hör ju helt klart skillnaden men det vore kul om ni kunde göra ett par hastighetsmätarfilmer så man kan få SE skillnaden också...

-Ingenting är omöjligt-
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Har ni testat skillnad ??

Mvh

9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
toksmurfen
Dr Claus på turbocenter i Stockholm har gjort mappningen.
Det är jugoslaviska vi pratar :)

Gti-manen
Vi har provat men inte filmat än. ska försöka filma.
Som sagt blir riktigt förnedrad av Cados M3 utan sportknappen nu. Men det borde räcka för de flesta Sabbar ändå :))
Systemet funkar exakt på samma sätt som på nya M5 med POWER knappen.

Finns det en sportknapp original på dessa M5'or? Annars förstår jag inte riktigt poängen med en sportknapp/effektsänkningsknapp förrutom att man kanske tycker det är en ball grej? Är det för att bilen går mycket snålare i lägsta läget så kan jag köpa det, annars så gillar jag när allt finns där varje gång oberoende av knappar :-)

Mvh

..............................
E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg
Gt
425
Gti-manen
Mönster hur stor skillnad blir nu mot din bror med knappen på ?

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Fan vad tufft, jag vill också ha en knapp, var köper man dom...? ;)

// Thomas
Gt
425
Gti-manen
hahahaahaha

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Sportknapp på M5 e39 finns redan som orginal. Den har till nytta till att när man trycker in den så blir det bättre gasrespons, styrningen blir hårdare och fjädring likaså, allt för att bilen ska bli stabilare i högre farter. Men jag har ändrat lite på det nu. Allt jag skrev innan+att jag får full effekt men annars ca "bara 330hk utan"

Har testat nu lite med Cado så filmen kommer upp ikväll, så ni ser skillnaden.

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
E55a knappen finns på alla m5or, i vanliga fall blir den bara rappare på gasen med knappen intryckt i monsters fall som dag och natt pga den nya mappningen, plus mindre förbrukning plus kommer utryck ULV och FÅR en rätt bämerkning ;)

Knappen ej intryckt går den skulle jag gissa som en s4a v8 344hk och liknande ;)

Filmer head to head mot mig med sport och ej sport kommer om ca 1 timme så kika in är ni snälla ;)

Mvh///Cado
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Hehe du hann före ;)
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Fy fan va det låter gott. måste nog ta ut min en runda nu... Hej då...

Cool grejj med knappen. Helt perfekt om man har en käring som måste låna bilen ibland juh :-)

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Här kommer filmen
Länk

Gt
425
Gti-manen
Hahaha.Vilket jäkla skillnad det blev alltså..Som dag och natt.

Men M3 är mycket snyggare om inget annat :)

Hade varit kul att se Big Tom-RS4 och M5an.Ser ut som att det är samma avstånd mellan bilarna som det var när M3 körde mot RS4-an..

Mvh

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
jo det är ju precis samma sak som att inte trycka ner gaspedalen mer än till 80% :-) - men det är precis så det är fungerar på E60 så värför inte :-))
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Nu är den mycket snällare ute på stan också, mjukare på gasen och ingen ryck alls när man vill starta lungt som det brukar vara med full effekt.

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Riktigt coolt! Men blir förbrukningen allså 2dl lägre utan sportknappen? Skulle man inte isf också kunna ha ett "ekonomimode" med typ 200hk för långkörning?
Asså ska det inte vara stor skillnad orginal på om man har sportkanppen intryckt eller inte ? För på min bil är det jätte stor skillnad ??
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Ingen skillnad alls i effekt bara rappare gasrespons så att man upplever bilen som snabbare.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det enda som man händer med motorstyrningen när du trycker på sportknappen på en E39 är att den byter mapp för gaspjällen - hur mycket dom öppnar och hur fort dom öppnar, en rolig feature är att man kan ändra så den "minns" vilket läge den har (när du stänger av motorn).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.