|
|
|
|---|---|
|
Detta är nåt som jag inte själv har gjort, men ser att många som har "glansigare" bilar gör. De torkar av bilen med hjälp av en skrapa eller skämesskinn. Själv har jag alltid kört ut bilen och låtit den torka av sig själv. Är det bättre att torka av bilen efter tvätt, vad är funktionen? Om man tänker att man tvättar bilen, inte vaxar eller polerar?. | |
|
Torkar du inte av bilen kan det bli "kalkfläckar" och/eller när "dropparna torkat" en del damm/partikelsamlingar där vilket naturligtvis inte ser bra ut efter en seriös tvättning. Bilen ser alltid bättre ut om man torkar med sämskskinn eller dylikt efter en tvätt.. Mvh Janne. |
|
|
Torka är alltid bäst! MEN en ljus bil (tex silver, bronsbeige, vit) klarar sig bättre utan torkning. Men en mörk kräver nästan torkning för att se blank och ren ut, det blir både kalkavlagring (dropparna som torkar blir en vit prick kvar av) och rinningar. Och som det är nu med dammet efter vintern måste bilen vara torr för att inte "dra åt sig" dammet i vattendropparna = ännu värre prickar. Men det är en fråga om tid... och krav ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jaha, där ser man. Tack för svaren. Det är nog därför min bil blev så dammig dagen efter. Dags att inhandla en sämmeskinn. Räcker det med 1 att troka av bilen? Skall man låta det rinna av lite grann, låta bilen stå i nåra minuter, eller e det pang på? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det viktiga är att sämskinnet är uppblött men urvridet innan torkning. Dessutom att bilen är HELT ren för att undvika repor. Vid torkning med sämskinn,kan man ha en ren hink med rent varmt vatten att skölja ur skinnet i mellan varven,för att få bort ev sandkorn el dylikt,och därmed undvika onödiga repor. Mvh Patrik |
|
Kan upprepas igen: Skölj alltid ur skinnet i samband med urvridning så är chansen för repor minimal. Köper du ett naturskinn så suger ena sidan av skinnet bättre än den andra. Naturskinnet kan dessutom behövas användas några gånger innan det suger bra. Dessutom fins det många sorters naturskinn av för låg kvalitet som suger dåligt. Men det är precis som skor, hittar du ett bra naturskinn så vill du inte byta det mot något annat innan det är helt utslitet;) |
|
|
Tack för svaren. Vad är en bra skämeskinn? Turtlewax, sonax...? Vart inhandlar man denna? |
|
|
Här diskuteras det friskt ang hur o vad man ska torka med. Länk Jag föredrar såklart en Våffelduk, då de både suger bättre än 99% av alla sämskskinn, och är enklare att sköta. MVH/ |
|
|
Kan krydda resonemanget ytterligare med att torkning med snabbvax ger ytterligare glans och förlänger inte torktiden närmvärt. Men resultatet blir väldigt bra! /Hampus Länk |
|
|
Har också bytt skinnet mot en sk våffelduk. Köpte Meguairs variant på Micro och är hittils mycket nöjd med detta. Har bara testat våffelduken med snabbvax en gång men upplevde att torkning med snabbvax fungerar bättre med sämskinn. Angående hur fort du behöver börja torka så beror det lite på var du står. Inomhus i tvätthall så kan bilen utan vidare få rinna av lite men är du utomhus så kan ju vattnet börja torka rätt fort. Det beror ju lite på vädret. Tvättade själv bilen en kväll förra veckan och snackade en 5-10 minuter med grannen efter tvätten och när jag skulle börja torka av så var det redan fula märken efter självtorkat vatten... ___ //Ulf |
|
|
Som Programmer säger är Länk den här underbar. Ju renare bil(smutsen upplöst med t ex lite bioavfettning innan högtrycksspolning och svampning) desto mindre repor. All mekanisk beröring av lacken påverkar antalet repor, det gäller bara att minimera dom. Själv brukar jag oftast tvätta sen köra ut en sväng på motorvägen i "Movemento Rapido" så att säga:) Mvh Asken Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns? |
|
|
Tack för alla generösa svar? Yttligare två frågor som kom upp kring detta ämne? Vilket är det bästa "våffelduken" eller är det smaksak? Hampus och programmer: Hur fungerar detta med snabbvax? |
|
|
Letsrace: Detta vax lägger jag på vid varje tvätt under speciellt sommaren, du får högre glans och ökar vattenavrinningen, det ersätter inte vanligt vax dock. Hållbarheten är kort och läggs på förslagsvis efter varje tvätt. Jag har bara använt poleringsdukar, lakan, vilket har fungerat toppen. Men det krävs att du är lite tänd på din kärra för att du ska orka gnugga;) Nedan bild direkt efter tvätt & våtvaxning Länk Länk till våt vaxet jag använder: Länk Jag betalar 149 för medlet på mekonomen Förfarande: Drar bort 30% av vattnet med raka, sen sprayar jag en ganska stor yta tex ena sidan och gnuggar in medlet med en trasa, därefter kör jag torr trasa på samma område tills det ser nygnussat ut, klart! //Hampus |
|
|
Jag använde lahegas autotork. Som sagt så all mekanisk kontakt orsakar för eller senare repor. Därför är det enklast att inte röra vid bilen alls :) Askens lösning med att flåsa bilen ren på motorvägen orsakar ju bara en massa nya flugor i fronten... Länk De har döpt om produkten, men jag gissar att den fungerar precis lika bra som autotork som är rött till färgen. Länk |
|
|
wendtan: låter som en intressant produkt. Har sett den i handeln men trodde inte den funkade så bra. Vad använder du för att applicera den? ___ //Ulf |
|
|
En styck vattenkanna modell större :) Grannarna tycker det är lika roligt varje gång och frågar om jag verkligen behöver en större bil... :) Jag har använt produkten i 2 års tid, och resultatet är i princip helt perfekt. Man bör dock undvika starkt solsken då hinner det inte 100%:igt med att rinna av som det är tänkt. Länk |
|
|
Blir till att testa! ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.