|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Håller just på att byta ut lite trädetaljer till svart plast i min bil men har stött på diverse problem och undrar om någon kan hjälpa mig. Hur får jag loss handbromshandtaget? jag har provat att dra, skruva men utan lycka. Har även försökt att skruva loss handbromsknappen, även det utan att ens kunna rubba den. Jag har en trädetalj på ratten som ni kan se på mina bilder. Hittade 2 torkx skruvar som jag skruvade loss men det är något mer som håller den fast. Har egentligen inga andra skruvar på rattens baksida fast enligt OEM ska det vara en hel del. Det finns 2 ställen som det ligger någon slags tunn gummiskydd över, där under skulle skruvar kunna finnas men ville inte förstöra dessa skydd i onödan. Några förslag? Slutligen ska hela mittkonsolen bort och jag har skruvat en del och fått hjälp här av Anderz3 men behöver lite mer hjälp gärna en grundlig beskrivning på svenska och kanske några bilder. Skulle vara oehört tacksam om någon kunde hjälpa mig. Mvh/Rolle | |
|
Dra hårdare i handbromsen! Det kan hjälpa att värma med hårtork, så att plasten blir lite mjukare. Är det sama ratt som i E46 så måste airbagen ur. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hejsan Rollebolle jag hade mitt handbromshandtag borta nu i somras, det satt hårt men jag tror jag knackade bort det, lossade damasken på handtagets bakre del och använde någon form av klyka en sax eller eller lämplig tång och hade som ett verktyg att trä över handbromsspaken mot handtagets bakre del att knacka på och då lossnade det men det gick trögt mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej igen, Mittkonsolen är löst efter 5-6 timmar arbete och ett par svordomar. Enda som återstår där är att få dit kromringarna vid klockan och reglagen, dem sitter nämligen inte helt 100 tycker jag. Bildock: hur gjorde du ? lossade du handbromspnappen först eller lät du den sitta kvar? Knackandet hänger jag med på men hur sitter handtaget? ska man skruva eller bara dra av den?Damasken var inga konstigheter att få bort men sen sitter gjejerna som berget. Vågar inte heller inte ta i för kung och fosterland för jag är osäker på just om det ska skruvas loss eller dras av och om knappen måste av först. Tycker inte det framgår helt tydligt på bilden Länk Sen har vi ratten som är ett annat mysterium. Erik W hur får man loss airbagen? Som jag skrev tidigare så hittar jag inga skruvar att lossa :) Mvh/Rolle |
|
|
Om du kollar noga på bilden ser du en skåra i handbromsens undersida. Det sitter en motsvarande spline i handtaget. Därför är det svårt att vrida läder handtaget. Om du har klippt av buntbandet som håller fast dammasken framme på spaken. Så är det bara att dra rakt fram, om det verkar omöjligt.. Så får du vrida handtaget med ex. en rörtång då går plast splinen sönder (spelar ingen roll) sen så är det lättare att rucka loss den sen.. Lycka till! Mmm Coupe |
|
|
Tack Anders, Ska prova det. Tolkar jag det rätt att jag kan bortse ifrån knappen? Mvh/Rolle |
|
|
yes, den sitter kvar när handtaget är borttaget.. Mmm Coupe |
|
|
Rollebolle för att ge ett svar på din fråga om du fortfarande inte kommit någonstans, tryckknappen lät jag sitta kvar, handtaget går över och förbi knappen, vad jag förstår är knappen gängad, men jag har inte haft den borttagen mvh Uffe/bildock |
|
|
Lossa airbag: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, nu har jag slitet lite och till slut fick jag loss handbromshandtaget. Kan ju nämna att det fick bli en trasa fö att få lite bättre grepp och skydda handtaget lite och sedan fick jag slita och vrida på en rörtång. Det är nämligen så att i mitt fall var den fastlimmad. Sedan skulle jag sätta fast det nya plasthandtaget och det var kört. Kan inte trä över den mer än till hälften innan det är tvärstopp. Får kolla om jag kan få tag på ett läderhandtag , kanske köra lite med santpapper för att få bort eventuella limrester för att ha en chans för det verkar vara en annan passform på plashandtaget gemfört med trä. Airbagprojektet påbörjas under ledigheten. Tack för hjälpen, kommer säkert återkomma med fler frågor :) Mvh/Rolle |
|
|
Ratten var ett pers, fick trixa i 30 min med skruvmejseln innan jag fick tag i fjädrarna. Tyvärr upptäckte jag lite andra svårigheter nu när trädelen ska bytas ut på plast, det är nämligen så att skruvarna passar inte :( Mvh/Rolle |
|
|
Det ska inte vara lätt, det verkar som att jag fått fel rattdel av BMW, väldigt snarlik den jag ska ha men ändå inte, pust och stön. På kvittot står det rätt artiklenummer men det verkar inte vara rätt del. Finns det någonstans man kan kontrollera detta med hjälp av något nummer på den fysiska detaljen? Tack på förhand Mvh/Rolle |
|
|
Länk Mmm Coupe |
|
|
Anders Olsson: Jag kollade där innan jag la bestälningen hos BMW och de dubbelkollade också. Nu är frågan om de har skickat fel del ändå. På RealOEM är det svårt att se detaljerna men så här ser det ut i verkligheten.Länk Bestälningen la jag på artikel# 32306756514 dvs mattsvart då den "vanliga" svarta har utgått ur sortimentet. Min fundering är om de har förväxlat det med delar från en E46 ratt. Mvh/Rolle |
|
|
Jag kanske borde förklara bilderna lite. Dem första med pilarna visar att den nya av plast är bredare mellan pilarna jämfört med den av trä. Sedan är det just den "upphöjning" som finns på den av plast (bild 2 och 3) som gör den stora skillnaden då den tar emot då man ska sätta dit den i själva ratten. Att det är ett antal skruvar syns i den av trä (bild 7) är bara för att hålla en liten plastläpp som på den nya av plast är ihopgjuten. Bild 4 och 5 visar också att hålen är annorlunda och har också en annan dimension (diameter). Tänkte att någon kanske känner igen någon av konstruktionerna och kan ge lite tips. Mvh/Rolle |
|
|
Har ingen aning, det jag tänkte på var: ATTENTION! COVER PANELS FOR WOODEN SPORTS STEERING WHEELS DO NOT FIT ON SPORTS STEERING WHEELS WITH PLASTIC COVERS AND VICE VERSA. IN THIS CASE, THE CORRESPONDING COMPLETE SPORTS STEERING WHEEL MUST BE ORDERED. Det står direkt under bilden.. Men en sån miss gör de väl aldrig på en märkesverkstad =) Mmm Coupe |
|
|
Klart obra skulle jag vilja säga. Jag missade det eller jag läste det men reflekterade inte att jag har en "sportratt". Sedan att BMW missad det har jag ingen kommentar till. Jaha ja då är det en hel ratt som ska på plats. Nu blev det liiiiiite jobbigt. Tack för hjälpen Anders. Mvh/Rolle |
|
|
Your welcome Rolle. Borde väl gå att hitta en på skroten eller ebay.de huvudsaken du har en fungerande airbag. Sen måste man väl kunna lacka över trä bitarna, som en enklare lösning Hoppas du inte är förvånad över att det missas på BMW men iof det går över.. Mmm Coupe |
|
|
Jag har börjar titta lite på skroten men där gäller det att hitta en likadan ratt som jag har. Jag tänkte spontant att byter jag ratt kan jag lika gärna ta en M-ratt men. Av någon anledning så är det flest M-rattar på skroten och sjävklar utan airbag. Som du nämner det så är jag mer inne på att hitta en lackerare som kan lacka om träbiten. Borde både vara billigast och enklast. Dem andra trädetaljerna gick att byta så det ser lite halvtaskigt ut med endast trädetaljen kvar på ratten. Jag hoppas att BMW tar tillbaka den del jag inte kan använda. Kommer säkert skriva hur det har gått längre fram. Mvh/Rolle |
|
|
Länk =)) Mmm Coupe |
|
|
Länk Mmm Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.