|
|
|
|---|---|
|
Automatlådan i min 525:a växlar ibland underligt från tvåan till trean. Detta sker alltid vid varm låda; den kopplar ur tvåan nästan för mjukt för att sedan lägga i trean med ett ryck. Rycket är kraftigare vid högre last och uppkommer speciellt om man under växlingen gasar på mera. Någon gång rycker den också till när den ska växla från fyran till femman. Egentligen skulle jag säga att jag har de symptom som listas på denna sida, bara att det tydligen inte ska beröra 525:or med 5hp18 och GS7.11. Länk | |
|
Kolla insugsläckage och luftmassemätare och kanske kaminstälningen. Det är förmodligen något som inte lirar och skickar en för liten lastsignal till växellådsstyrningen från motorstyrningen. Annars var det en intressant länk du hittat. |
|
|
Det ska jag göra! Luftmassamätaren har jag nyss rengjort, så den borde väl vara något så när... För dig som har 530iA kan jag tipsa om att motsvarande chip också finns till din bil: 24 60 1 422 528 (D3000-programvara) |
|
|
Hmm har likadant problem med min 525á fick du något lösning av problemet när du kollade upp det Mustang skrev? Har själv bytt filter och olja i lådan men den växlar som en gasglad tonåring ibland. Läste om några plastkulor som dom bytte i en automat här på forumet men vet inte om dom har det på den låda som vi har 5hp18, har mindre lusta att riva lådan för att se om jag har plastkulor el inte?? |
|
| 5hp-18har inte deplastkulor som det talas mkt om | |
|
5hp18 har 2st plastkulor.men med betydligt mindre prob än på 5hp30. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Fick se att det var ett stort hål i insugningsgummit från luftmassemätaren Så nu kanske den får en bättre signal. Köpte orginal på Bmw (dammskydd) 183:- |
|
|
Någon vacuum-läcka har jag inte hittat, men jag testade koppla i en ny lufttemperaturgivare hängandes i sladden och då tyckte jag nästan att motorn gick jämnare än den brukar. Jag stod bara och varvade och kände på den på tomgång, men ändå. Får ta och byta den när jag hinner... Har molle325 synts till på länge? |
|
|
Den givare som sitter i luftburken är det för lufttempen? Om det är så är det kanske mindre lämpligt att ha ett öppetfilter utan avskärmning från varmluften från motorn? Någon som vet el måste jag bygga en avskärmninig? |
|
|
Lufttemperaturgivaren sitter till höger om spjällhuset under insugsplenum - den gemensamma "behållaren" som binder ihop de sex insugsrören. Det är aldrig lämpligt att köra med öppet filter utan avskärmning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.