|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Var och tittade på en 530i T -01 med 11150 mil igår. Otroligt välutrustad bil med en del skönhetsfel där det mesta är normalt för miltalet. Nästa service är på G då alla gröna är släckta och den gula och röda lyser och "Oil service" lyser i instrumentet. Nu till min fråga, ska man behöva fylla på olja även mellan servicetillfällena? Bilen har gått mest kallstarter och korta sträckor så jag tror nog att det kan förekomma men är det vanligt? En till fråga poppade just upp, kan man byta språk för röststyrningen? Det var tyska nu men all test info var på engelska. Tack för ett grymt bra forum!! /Pane | |
|
Det är mycket vanligt att M54-motorn tar lite olja. Min 525:a vill ha en extra liter mellan de långa intervallerna. SLX 0-30 som används vid service är inte den tjockaste guckan man kan hälla i en motor. Jag skulle inte oroa mig särskilt över det. Jag skulle även fortsätta att köra på SLX:en eller annan kvalitétsolja med rätt klassning och viskositet om jag köpte bilen. |
|
| Tillägg: Om du är van tidigare årsmodeller får vi väl tillägga som info att serviceintervallen fr.o.m LL-01 är 2500 lit bränsle så på en 530 borde det bli ca 2500 mil beroende på körsätt o.s.v. | |
|
Som Anders skriver är det vanligt att man får fylla på lite olja mellan servicarna. För min del brukar det bli 1-1,5 liter. På E39 måste man tyvärr byta hårdvaran för att få ett annat språk i röststyrningen. Har också tyska i min och när jag för några år sedan kollade upp möjligheten att byta till engelska så tror jag priset på en ny box låg på ca. 4000kr. Ett annat alternativ om du har telefon i bilen är att byta ut denna mot ett BlueTooth interface för då får man röststyrning på köpet. Det kostar några tusenlappar till men är ju mer användbart. ___ //Ulf |
|
|
OK, tack för bra besked. Nu står det snart en 530iA T på garageuppfarten (lite småförhanlingar återstår)! Det blir samma färg på 530iA T som man redan har på Zan och från början tyckte jag det känndes lite konstigt men med några dagars betänketid så känns det inte helt fel med samma färg på båda bilarna. Får se om det blir en uppgradering till BlueToth interface lite senare. /Pane |
|
|
Jaha så då blev det en 530iA T -01 och om all information om historiken stämmer så har bilen varit fotomodell!! Bilen ska enligt uppgift ha maxutrustats och använts för att fota för 2002 års BMW kataloger. Den är verkligen fullsmetad med utrustning! Det enda som inte finns är M aerodynamik paket. Finns det någon som kan ha några ideer om var man kan få tag i 2002 års katalog för BMW 5-serien? Skulle vara riktigt kul om man fick tag i en sån katalog. Finns det några bra tips i panelen? Tack på förhand /Pane |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.