|
|
|
|---|---|
|
Min 520 E39 har kokat... Hur vanligt är det att hela toppen har gått åt skogen, eller brukar det "räcka" med att toppapackningen går??? Har även hört talas om att det kan gå hål i termostathuset eftersom att det skulle vara av plast?? Är vattenpumpen kass kanske??? Desperat efter hjälp! Mvh | |
|
Ajdå vad hände? Hur varm vart den, hur högt upp gick nålen? |
|
|
Jag skulle köra ner till stan och äta glass med barnen och precis när jag svänger in på torget så ser jag att det börjar ryka från motorrummet, på höger sida typ, upp mot vindrutan, bilen blev nog inte jättejättevarm eftersom nålen inte hann gå hela vägen upp till det röda, jag stängde av bilen direkt och gled in i en parkeringsficka och ringde efter brossan som kom och bogserade mig. Dagen efter så startade han bilen och han säger att den "spottade och fräste" när den gick igång, men när jag sen starade upp den ett par dagar senare så hörde jag inga missljud och den startade direkt precis som den brukar! |
|
| en gissning ?r att det ?r ot?tt n?nstans s? den tryckte ut lite kylarvatten om den inte gick upp p? r?tt s? har nog b?de topp och packning klarat sig det du s?g var nog ?nga s? du hann nog st?nga av i tid . kolla kylare slangar och termostathus fr?sandet han h?rde kanske var vatten som l?g kvar som sedan torkat ur n?r du startade den senare | |
|
Nånting liknand hände mig på min e28. Det rök om bilen och den gick dåligt när man startade upp den lite senare. Då var det kylaren som hade gått sönder så att vattnet sprutades ut i motorrummet när motorn var igång. Jag misstänkte att den gick dåligt för att jag fått vatten på fördelaren eller nåt liknande. Det är iallafall mitt tips att titta efter läckor, min läckte som sagt vid kylarens utblås så att säga. Jesper |
|
|
Det kan vara flera orsaker. Vattenpumpen, termostaten, kylaren, fläktkopplingen eller nån slang som är otät. Alla dessa saker påverkar cirkulationen som krävs för att kylningen skall fungera. Är man inte rädd för att meka lite så är det inte så svårt att plocka isär och kolla. Börja med att kolla efter läckage, det är inte farligt att ha motorn igång så länge den är kall. Eller lämna in den, de brukar snabbt kunna hitta felet. Lycka till! Kenta |
|
| Det lättaste är om du lämnar in bilen på en verkstad och låter dem provtrycka systemet åt dig. Tro mig när jag säåger det kommer löna isg istället för att själv leta efter en nål i en höstack ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.