|
|
|
|---|---|
|
Behöver testa mina spridare och ev renovera bräslepumpen på min 530D-02. Eller vart köper man nytt billigast?? Tacksam för snabba svar då jag behöver bilen.. //Daniel | |
| wibergs el o diesel i luleå, kan prova dina spridare och ev renovera dom, tar ca 2000-2500kr för att renovera dom, en utbytesspridare kostar ca 3400kr. | |
|
Utbytes på mekonomen går på 2800:- inkl moms. Ska höra med dom, kanske blir bättre pris om man renoverar alla 6 på en gång. |
|
|
Dessa priser fick jag på BMW i skövde idag: Pumpen under sätet: 2565:- Högtryckspumpen: 7545:- bytes Spridare: 3405:-/st bytes. Trevligt kalas på 30000:- i bara material.. |
|
|
Hedqvist i Luleå har renoverat mina spridare. Länk |
|
|
Tack så mycket, ska ringa dom senare idag. |
|
|
Tofflan/Daniel: Spånen i hela bränslesystemet måste sköljas bort, annars kan du räkna med igensatta spridare igen... :/ Länk Mvh |
|
|
Det är jag medveten om, blir ju att tvätta rent hela systemet. Hedqvist i luleå hade mycket bättre pris, 15900:- för ny HT-pump och 6st spridare. |
|
| Har du kollat med dieselmeken? Han finns ju här på forumet också, han gjorde ett kanonjobb när min pump tyckte att den hade pumpat färdigt och förhållandevis billigt blev det också. | |
|
Har pratat med honom på telefon och mail men han är lite dålig på att svara med pris..=) |
|
|
15900:- är verkligen inte dyrt, arbetet tillkommer väl iofs... Fast du kanske skulle trimma lite nu när du ändå håller på? Hedqvist kan tydligen sina saker enligt helgonet: Länk "det du ska göra först är att bygga om din dieselpump så du får tillgång till mera soppa. din pump är nämligen konstruerad på det sättet att den har alltid maxtryck och för att öka på bränslemängden så måste man ändra öppningstiderna som sköts av en magnet med ett chip eller mappning. eftersom du nu har chippad den så går det inte göra så mycket mer med den tyvärr, du måste byta ut kolvar inuti den för att få ut mer effekt det går att räkna på hur många hk en pump klarar av bara man vet hur mycket cc den levererar per cylinder eller totalt. generellt säger man 2.5cc per kw min pump är nu gjord för att leverera 200cc per cylinder 200/2.5=80kw per cylinder 80 *1.36=108.8hk per cylinder =652.8hk totalt den pumpade för 600hk redan vid 1600varv i början men eftersom vi ska testa in den och låta solen få lysa genom atmosfären (svartrök) så har vi ställt ned den till att bara ge bränsle för 400hk till att börja med. går det bra så ställer vi upp den mer givetvis eller så ställer vi ned den. man vill ju inte gjärna lägga 200meter kolsvartrök bakom sig vid varje trafikljus eller omkörning. i början var det "coolt" men nu känns det mer pinsamt dom hk som en pump levererar är ingen garanti för hur mycket effekt man faktiskt får ut utan det beror givetvis på att de andra grejerna ska också hänga med såsom turbo,IC,spridare,insug,ventiler etc så ring du till hedquist dieselservice i luleå om du har några mer frågor om uppgraderingar då dom kan mycket om de." Länk "ett tillägg bara: begränsningen på en diesel sitter i huvudsak i dieselpumpen,hur mycket den kan leverera och vid vilket varvtal. sen spelar det ingen roll vilka spridare, ic ,avgassystem som du har om pumpen är för klen. det går att räkna ut hur mycket effekt som går att plocka ut med att veta hur mycket cc pumpen klarar av att ge. men om sen pumpen är gjord för mycket mer än ovanstående grejer klarar av att ge så ligger begränsningen i dessa. det senare alternativet kommer jag få se till våren då min pump levererade bränsle för 600hk vid 1600varv i provbänken vilket gör att den kvävs vid startögonblicket. Pumpen är trots allt byggd för en 6liters lastbilsmotor men nu har vi strypt den till att bara ge bränsle för 400hk vid 3000varv." Fast du behöver kanske inte sikta på 400Hk direkt... ;) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.