|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på jakt efter en e46 330 med SMG låda, har kikat runt och hittat ett par objekt. Gjorde en snabb sökning på forumet "330 AND smg" men hittade ingenting. Så jag tänkte bara höra med er om det är något speciellt man bör tänka på på dessa modeller? Fungerar smg-lådorna bra i allmänhet? Vad är det som brukar rasa? Dyrt att laga? Visst är det så att de går att köra i "total-automatiskt läge" ? Dvs som D på en vanlig automatlåda? Alla tips o råd välkomnas med öppna armar! :) Mvh Robin Hansson // robin --- sliipy \\ "If everything is under control, you're not going fast enough" | |
|
Ja, det går att köra som en vanlig automat i läge D. Vad jag hört ska de äldre SMG-lådorna i vara så bra. Wargen |
|
|
Okej. Vad klassas som "äldre" ? Vilka årsmodeller är det som berörs? |
|
|
Har läst om det någonstans men kan inte komma ihåg var eller vilka årsmodeller det gäller, men på senare tid tycks det även vara 2003/2004 som har krånglat efter vad jag läst här på forumet. Har ingen egen erfarenhet eftersom har kört SMG ytterst lite. Jag har själv vanlig en "vanlig" Steptronic på min 330 och den funkar jättebra. Wargen |
|
|
En smg-låda kan aldrig köras lika komfortabelt som en manuell. Jag har en M3 smg2 och den är inte jämförelsevis så bra som min automat på 330xd eller 120d. Dock har den massa andra fördelar, tex mycket snabbare vid växlingar. Men jag pratar om smg2 och smg 1 har jag aldrig kört sjölv utan bara hört att den inte är i närmelsevis lika bra som smg2. Men somsagt det är bara hörsägen från mig. Smg1 är samma som satt i m3 e36. Inte mycket hjälp men lite skitsnack i alla fall ;-) |
|
|
Helt riktigt som "ryk330xi" säger. SMG I satt i M3 E36 och sen oxå i 330 E46. Finns mycket info om SMG här på forumet så det är bara att söka på det så har du läsning i dagar :). Jag har kört både SMG I och SMG II och det är STOR skillnad på, som dag och natt skulle jag vilja påstå. SMG I upplevde jag som slö och tråkig samta tt det finns en hel del som fått problem med denna låda, vilket i många fall innebär dyra reperationer. SMG II är betydligt snabbare och gör M3:n ännu roligare, har inte hör att denna lådan ska krångla lika SMG I. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Ah, tack för svaren killar. Blir nog ingen 330 SMG då. Får kika vidare. :) |
|
|
Jag kan bara rekommendera SMG, det är inte en lika bekväm automat som en vanlig, och inte heller lika "manuell" som en normal manuell... Men jag tycker det är en bra och rolig variant. Har inte havt några problem med min under de snart 2 år jag haft den och den har snart gått 11000 mil... Kul med paddlarna, och när man lärt sig den kan man växla lika mjukt som vanligt med den. Sportläget gör växlingarna lite snabbare och hårdare. /Niclas |
|
|
Kan också rekomendera en SMG låda, underbar körupplevelse på min 330 e46. Tycker bara att du ska se till att köpa den senare modellen där SPORT knappen sitter upptill och inte rakt under "växel spaken". Det är skilnad på dem, funktionellt. (Bmw-folk sa att det var SMG II låda när jag frågade på bmw i Tyskland i samband med ett bilköp) Körningen blir lite ryckig vid Automat körning tills du inte vänjer dig, sen så klarar du av att köra helt utan ryck! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.