|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nyligen köpte jag nya sommardäck till bilen, begagnade M6 kopior med gummi i bra skick. Till min fasa upptäckte jag dock igår att när jag skulle sätta på dem på bilen var bakdäcken för stora.. Utrymmet mellan däck och bakskärm var minimalt och däcken stack ut någon cm utanför skärmarna. När jag sedan provkörde bilen hördes tydligt att däcken gick emot då och då. När jag köpte däcken fick jag höra att de hade suttit på en 330 av samma årsmodell som min, det jag inte vet är om den också var utrustad med M-paket eller ej, och om det kan påverka. Hjulen ifråga har följande dimensioner: - 255/35/19 Bak - 225/40/19 Fram Framhjulen gick bra men bak gick det som sagt mindre bra... Kan någon hjälpa mig med vad som fungerar för min bil? Jag har en 330i -02 (sen 2001) med M-paket. Nu måste jag sälja mina nuvarande däck och börja leta igen efter nya så tacksam för svar! :) | |
|
Frågan är vilken inpressning (ET) fälgarna har? Om bakdäcken sticker utanför skärmarna måste det vara ganska fel. Original är det 47 fram och 50 bak vid de däcksbredderna. Profilen är också lite fel, det ger för stor omkrets på hjulen. Jag tycker att det låter som hjulen du har är avsedda för femserien. Både inpressning och omkretsen tyder på det. Möjligen, om det bara är bak som ET är fel, så kan de vara avsedda för E46 M3. |
|
|
Dessa däck dimensioner skall inte vara några problem, fanns ju f.ö. som tillval till E46. Felet är troligen att du har för liten offset på bakfälgarna. Kanske hade "donatorbilen" utvalsade skärmkanter som gjorde att det gick fritt. |
|
| Oops, det stog 19" med 18" hade det varit rätt. Ignorera mitt inlägg ;) | |
|
Mmm, har uppenbart inte så bra koll på det här så det blir att lära sig den hårda vägen.. Jag hittade en sida från en annan tråd där man kunde kolla ET för BMW-fälgar (vet dock inte om kopiorna har samma..). Där framgick det att ET för M6 fälgarna låg på runt 15-17. Om det stämmer som Adelson påpekade att det är 47 resp 50 orginal blir såklart lite knas.. Frågan är nu, om jag köper nya hjul i 19", vad är mest lämpligt att ha för övriga dimensioner på däcken? Det verkar ju som att det finns lite olika åsikter huruvida det skall vara bredare däck bak eller ej osv. Såg en annons för fyra hjul med 235/35/19 (8,5tum runt om)... |
|
|
den rätta dimensionen torde vara för 19 tum till din bil: 255/30/19 bak 225/35/19 fram Har själv 330 d touring -02, men endast 17 tums. orignial gäller 225/45/17. går du upp i tum sjunker profilen till 40 o sen 35 på 19 tums. 18 tums kan du ha 225/40/18 o 255/35/18. Det har jag kört med på en annan e-46 o funkar bra. jag skulle nog skippa 19 tums om du nu ändå måste köpa nytt. det kommer bli stötigt i förhållande till fjädringen samt spårigt. personligen tycker jag dessutom bilmodellen är för liten för så stora hjul. |
|
|
en grej till. såg ditt inlägg innan mitt. Jag har aldrig hört om att det funkar med bredare än 225 fram så köp inte fyra hjul med 235 i bredd. det låter som 5-serie hjul o blir oxå för stort. Det stämmer inte riktigt enligt mina erfarenheter. Kan även nämna att det inte är skillnad på m- pkt o vanligt chassi. |
|
|
Original 19" till 3-serien har följande dimensioner: 255/30-19 och 225/35-19. Min Länk med 19" originalhjul på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.