|
|
|
|---|---|
|
Problem: 1. Min 320i, 1.8 liter (E21) håller relativt jämna steg med mig när vi gasar upp till 100. Det känns då inte som om jag skulle ha 170 kusar under huven. Kan detta hänga ihop med att 325:an läcker olja som ett såll? På BMW sa dom att det mest troligt läcker från toppackningen. Ryker vitt gör den enligt bror min också. Något tips? 2. När jag kör på ettan och frikopplar för tvåan, klonkar det rejält under bilen. Samma sak händer om jag kör sakta på tvåan, trycker på gasen snabbt och släpper upp den lika kvickt. Det låter som om det skulle komma någonstans mellan växellåda och kardan. Hardyskivan ser helt frisk ut. Har hört att det kan bero på att drivknutarna är slitna och har för mycket spel. Har också fått tipset att det kan vara nåt knutkors (vad det nu är) som spökar. Det låter som sagt att klonket inte kommer bakifrån. Vad tror ni, och vad kan en sådan historia gå på i runda slängar? 3. Temperaturen går aldrig fram till mittstrecket på mätaren när man kör. På tomgång går den såklart upp till mitten , men inte annars. Vad kan detta bero på, eller är det normalt? På E21:an ligger den nästan alltid över mittstrecket. Det blev kanske lite mycket på en gång, men jag uppskattar om ni kunde hjälpa mig med dessa problem! | |
bmw_turbo |
Om knutkorsen segat ihopp slår kardan i golvet. Smörj upp korsen med 5:56 så blir det nog bra! Temperaturen behöver inte ligga precis på mitten. bättre för kall än för varm. Kan läcka i oljepluggen eller så kan du ju ha en spricka i tråget. Kan inte tänka mej att den skulle kunna bli så seg bara för att den läcker olja!! BMW 320 E30 "Cartman Edition" -Liten, Fet & Ettrig |
|
Ryker den vitt även när avgassystemet har blivit varm har du vattenånga i avgaserna - troligtvis trasig topplockspackning och/eller skev/sprucken topp. Det kan förklara låg effekt i motorn eftersom du tappar kompression i en eller flera cylindrar och det leder till lägre effekt. Kolla hur kylarvattnet ser ut - är det olja i kylarvattnet har du ett internt oljeläckage - troligtvis toppen/packningen. Luktar kylarvattnet avgaser kan du ha ett internt avgasläckage - troligtvis toppen/packningen. Kolla oljan, är den grå har du ett internt vattenläckage - troligtvis toppen/packningen. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.