|
|
|
|---|---|
|
Var precis på besiktningen och fick för höga avgasvärden. gränsvärden inom parantes CO: 0,0 (0,5) CO 2500: 0,7 (0,3) HC: 005 (100) LAMBDA: 0,96 (0,97-1,03 Jag monterade för någon vecka sedan en lambdasond från Biltema. Kan den vara dålig redan ? Eller vad kan problemet vara ? MVH | |
| Jag har dessvärre dåliga erfarenheter av lambdasonder från Biltema...Sonden jag köpte var defekt redan från början, det var iofs till en Passat men det borde inte ha nån betydelse...Mitt tips är att mäta upp sonden, dvs att den "pendlar" mellan ca 0.2 - 0.7V "snabbt o tydligt"...Ligger den mest runt 0.45V eller mer statiskt på antingen ett högt eller lågt värde så är den defekt....Om du kollar på volt-talet (använd en bra voltmeter) när du gasar upp hastigt så skall det snabbt gå upp till kring 0.8V (fet balndning) o sedan mycket snabbt falla tillbaka till kring 0.2V (helst under) när du släpper gasen.....Gör den inte det så är sonden kass....PS: Min Biltema sond var alldeles för "okänslig" den höll sig mest mellan 0.3 - 0.6V, efter mycket om-o-men satte jag tillbaka den gamla sonden igen o mätte upp den i jämförelse, den pendlade snabbt mellan ca 0.1V upp till dryga 0.8V som mest...Fick pengarna tillbaka av Biltema utan minsta problem.. | |
| O min gissning går för övrigt till att det ÄR sonden som felar, ditt lambdavärde indikerar för fet blandning o följdaktligen så har du för högt CO vid det varvtal som man mäter lambda samt CO2 värdet vid...(CO1 samt HC tas på tomgång om jag inte missminner mig, kan dock minnas fel o det är som så att även HC mäts vid ett högre varvtal typ 2500rpm...) | |
| Okej . Det kan inte hjälpa med nya tändstift och en skvätt etanol i tanken då ? Etanolen gör ju blandningen finare så då borde lambda värdet bli bra ? Och det lär väll dra ner CO:n en del också ? | |
|
Abson - om du hade grava rostskador i bärande delar, skulle du då laga dom på riktigt eller gömma dom under spackel? Eller om du skulle på din första träff med världens snyggaste tjej, och upptäcker att dina byxor har spruckit. Skulle du då byta byxor eller trä en papperskasse över tjejens huvud så att hon bara inte ser byxorna? Laga felet, maskera det inte med etanol. |
|
|
Bränsleförbrukningen och katalysatorn mår dåligt av ful-lagning, laga felet istället! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Sitter på samma prblem, och skulle också vilja ha lite hjälp. Vad kostar en ny lambdasond? / Leon |
|
| universal 399:- på motornord | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.