|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
de som räknar på skillnaden inköpspris diesel vs bensin glömmer att större delen av dielelbilarna på marknaden idag har högre andrahandsvärde jämfört med en bensinmodell med samma motorvolym/hk. som ex värderas en E60 520d ungefär som 523i/525i E60, inte som en 520i E60. det är ivf min uppfattning av marknaden. |
|
|
lägger man sedan lite "övermil" på en bensinare så syns det mer på värdet jämfört med en diesel. en diesel som gått 3000mil per år blir få förfärade över, så är kanske inte alltid fallet med motsvarande bensinare. |
|
|
HFR: Stämmer att vissa dieselmodeller har lite bättre andrahandsvärde än motsvarande bensinare, fast frågan är om man kan räkna med att alltid få igen merkostnaden? I vissa fall skiljer det uppåt 30kkr (t ex 318i vs 318d), kan man räkna med att BMW handlaren ger dig 30kkr extra när du skall byta in din 4 år gamla 318d? Det gäller att noggrant räkna och göra en realistisk bedömning av vad som passar ens egen körcykel. Personligen hade jag i valet mellan 318i vs 318d valt det sistnämnda, främst pga vridmomentet på låga varv och att det är tråkigt att tanka. Men jag hade inte räknat med att tjäna särskilt mycket på det i slutändan. |
|
|
p-car : jag betalar 6930 för min 535d. Bilar sålda efter 2008-01-01 har något lägre skatt Länk |
|
|
Som tidigare inlägg visar så är det många parametrar att ta hänsyn till när man ska räkna fram en brytpunkt och en som inte nämts är försäkringskostnaden vilken lätt kan skilja ett par tusenlappar per år. Om man nu t ex kommit fram till att brytpunkten för en viss dieselmodell är 1500 mil och att man t ex kör 2000 mil per år så är det ju ekonomiskt att välja dieseln MEN hur mycket sparar man??? Säg att dieseln drar 0,3 l/mil mindre än motsvarande bensinare -> 500 mil x 0,3 x 13 = 1950 kr/år eller ca. 160kr/mån. Knappast en summa som borde styra som man ska köra diesel eller bensin. Kör man 3000 mil per år så är det en femhundring i månaden och då kanske det kan vara lönt att börja fundera. För alla som kör 1000-3000 mil per år så borde valet handla om vilken typ av motor man föredrar och fokus borde vara mindre på de ekonomisa aspekterna. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Försäkringen är precis som du säger en viktig faktor som lätt glöms i sammanhanget. På de bilar jag jämfört (V70N, BMW 5-serie, A6) är av någon anledning dieselmodellens försäkring rejält dyrare från scratch, även vid normala körsträckor. Har i vissa fall diffat på uppåt 3000kr per år. Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att dieslar generellt körs längre sträckor och p.s.s kalkyleras de av f-bolagen som mer exponerade i trafiken, och därmed större risk för att något händer. |
|
|
Kristoffer_L : vid tecknande av försäkring anges hur många mil man avser köra. Te x 1500 mil... |
|
|
min beräkning på 1500mil: M3: skatt = 2036kr drivmedel = 24192kr (13,44kr/L med förbrukning 1,2L/mil) tot = 26228kr /år 535d: skatt = 6930 drivmedel = 13810kr (13,54kr/L med förbrukning 0,68L/mil) tot = 20740kr /år ingen dålig investering egentligen men är det något ur det fasta kostnaderna som jag missat? "don't imitate, innovate!" |
|
|
p-car> om man vill göra det mer avancerat kan man blanda in värdeminskning per mil för resp bil, 535d klarar milen bättre än M3an. samt även service och uppskattad reservdelskostnad utslaget per mil. även där är troligen 535d billigare än m3an, även om man räknar med turbobyte på 535an minst en gång under livslängden. kristoffer> du har nog rätt i att man inte får igen de 30'kr vid inbyte. men om man tex får igen 20'kr efter 3år så är det en förlust med 278kr/mån (10000/36) , vilket dieseln "kör in" på 99mil om det diffar 20% i förbrukning. 278/(0,2*14) |
|
|
p-car: även försäkring bör ju räknas in. ___ //Ulf |
|
|
@Programmer: jag betalar 8k/år i försäkring och jag tror knappast att 535d kommer billigare undan, så därför tog jag inte med i beräkningen @HFR, jag tar aldrig med värdeminskning i beräkningarna pga det blir alldeles för komplex och om man bara har det tankarna ska man nog inte köpa någon bil alls, men dock tack för din input "don't imitate, innovate!" |
|
|
jag menar inte att man bara ska ha det i tankarna men jag tar alltid med vädeminskning i beräkning av milkostnaden, är ju en väsentlig skillnad om jag lägger 10mil med en ny M3a eller en skrotfärdig E34. jag tycker inte att kostnaderna ska avskräcka från bilköp för det. är ju relativt enkelt att få ett ungefärligt hum ang vad resp bil tappar per mil: värdeminskning per år/2000 alt. 1500mil. sedan är milpåverkan utan tidsaspekten ungefär hälften, väldigt grovt räknat. på en fabiksny M3 kanske man landar på 100000/2000 x 50% = ca 25kr/mil. medan en e34 som rullat +30k mil knappt sjunker något alls i värde. |
|
|
carbon_e61: Kanske var jag otydlig men givetivs är mina beräkningar gjorda på samma miltal (i mitt fall 1500-2000mil/år). Detta spelar ingen roll då dieseln på de modeller jag jämfört med alltid varit dyrare, i något extremfall uppåt 3000kr mer/år (525i vs 525d E39) vid samma körsträcka. Att jag trots en relativt kort körcykel ändå får en högre premie med dieseln kan jag inte förklara annat än att dieslar generellt körs längre- och på så sätt åker på större risk för olycka/reparationer. Även om jag endast kör 1500mil är jag med och delar på risken tillsammans med resande försäljare och andra långpendlare. |
|
|
Har också fått högre premieförslag då jag jämfört bensin och diesel, t ex 320i vs 320d, 330i vs 330d och 530i vs 530d. För 320 var inte skillnaden så stor men 330d var 2500kr dyrare än 330i och det är ganska mycket då jag är medelålders boende i villa och i mindre ort. En 330d kostar mig nästan i nivå med min M5... p-car: om du tror att 535d är dyrare så blir ju skillnaden i kostnad mot din M3 mindre och så också anledningen att byta...;) ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.