AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
758

tempgivaren upp på rött

Visa användare
49
heffa65
BMW 525i Touring -02
Vet inte vad det kan vara, precis när jag startat bilen och börjar köra, efter ca 1 min vandrar tempgivaren upp på rött, om jag då sätter på värmen på fullt och gasar lite så sjunker den ned på normalt, då kan jag sätta ned på kallt igen, sen håller den sig på normalt.. men om jag stänger av bilen en stund och sedan startar igen får jag göra samma sak..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Din termostat har gett upp.
Visa användare
49
heffa65
BMW 525i Touring -02
När man bytt termostat, måste jag lufta hela systemet då ?
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Brukar inte en trasig termostat innebär att temperaturen inte går upp, trasig vattenpump därimot brukar innebära att tempen drar iväg. VIlket iofs luft i systemet också kan göra.
Min termostat kärvade tvärt och tempen flög upp på nära rött direkt, då började gong-gongen och felmeddelandena dyka upp så jag hann stänga av i tid. Det räckte dock att köra max på fläkt och värme för att jag skulle klara mig 1,5 mil till verkstaden utan att det gick in på rött.

Du måste lufta vid termostatbyte, men iaf jag tycker M30 är busenkel att lufta. Vid svåra fall kan man lätta lite på övre kylarslangen, men oftast behövs inte ens det.

Jag skulle börja med ett termostatbyte i heffa65s fall. Hjälper det att gasa för att sänka temperaturen kan det ju knappast vara vattenpumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.