AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
4.241

Borttagning av rattemblem - Hur?

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Idag kom lite kolfibergrejer till e39:an. Bl.a. ett rattemblem som bara är som ett klistermärke.

Jag har den treekrade sportratten med BMW-logotype i mitten. Är detta orginalmärke också ditklistrat? D.v.s. att jag borde kunna ta en liten plattskruvmejsel och bända lös det?

Vill inte gärna skada något o.s.v.

//Marc
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Bygger på tråden lite, då jag själv är nyfiken på hur man lättast tar bort orginalemblemet.

/guess

:-]
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
skruvmejslar är nog det sista du skall använda. Dubbel tandtråd eller sådana där smala breda plastband som används vid förpackning kanske funkar. Vet inte om man måste värma (hårtork) också.
Men går det inte bara att klistra på originalet?
Har själv tagit bort märket fram o bak med ovannämnda plastband dock inte rattemblemet.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
easy rider: hur breda (eller smala) är "smala breda plastband"? Kunde inte låta bli ;-)
men jag undrar om det funkar vid dekalborttagning? Det blir nog till att pilla som när man tycker packen med skattemärken blivit för tjock. Litet värme lär inte skada. Men jag skulle nog klistra uppepå det gamla märket.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Jag gav uppm och satte det nya emblemet direkt på orginalemblemet. Det är väl egentligen tanken också då man köper emblem med klister... Huv och skuff var det inga problem att ta bort men då jag försökte med ratten så, näe...Det satt som sten! =) Blev snyggt ändå. Jag är nöjd.
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hi, hi ca 0,67 mm x 9,2 mm på ett ungefär
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
@Marc_M

Trevligt att du blev nöjd. Själv tycker jag att kanten syns alldeles för mycket, men tror dock som du säger, att med tanke på att det är dubbelhäftande tejp på emblemet så är det nog tänkt att bara trycka dit det på det befintliga.

Återkommer med poäng på nöjdhetsskalan när det sitter på plats.

/guess

:-]
ba
38
baheno
320i Touring -99
Det går ju inte att klistra på det gamla märket heller!
Ingen som gjort slag i saken och gjort detta ordentligt?!

Har problem med att få bort emblemet på bakluckan på en E36 Touring... Det e ju klistrat och sitter utav bara helvete!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hårtork. Dubbel tandtråd (eller fiskelina?) Har även använt tunna plastband som brukar användas vid förpackning av böcker etc. Funkar bättre, man får mer kraft. Värm, lirka och dra.Värm, lirka och dra.Värm, lirka och dra.
Använd aldrig skruvmejsel.
ba
38
baheno
320i Touring -99
Samma sak på skuffen?
Så trångt o pilligt att man inte får in tandtråden där ju!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Rattemblemet sitter fast med små metallfliker inn i rattet,går ikke å få loss utan att bryta sønder hela emblemet,(egen erfaring)
Ni ska verkligen inte försöka få bort rattembelemet. Utan sätt kolfiber emblemet över original. Skuffen och huven byter man. Jag (E92) och min vän (E90) har bytt alla emblem. När jag skulle byta på skuffen på min tog detta 1 timme de satt så jävla hårt me dubbelhäftanade samt 2 pinnar.

vet en på www.e90post.com/forums som bände bort rattemblemet han förstörde hela ratten. Sluta med att han köpte ny airbag och satte sitt kolfiber emblem över original.
ba
38
baheno
320i Touring -99
ok, ratten skiter jag nog i då...
men skuffen, värma med hårfön och tandtråd är det som gäller antar jag... Måste man bända också om det sitter på piggar?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Bytte ratt-emblemet på min bil idag och det var inga problem! Det är gjort av tunn aluminium och jag bändade försiktigt loss det med en lite skruvmejsel. Det satt med 6 st flikar som satt kl 10, 11, 13, 15, 17 och 20 typ. Med tanke på materialet så gick det inte att "rädda" men klistrade dit det nya i kolfiber och det blev riktigt snyggt så jag kan bekräfta att det är inga problem att byta ratt-emblem på en E39:a med senaste m-sportratten i alla fall!
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tänk på att emblemet på skuffen på touringen har två piggar som går in i hål i plåten.. Så när man drar tråden fram o tillbaka uppifrån o kommer till hälften så börja nerifrån sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.